درآمد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی شبکه‌های اجتماعی داخلی

به گزارش فناوری فرهنگی، رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی از برآورد حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان تراکنش مالی برای شبکه‌های اجتماعی داخل طی مدت سه سال خبر داد.

علی‌اصغر عمیدیان درباره فعالیت شبکه‌های اجتماعی بومی اظهار کرد: طرح و سندی در این خصوص به شورای عالی فضای مجازی ارائه شده که در قالب آن شبکه‌های اجتماعی به‌طور کلی به سه دسته تفکیک شده‌اند و امیدواریم با نظر موافق اعضای شورای عالی فضای مجازی و تصویب این طرح جایگاه قانونی این شبکه‌ها تفکیک و عملیاتی شود.

معاون وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: در میان سه دسته در نظر گرفته شده، گروه اول به شبکه‌های اجتماعی 100 درصد بومی بازمی‌گردد که در این شبکه‌ها سخت‌افزار، دیتاسنترها، کلود، API ها و… همه بومی بوده و توسط متخصصان داخلی تولید می‌شوند. دیتاسنتر آنها نیز در داخل کشور مستقر خواهد بود.

عمیدیان گروه دوم شبکه‌های اجتماعی موبایل را شبکه‌های مشترک بین ایران و کشورهای دیگر دانست و گفت: این دسته از نرم‌افزارها نیز باید دیتاسنتر خود را در داخل کشور تعبیه کنند اما گروه سوم نرم‌افزارهایی مانند تلگرام هستند که آنها هم در صورت رعایت قوانین و مقررات ما مجاز به فعالیت خواهند بود.

معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به درآمدزایی این شبکه‌ها اشاره کرد و گفت: براساس طرح تجاری که ما برای این شبکه‌ها دیده‌ایم تعداد کاربران آنها از اهمیت خاصی برخوردار بوده و به عنوان مثال لازم است در سال اول این شبکه‌ها به حداقل پنج میلیون مشترک رسیده و توانایی ارائه خدمات به این تعداد کاربر را داشته باشند.

وی در ادامه به موضوع‌هایی مانند اینترکانکش میان اپراتورها و تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی داخلی اشاره کرد و گفت: براساس تعداد مشترکان امکان ارائه خدمات مختلفی روی شبکه‌های اجتماعی بومی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به مواردی چون پرداخت‌های درون شبکه‌یی اشاره کرد. عمیدیان ادامه داد: به عبارت دیگر براساس بررسی‌های صورت گرفته اگر این شبکه‌ها به سطح ۳۰میلیون مشترک برسند، ظرف مدت سه سال گردش مالی معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان خواهند داد.

وی با بیان اینکه در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات طرح تجاری شبکه‌های اجتماعی بومی مورد بررسی قرار گرفته و این آمادگی وجود دارد که اطلاعاتی مانند سرمایه مورد نیاز برای آغاز این کار در این سازمان وجود دارد و براساس تعداد کاربر خدماتی که ارائه می‌شود و پهنای باندی که با تعرفه‌های خاص در اختیار طراحان شبکه‌های اجتماعی داخلی قرار می‌گیرد، ارزیابی شده است.

این در حالی است که از ۳ سال گذشته تاکنون و با گسترش نقش شبکه‌های اجتماعی در تبادل اطلاعات، موضوع حمایت از شبکه‌های اجتماعی مورد تاکید دولت قرار گرفت و وزارت ارتباطات بارها حمایت از ایجاد این شبکه‌ها را وعده داد. در این مورد ارائه زیرساخت‌های فنی و پهنای باند رایگان به ازای ترافیک اطلاعاتی که این شبکه‌ها ایجاد می‌کنند و نیز ارائه تسهیلات از محل وام وجود اداره شده، ازجمله برنامه‌های حمایتی عنوان شد.

در همین حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با عضویت فعال در ۵ شبکه اجتماعی داخلی از جمله تبیان، کلوب، آپارات، زیگور و لنزور و نیز حمایت از دو شبکه پیام‌رسان موبایلی ساینا و بیسفون، سعی خود را به‌کار گرفت تا شبکه‌های اجتماعی در ایران رونق بگیرد و اعلام کرد که بازار یک‌هزار میلیارد تومانی برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی بومی مهیا است.

اما با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی بومی، از نظر جذب مخاطب آنطور که باید موفق نیستند و در زندگی کاربران ایرانی نقش مهمی ندارند. این درحالی است که شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های خارجی مورد اقبال کاربران قرار دارند و روزانه ایرانی‌ها چندین ساعت از وقت خود را صرف استفاده از این ابزارهای ارتباطی می‌کنند.

گرچه آمار دقیقی از فعالیت شبکه‌های اجتماعی در ایران موجود نیست اما بررسی‌ها حاکی از آن است که شبکه‌های اجتماعی مانند تبیان، کلوب، فیس نما، فارس توییتر، هم‌میهن و افسران در رده‌های نخست پرطرفدارترین شبکه‌های بومی قرار دارند و هریک دارای چند ده هزار کاربر هستند؛ حتی یکی از این شبکه‌ها مدعی شده که ۶ میلیون کاربر دارد. با این وجود در حوزه پیام‌رسان‌های موبایلی شبکه بومی با کاربر قابل توجه دیده نمی‌شود. این درحالی است که شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی هر یک چندین میلیون کاربر در ایران دارند و با وجودی که بخش عمده‌یی از اهداف این شبکه‌ها با اهداف ملی ما سازگاری ندارد اما کاربران ایرانی اقبال زیادی به این شبکه‌ها نشان می‌دهند.

آماری که پیش از این از سوی مرکز ملی فضای مجازی ارائه شده نشان می‌دهد که برای مثال در شبکه اجتماعی تلگرام بالغ بر ۱۰۰ هزار کانال توسط ایرانی‌ها ایجاد شده و در طول یک شبانه روز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب در فضای کانال تلگرام تولید می‌شود. در همین حال به‌طور متوسط هر مطلب حدود ۵۰۰ هزار بار در روز دیده می‌شود و برخی از کانال‌ها بیش از یک میلیون عضو دارند.

در مورد فعالیت کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز اوضاع به همین نحو است. ایرانی‌ها چندین میلیون فالوئر در صفحات اینستاگرام دارند و بسیاری از این صفحات در ظرف ۲۴ ساعت بیش از دو تا سه هزار کامنت به خود اختصاص می‌دهند و حتی شاهد آن هستیم که برخی اخبار در این شبکه که حتی جزو نخستین‌های شبکه‌های اجتماعی نیست، بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار لایک می‌خورد

منبع: تعادل

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد