فروشنده در آستانه رکورد شکنی جوایز جهانی

به گزارش فناوری فرهنگی، کمتر از یک ماه دیگر مراسم اهدای هفتادوچهارمین جایزه گلدن گلوب (گوی طلایی) که به عقیده بسیاری از منتقدان سینمای جهان، مقدمه اسکار است، در ایالات متحده برگزار می‌شود. این جایزه را اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود به فیلم‌های برگزیده جهان در چند بخش اهدا می‌کند. مراسم معرفی برندگان و اهدای جوایز گلدن‌گلوب ۱۹ دی (هشتم ژانویه‌ ۲۰۱۷) با اجرای جیمی فالون برگزار خواهد شد. در هفتاد و چهارمین دوره جایزه گلدن گلوب، اصغر فرهادی با فیلم «فروشنده» برای سومین بار نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی (غیرانگلیسی زبان) شده است. فرهادی پیش از این دو بار با فیلم‌های «گذشته» و «جدایی نادر از سیمین» نامزد این جایزه شده بود. او سال ۲۰۱۲ در شصت‌ونهمین دوره جوایز گلدن گلوب با فیلم «جدایی نادر از سیمین» جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را از آن خود کرد.

«فروشنده» نخستین بار در شصت‌ونهمین دوره جشنواره کن در بخش رقابت اصلی به نمایش درآمد و با دست پر از این جشنواره خارج شد. در جشنواره فیلم کن اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم‌نامه و شهاب حسینی جایزه بهترین بازیگر مرد را ازآن خود کردند. این فیلم پیش از اکران در دیگر کشورها نخست در ایران اکران شد و رکورد فروش سینمای ایران را شکست. کارگردان «درباره الی» امسال برای رسیدن به جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان گلدن‌گلوب رقبای قدری چون «تونی اردمان» به کارگردانی مارن آده، «او» به کارگردانی پل ورهوفن، «الهه‌ها» به کارگردانی هدی بنیامینا و «نرودا» به کارگردانی پابلو لارایین را پیش روی خود دارد. این در حالی است که فیلم آخر کارگردان شناخته شده و پرافتخار تاریخ سینمای جهان، مارتین اسکورسیزی در این دوره جایزه گلدن‌گلوب دیده نشده است.

فیلم سینمایی «سکوت» تازه‌ترین اثر مارتین اسکورسیزی در هیچ رشته‌ای نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب نشده و تام هنکس هم که تا پیش از اعلام نامزدها برای بازی در فیلم «سالی» به کارگردانی کلینت ایستوود یکی از شانس‌های رشته بهترین بازیگر مرد بخش فیلم درام بود، از حضور در این رقابت بازماند و در جمع نامزدها اسمی از او برده نشد. کار معرفی نامزدهای این دوره از جوایز گلدن‌گلوب را دان چیدل، لورا برن و آنا کندریک برعهده داشتند. همچنین امسال جایزه سیسیل بی‌.دومیل برای یک عمر دستاورد هنری به مریل استریپ بازیگر فیلم‌هایی چون «بانوی آهنین»‌ و «کرامر علیه کرامر» اهدا خواهد شد.

واکنش فرهادی به نامزدی فیلمش در گلدن گلوب 74

اصغر فرهادی در واکنش به قرار گرفتن فیلمش «فروشنده» در فهرست نامزدهای گلدن گلوب از این اتفاق ابراز خوشحالی و از داوران این دوره از جایزه تشکر کرد. هالیوود ریپورتر در گزارشی در این باره نوشت: اصغر فرهادی کارگردان ایرانی که جدیدترین فیلمش «فروشنده» در فهرست نامزدهای جوایز گلدن گلوب نیز قرار گرفت در واکنش به این امر گفت: «از شنیدن این خبر فوق‌العاده خوشحالم. این افتخاری است که برای سومین بار نامزد جایزه گلدن گلوب می‌شوم. می‌خواهم از انجمن مطبوعات خارجی هالیوود هم از طرف خودم و هم از طرف گروه سازنده «فروشنده» که سال پیش همین موقع مشغول ساخت این فیلم در تهران بودند تشکر کنم.» «فروشنده» به‌عنوان نماینده ایران در بخش اسکار خارجی زبان نیز نامزد شده و از نظر منتقدان از شانس بالایی برای حضور در فهرست نامزدهای این بخش از اسکار نیز برخوردار است. جدول زیر مهم‌ترین حضورهای جهانی این فیلم را در جشنواره‌های جهانی و جوایزش را نشان می‌دهد.

معرفی کامل نامزدهای این دوره از جایزه

در ادامه نامزدهای مربوط به بخش سینمایی جایزه گلدن گلوب را در دوره هفتاد و چهارم مرور می‌کنیم.

بهترین فیلم درام: «حتی اگر سنگ ببارد»، «هکساو ریج»، «لیون»، «مهتاب» و «منچستر کنار دریا»

بهترین فیلم موزیکال یا کمدی: «لالا لند»، «فلورانس فاستر جنکینز»، «خیابان آواز»، «زنان قرن بیستم» و «دد پول»

بهترین کارگردان: دیمین شزل برای «لالا لند»، تام فورد برای «حیوانات شب‌زی»، مل گیبسن برای «هکسا ریج»، بری جنکینز برای «مهتاب» و کنت لونرگان برای «منچستر کنار دریا»

بهترین بازیگر مرد در فیلم درام: کیسی افلک در «منچستر کنار دریا»، جوئل اگرتون در «لاوینگ»، اندرو گارفیلد در «هکساو ریج»، ویگو مورتنسون در «کاپیتان فانتاستیک» و دنزل واشنگتن در «حصارها»

بهترین بازیگر مرد در فیلم کمدی یا موزیکال: کالین فارل در «لابستر»، رایان گاسلینگ در «لالا لند»، هیو گرنت در «فلورنس فاستر جنکینز»، جونا هیل در «سگ‌های جنگ» و رایان رینولدز در «دد پول»

بهترین بازیگر زن در فیلم درام: ایمی آدامز در «ورود»، جسیکا چستین در «خانم اسلون»، ایزابل هوپر در «او»، روت نگا در «لاوینگ» و ناتالی پورتمن در «جکی»

بهترین بازیگر زن در فیلم کمدی یا موزیکال: آنت بنینگ در «زنان قرن بیستم»، لیلی کالینز در «قوانین صدق نمی‌کنند»، هیلی استاینفلد در «آستانه هفده سالگی»، اما استون در «لالا لند» و مریل استریپ در «فلورنس فاستر جنکینز»

بهترین بازیگر زن نقش‌مکمل: وایولا دیویس در «حصارها»، نائومی هریس در «مهتاب»، نیکول کیدمن در «لیون»، اکتاویا اسپنسر در «اعداد پنهان» و میشل ویلیامز در «منچستر کنار دریا»

بهترین بازیگر مرد نقش‌مکمل: ماهرشالا علی در «مهتاب»، جف بریجز در «حتی اگر سنگ ببارد»، سایمون هلبرگ در «فلورانس فاستر جنکینز»، دیو پتل در «لیون»، آرون تیلور جانسون در «حیوانات شب‌زی»

بهترین فیلم‌نامه: دیمین شزل برای «لالا لند»، تام فورد برای «حیوانات شب‌زی»، بری جنکینز برای «مهتاب»، کنت لونرگان برای «منچستر کنار دریا»، تیلور شرایدان برای «حتی اگر سنگ ببارد»

بهترین موسیقی متن: «مهتاب»، «لالا لند»، «ورود»، «لیون»، «اعداد پنهان»

بهترین ترانه: «نمی‌توانم جلوی احساسم را بگیرم» در «ترول‌ها»، «شهر ستارگان» در «لالا لند»، «ایمان» در «بخوان»، «طلا» در فیلم «طلا» و «چقدر دور می‌روم» در «موآنا»

بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان: «فروشنده»، «تونی اردمان»، «نرودا»، «او» و «الهه‌ها»

بهترین انیمیشن: «زوتوپیا»، «بخوان /Sing»، «زندگی من به عنوان یک کدو سبز»، «موآنا» و «کوبو و دوتار»

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد