راه‌اندازی «کلاس هوشمند تعاملی» در ۲۰ کلاس درسی

به گزارش فناوری فرهنگی، رحمان عیسی‌زاده با اشاره به پروژه هوشمندسازی مدارس که به صورت تحقیقاتی در آموزش و پرورش اجرا می‌شود گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم که کتاب از سیستم آموزشی حذف شود، بنابراین با حذف کتاب باید وسیله‌ای باشد که دانش‌آموزان با آن تعامل داشته باشند و ما فعلا تبلت‌های ویندوزی یک شرکت داخلی را انتخاب کردیم که بومی هستند و به دلیل سیستم عامل ویندوز، قابلیت کنترل بیشتری نسبت به اندروید دارند.

وی ادامه داد: با سفارش آموزش و پرورش یک LFD طراحی شده تا به جای تخته سیاه، وایت‌برد یا تخته‌های هوشمندی که در مدارس هوشمند ما هست، یک صفحه نمایش بزرگ لمسی وجود داشته باشد، بدین‌ترتیب معلم می‌تواند هرچه می‌نویسد را به صورت فیلم ذخیره کند، دانش‌آموزان هم می‌تواننند روی تبلت خود این مطالب را ببیند و بعدا هم می‌توانند در خانه مشاهده کنند و اطلاعات به صورت هوشمند در سامانه آموزش و پرورش در مدارس هم ضبط می‌شود.

مسئول گروه هوشمندسازی مدارس در وزرات آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: قابلیت دیگر، نرم‌افزار کنترلی این دستگاه است که قابلیت ارزیابی و امتحان هم دارد. معلم به صورت آنلاین می‌تواند از دانش‌آموزان آزمون بگیرد و همه سوالات و نمره‌ها در کارنامه دانش‌آموز ثبت می‌شود. بنابراین تمام فرآیند یادگیری که در کلاس درس به صورت سنتی انجام می‌شود، به صورت الکترونیکی قابل اجراست.

عیسی‌زاده با بیان اینکه پیشنهاد دادیم در شیوه‌نامه جدید که هنوز به استان‌ها ابلاغ نشده، پنج رتبه‌بندی هوشمندسازی به سه سطح مقدماتی، میانی و پیشرفته تقسیم شود، گفت: برگزاری کلاس‌های پیشرفته هوشمند یک کار تحقیقاتی است که پیش از این نامش طرح تبلت دانش‌آموزی بود و حالا «کلاس هوشمند تعاملی» نام گرفته است. در این کلاس‌ها تبلت‌ها دیگر اندروید نیست و سیستم عامل ویندوز دارد و حتی می‌تواند کامپیوتر معمولی یا لپ تاپ هم باشد.

وی اظهار کرد: در کلاس‌های هوشمند پیشرفته، به جای تخته هوشمند و پروژکشن و کامپیوتر استاد که حدود ۷ میلیون قیمت داشتند، یک LFD هست که یک شرکت ایرانی حدود دو سال روی آن کار کرد و به تولید انبوه رسیده و قیمتی حدود ۷ میلیون دارد و دیگر نیازی به تعمیر و نگه‌داری سه وسیله نیست. در حال حاضر ۲۰ کلاس درسی از مدارسی در استان‌های تهران، گیلان و قزوین با این سیستم کار می‌کنند، البته چون صورت آزمایشگاهی دارد هنوز گسترده نشده است.

مسئول گروه هوشمندسازی مدارس در وزرات آموزش و پرورش درباره دیگر سطوح هوشمندسازی توضیح داد: هوشمندسازی میانی این است که معلم این امکانات از جمله تخته هوشمند، پروژکشن و کامپیوتر را داشته باشد ولی دانش‌آموزان کامپیوتر در اختیار نداشته باشند، که در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از مدارس به این شکل است. نوع مقدماتی هم به گونه‌ای است که معلم تخته هوشمند نداشته باشد و فقط یک کامپیوتر یا پروژکشن دارد که روی پرده نمایش می‌دهد.

عیسی‌زاده با اشاره به روند و درصد هوشمندسازی مدارس و مقایسه آن با سال گذشته بیان کرد: ما در مجموع ۶۰۰ هزار کلاس درس داریم که سال گذشته ۱۲۵ هزار کلاس درس هوشمند داشتیم و این عدد امسال به ۱۶۷ هزار رسیده است و از ۱۶۷ هزار کلاس درس، درصد کمی پیشرفته‌اند و به پنج درصد هم نمی‌رسد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد