عوامل موفقیت استارتاپ‌ها بررسی شد

به گزارش فناوری فرهنگی،در این مراسم که با حضور بیش از 600 نفر از فعالان حوزه کسب و کارهای نوپا برگزار شد، وضعیت مقوله استارتاپ در کشور از 3 منظر کارآفرینی، شتاب دهندگان و سرمایه گذاران مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی وضعیت استارتاپ‌ها از این 3 منظر در 3 پنل جداگانه با حضور فعالان مرتبط به اکوسیستم کارآفرینی ایران، مسئولان شتاب دهندگان استارتاپ و سرمایه گذاران استارتاپی به بحث گذاشته شد.

در پنل اول، مدیران استارتاپ‌های مطرح و بزرگ‌ ایران حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر پرداختند. در پنل دوم نیز مدیران و بنیانگذاران مراکز نوآوری و شتاب‌دهی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در پنل سوم نیز مدیران ارشد صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به موضوع تامین مالی کسب و کارهای نوپا پرداختند.

*کارآفرینان از عوامل موفقیت استارتاپ‌ها می گویند

کارآفرینان استارتاپی پنل اول همایش از روند فعلی وضعیت اکوسیستم و اتفاقات اخیر صحبت کردند و موضوع تقابل کسب و کارهای نوپا با سنتی، نقطه مشترک تمام کارآفرینان موفق جهان و داشتن امید برای به سرانجام رسیدن یک ایده به کسب و کار را از جمله ویژگیهای موفقیت در این عرصه اعلام کردند.

شهرام شاهکار فعال عرصه کارآفرینی کسب‌و‌کارهای جدید در راستای حمایت از افراد و ایجاد کیفیت بهتر می‌توانند ارزش بسیار بیشتری نسبت به کسب‌و‌کارهای سنتی خلق کنند. این کسب‌و‌کارهای نوپا در مواجهه با روش‌های سنتی می‌توانند در تقابل با یکدیگر باشند اما گاهی می‌توانند در کنار یکدیگر قرار گرفته و روش‌های جدیدتر، کامل‌تر و با کیفیت‌تری را خلق کنند.

وی با تاکید براینکه امنیت اطلاعات کاربران در کسب‌و‌کارهای نوپا محفوظ است، تاکید کرد: تمام سرورهای ما در ایران میزبانی می‌شود و با وجود سرمایه‌گذران خارجی، ما طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کنیم و بیشترین امنیت ممکن را از لحاظ دیتا فراهم آورده‌ایم.

سعید محمدی کارآفرین حوزه تجارت الکترونیک نیز یکی از مشکلات بزرگ کارآفرینی را موضوع امید نداشتن و عدم خودباوری جوانان عنوان کرد و گفت: کارآفرینی نیازمند کمی خوش بینی، امید و باور است. داشتن انگیزه بالا، توانایی تشخیص نیاز بازار، درک مشتری و توانایی تیم سازی، شناخت موضوعات و فرصت‌ها، توان حل مسائل در حوزه‌های مختلف برای کار، رهبری و مدیریت پروژه از عوامل اصلی قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی است.

وی با بیان اینکه کسب‌وکارهای استارتاپی کشور، یکی از شفاف‌ترین و مشخص‌ترین بیزینس‌هاست، بقای کسب و کار را مشروط به استفاده از تکنولوژی برشمرد و گفت: برای رشد خدمات باید از تکنولوژی استفاده کرد تا به بهره‌وری رسید. بهره وری نیز لازمه ارزش آفرینی است. هر کسب و کار به میزانی که از تکنولوژی استفاده کند می‌تواند ارزش آفرین باشد.

پذیرش 70 تیم استارتاپی توسط شتاب دهنده ها

در پنل دوم شتاب دهنده های استارتاپی شرایط جذب استارتاپ و حمایت از ایده ها را مطرح کردند و به موضوع «سرقت ایده» از سوی شتابدهنده ها به عنوان نگرانی تیم های استارتاپی پرداختند. در این پنل 4 شتاب دهنده اعلام کردند که تاکنون در مجموع موفق به پذیرش نهایی 70 تیم استارتاپی شده اند.

محسن ملایری مدیر یک شتاب‌دهنده بر اهمیت تیم نسبت به ایده تاکید کرد و گفت: بازار فعلی پر است از ایده‌های تکراری اما چیزی که کسب‌وکارها را از هم متمایز می‌کند تیم‌ها هستند. شتاب‌دهنده‌ها ماموریت دارند تا ایده‌ها را پیدا کنند بعد به آنها سر و شکل و هویت بدهند و از آنها تیمی بسازند برای بازار رقابت.

محمد امین صمیمی عضو هیات مدیره یک شتاب‌دهنده حوزه فرهنگ و مذهب، گفت: ما از تجربه استارتاپ‌ها در حوزه فرهنگی و مذهبی که در سایر کشورها ایجاد شده بود استفاده کردیم و مهم‌ترین نکته و اتفاق به موفقیت رسیدن هر استارتاپی، تیم قوی و اجرایی است، نه ایده. چراکه اکثر ایده‌های ما در لبه دانش و فناوری نیستند پس نمی‌توان گفت این ایده‌ها هستند که ناب و خاصند بلکه باید بگوییم این تیم‌های اجرایی هستند که استارتاپی را موفق یا با شکست مواجه می‌کنند.

احمدرضا مسرور مدیرعامل یک شتابدهنده نیز گفت: برخی از صاحبان ایده از شتابدهنده‌ها می‌ترسند که مباد ایده‌شان توسط شتاب‌دهنده به سرقت برود دلیل ترس تیم‌های استارتاپی از شتاب‌دهنده‌ها عدم آگاهی و شناخت از نوع فعالیت شتاب‌دهنده است؛ لذا باید این فضا را از طریق شفاف‌سازی صفر تا صد مسیر و دادن قدرت انتخاب به آنها تغییر دهیم.

*تامین منابع مالی استارتاپها نیازمند فضای امن

 در پنل سوم همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی، موضوع تامین منابع مالی استارتاپ‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

در این پنل سید سعید رحمانی سرمایه گذار حوزه استارتاپ گفت: برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها مدل‌های قدیمی کارساز نیست. قوانین لازم توسط سازمان بازرسی و معاونت علمی و فناوری در ایران برای اولین بار ایجاد شده که صندوق سرمایه گذاری جسورانه نام دارد. اما بزرگترین خلا و مانع در این حوزه نبود امنیت خاطر است. چرا که نبود فضای امن کسب و کار و شفافیت و عدم قانون در زمینه سرمایه گذاری در عرصه استارتاپ، باعث ایجاد موانع در این بخش شده است.

وی کسب‌و‌کارهای استارتاپی را بخشی از اقتصاد مقاومتی کشور دانست و گفت: ما باید پایبندی به اقتصاد مقاومتی، اصول اخلاقی و امنیت ملی را از اصول کارخود قرار دهیم و از طرفی فرهنگ‌سازی مهم‌ترین چیزی است که به آن در اکوسیستم نیاز داریم.

در این پنل رضا زرنوخی رئیس هیات‌مدیره صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه نیز گفت: بحث تامین سرمایه استارتاپی خیلی پیچیده است و هنوز به قدر کافی نتوانستیم موفقیت‌های اکوسیستم استارتاپ را برای سرمایه گذاران به تصویر بکشیم. به نظر می‌رسد ما نیاز به سرمایه‌گذرای خارجی نداریم اما در مراحل تصمیم‌گیری پروسه کمی طولانی شده و استارتاپ‌ها فکر می کنند سرمایه‌گذار خارجی بهتر عمل می‌کند.

شهاب جوانمردی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان نیز گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها، عددی زیر 100 میلیارد تومان است. همه ما امید به بازار خیلی بزرگتری در افق 10 ساله داریم. در دنیا حوزه خدمات 80 درصد حوزه GDP را تشکیل داده اما در کشور ما حوزه خدمات کمتر از 50 درصد GDP است.

در پایان این همایش نیز میثاق‌نامه کارآفرینان استارتاپی به امضای فعالان این اکوسیستم رسید.

در این میثاق‌نامه کارآفرینان خواستار ایجاد فضای امن برای ادامه فعالیت خود شدند و خود را متعهد به حفظ امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دانستند.

منبع: فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد