پر درآمدترین شرکت‌های اسباب‌بازی جهان

به گزارش فناوری فرهنگی، بازی مهم‌ترین نیاز کودکان برای درک جهان اطرافشان است. کودک با بازی کردن است که می‌تواند به‌طور انفرادی خلاقیت‌هایش را آشکار کند و به شخصیت خود شکل دهد. در زمانی که کودک رشد می‌کند، ارتباط با جهان مادی و اجتماع اطرافش را با ابزار بازی شکل می‌دهد. همچنین با استفاده از ابزار بازی، جاذبه زمین، نیروی عمل و عکس‌العمل، ارزش‌ها و رسوم جامعه، اخلاقیات، روانشناسی، احترام به حقوق دیگران، همدلی و… را می‌آموزد.

تحقیقات گسترده در تمدن‌های باستانی نشان داده که انسان‌ها همیشه در کنار وسایل مورد نیاز زندگی خود، اسباب‌بازی‌هایی برای بازی کودکان داشته‌اند. بر این اساس قدمت بعضی از بازی‌های کودکان به هزاران سال پیش باز می‌گردد. هرچند که امروزه با وجود فناوری‌های دیجیتال، کودکان توجه کمتری به اسباب‌بازی نشان می‌دهند اما هنوز شرکت‌های بزرگی مشغول تولید اسباب‌بازی هستند و توانسته‌اند محبوبیت خود را برای کودکان حفظ کنند. البته از آنجایی که اکثر اسباب‌بازی‌ها به نام شرکت‌ها نیست – مانند باربی، آتاری یا نام شخصیت عروسک‌ها – اغلب نام شرکت‌های بزرگ سازنده این اسباب‌بازی‌ها ناشناخته است. در گزارشی که اخیرا منتشر شده، شرکت‌هایی که بیشترین درآمد را دارند، معرفی شده‌اند.

در این گزارش بیشترین درآمد در میان شرکت‌های اسباب‌بازی به شرکت بزرگ «متل» تعلق دارد. این شرکت از سال 1945 در امریکا شروع به کار کرده و از بزرگ‌ترین شرکت‌های اسباب‌بازی به‌شمار می‌آید. شهرت «متل» بیش از هر تولیدی، به خاطر عروسک‌های باربی، شیرشاه، ناروتو، تارزان، بتمن و بسیاری از نام‌های شناخته شده دیگری است که برای کودکان جذاب و آشناست. طبق آخرین گزارش به دست آمده، این شرکت توانسته با درآمد 5.7 میلیاردی خود بیشترین فروش اسباب بازی را به خود اختصاص دهد. درآمد این شرکت فقط به تولید عروسک‌های ذکر شده نیست. «متل» در ساخت بازی‌های تخته‌یی و ویدیویی نیز بسیار فعال است.

بعد از این شرکت «لگو» پردرآمدترین شرکت اسباب‌بازی شناخته می‌شود. این شرکت با درآمد 5.23 میلیارد دلار توانسته رتبه دوم را در درآمد شرکت‌های اسباب‌بازی به خود اختصاص دهد. محصولات این شرکت که از سال 1932 فعالیت خود را آغاز کرده در حال حاضر شامل جورچین‌ها، پیکره‌های کوچک، ماشین‌ها، وسایل نقلیه اسباب‌بازی و ساختمان‌های گوناگون است. «لگو» اصلی‌ترین محصول این شرکت دانمارکی یکی از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌ها در جهان است. این نام برای بسیاری از مردم یادآور قطعه‌های پلاستیکی و رنگی ساده‌یی است که سرهم کردنی بود. امروز در طراحی‌های این محصول از تم فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و حتی بازی‌های ویدیویی نیز استفاده می‌شود.

نام بعدی که در لیست شرکت‌های پردرآمد اسباب‌بازی به چشم می‌خورد، مربوط به یکی از شرکت‌های مرتبط با سرگرمی به نام «نامکو باندای» است. این شرکت در زمینه ساخت بازی‌های رایانه‌یی شهرت بسیاری دارد و یکی از زیرشاخه‌های کمپانی بزرگ‌تری با همین نام است. این شرکت ژاپنی، علاوه بر فعالیت در حوزه بازی‌های ویدیویی در زمینه ساخت انیمیشن، اسباب‌بازی و پارک‌های تفریحی، شهرت بسیاری داشته، همچنین نمایندگی‌های فعالی در فرانسه، رومانی، بریتانیا، آلمان، پرتغال و حتی ناحیه‌ امریکای شمالی دارد. شعبه اروپایی این شرکت نیز از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. «نامکو باندای»، با درآمدی حدود 5.11 میلیارد دلار توانسته سومین رتبه را در بین شرکت‌های پردرآمد اسباب‌بازی به دست بیاورد. در سال‌های گذشته این شرکت کوچک‌ترین هلیکوپتر کنترل از راه دور خود را با نام نانو-فالکون رونمایی کرد.

«هسبرو» از دیگر شرکت‌های بزرگ سازنده اسباب‌بازی و بازی‌های تخته‌یی در جهان است. (بازی‌های تخته‌یی به بازی‌هایی گفته می‌شود که روی یک سطح از پیش طراحی شده یا تخته انجام می‌شود. در این بازی‌ها مهره‌ها یا ژتون‌ها بر اساس قوانین مشخصی روی تخته قرار می‌گیرند، حرکت داده می‌شوند یا از روی آن برداشته می‌شوند.)

بازی‌های مونوپولی این شرکت شناخته‌ شده‌تر از سایر تولیدات آن است. این شرکت امریکایی که از سال 1923 فعالیت خود را آغاز کرده، در حال حاضر توانسته با درآمد 4.44 میلیارد دلاری خود در لیست پردرآمدترین شرکت‌های اسباب‌بازی‌سازی قرار بگیرد. «هسبرو» تولیدکننده مجموعه گسترده‌یی از سرگرمی‌ها از بازی و اسباب‌بازی گرفته تا انیمیشن و بازی‌های دیجیتال محسوب می‌شود. این شرکت استودیوهایی نیز برای تولید فیلم و برنامه‌های تلویزیونی دارد.

در انتهای لیست پردرآمدترین شرکت‌های اسباب‌بازی نام شرکت «جکس پسیفیک» قرار دارد. این شرکت با اختلاف زیادی از 4 شرکت معرفی شده در جایگاه پنجم قرار دارد. «جکس پسیفیک» انواع اسباب‌بازی‌ها، پیکره، وسیله‌های الکترونیکی، لباس عروسکی، خودروهای الکتریکی، عروسک‌ها و حیوانات پارچه‌یی، بسته‌های هنری برای کودکان، اسباب‌بازی‌های حیوانات خانگی و حتی بازی‌های رایانه‌یی تولید می‌کند. درآمد این شرکت امریکایی که در سال 1995 تاسیس شده، نزدیک به 745 میلیون دلار برآورد شده است.

این آمار به دست آمده نشان می‌دهد دنیای دیجیتال، با تمام پیشرفتی که داشته، نتوانسته تولید اسباب‌بازی را متوقف کند. این مساله با توجه به تنوع تولید وسایل بازی و سرگرمی و اهمیت انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای کودکان موضوعی است که باید مورد توجه خانواده‌ها قرار بگیرد

.

 

منبع: تعادل

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد