بازی‌های رایانه‌ای را در خانه مدیریت کنیم

به گزارش فناوری فرهنگی، وقتی لپ‌‌تاپ‌، بچه‌ها را از ما می‌دزددپژوهش‌ها و مطالعاتی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای انجام شده است که در این مطالعات به جنبه‌های روانشناختی و اجتماعی و همچنین عوامل تسهیل‌کننده و بازدارنده بازی‌ها پرداخته‌اند. اما نکته و پرسش حائز اهمیت این است که بازی‌های رایانه‌ای چه تأثیراتی بر کودکان و نوجوانان دارند؟ هر چند که اکنون باید گفت بررسی آن را روی بزرگسالان و تأثیراتش را هم باید مد نظر قرار داد. به همین دلیل نمونه‌هایی از تحقیقات و مطالعاتی که در این زمینه فراهم شده است را یادآور می‌شویم تا به اهمیت آن بیشتر پی ببریم.
در بین کودکان و نوجوانان تحقیقات حاکی از این است که بازی‌های رایانه‌ای تا حدودی باعث افت عملکرد تحصیلی آنان می‌شود، زیرا افراد وقت خود را بیشتر به بازی اختصاص داده و کارهای اصلی و تحصیلی خود را درست انجام نمی‌دهند. همچنین در تحقیقات دیگری رابطه بین بازی‌های رایانه‌ای و خشونت به اثبات رسیده و دلیل آن هم این است که چون کودک و نوجوان با تمرکز بالایی بازی را دنبال می‌کند، تأثیر مستقیمی روی وی گذاشته و می‌تواند این خشونت را انتقال دهد.

 

خیلی از والدین به خاطر پرمشغله بودنشان، فرزندان را به سمت این بازی‌ها سوق می‌دهند. البته کسی با ماهیت بازی مشکل ندارد و نکته مهم این است که چه بازی با چه زمانی را فرزندان ما به آن اختصاص می‌دهند و در خلال این بازی چه فرهنگی را دریافت می‌کنند.  بازی رایانه‌ای به دلیل جذابیتی که برای افراد دارد، می‌تواند بسیار سریع‌تر از چیزهای دیگر روی آنها تأثیر بگذارد. گاهی خیلی از والدین نظرشان این است که بازی رایانه‌ای باعث می‌شود فرزند ما خلاق‌تر شود هرچند ما صد‌در‌صد منکر این مسئله نمی‌شویم اما مطالعاتی که در این زمینه انجام شده ثابت کرده است که تفکر خلاق در کودکانی که بازی سنتی انجام می‌دهند با کودکانی که بازی رایانه‌ای می‌کنند تفاوت خاصی وجود ندارد پس نمی‌توان گفت بازی‌های رایانه‌ای باعث خلاقیت بچه‌ها می‌شود.
شاید در عصر کنونی ما نمی‌توانیم فرزندانمان را از این بازی‌ها منع کنیم اما مهم مدیریت درست آن است و اینکه ما خودمان برای فرزندان و خانواده‌مان وقت بگذاریم. برای شاد بودن و فعال بودن برنامه‌ریزی کنیم نه اینکه کودکمان و خودمان را به این بازی‌ها سرگرم کنیم.
یکی از راهکارهایی که شما می‌توانید با کمک آن هم تأثیرات بازی‌های رایانه‌ای را شاهد باشید و هم زمان و نوع بازی فرزندتان را مدیریت کنید، این است که در صورت اصرار فرزندتان به این بازی‌ها با او همگام شوید. البته زمانی را قرار دهید که با او این بازی را انجام می‌دهید و بعد از آن به بازی‌های پرهیجان دیگر حتی به صورت خانوادگی روی آورید. این خود باعث می‌شود که ناخودآگاه کودک شما در ذهن خود مقایسه انجام دهد و چون نشاط و تحرک در بازی‌های سنتی بیشتر است او گرایش بیشتری پیدا می‌کند. البته به شرط آنکه شما جزو والدینی نباشید که هیچ وقت برای فرزندتان وقت ندارید! بازی‌های سنتی به رشد شخصیتی کودکان بیشتر کمک می‌کند زیرا کودک در این بازی‌ها نقش‌های آینده خود را تمرین می‌کند و روابط اجتماعی را فرا گرفته و مهارت‌های بیشتری کسب می‌کند.  البته برخی والدین هستند که به شدت مخالف بازی‌های رایانه‌ای فرزندانشان هستند. باید بگوییم با گذاشتن قوانین سخت یا محروم کردن فرزندتان از این بازی‌ها شما راه درستی را دنبال نمی‌کنید بلکه باید به جای امر و نهی‌هایی که حاصلی در پی ندارد با فرزندتان همگام شوید و برایش وقت بگذارید. حتی کنارش به بازی بنشینید و زمانی را که او به این نوع بازی‌ها اختصاص می‌دهد، مدیریت کنید، چراکه اعتیاد به این بازی‌های رایانه‌ای تأثیرات سوئی بر فرزند شما می‌گذارد.  در سال‌های اخیر شاهد رشد این بازی‌ها در بین بزرگسالان نیز بوده‌ایم.

هر چند کلاً نمی‌توان این بازی‌ها را منع کرد اما نکته حائز اهمیت مدت زمانی است که ما به آن اختصاص می‌دهیم. آیا ما به نوعی وابسته این بازی‌ها می‌شویم؟ آیا ما اعتیاد به این بازی‌ها داریم؟  بهتر است کمی بیشتر خودمان را بررسی کنیم و زنگ خطر بازی‌های رایانه‌ای را جدی بگیریم. اگر فرزندتان بسیار با این بازی‌ها سرگرم است، از اینکه آرام در گوشه‌ای نشسته و کاری به شما ندارد خیالتان راحت نباشد چراکه آن لپ‌تاپ کوچک، فرزندتان را از شما دزدیده است. باید راه چاره‌ای برای این مسئله پیدا کنیم که چرا فرزندمان خود را با این بازی‌ها سرگرم و منزوی می‌کند. یا حتی اگر خودمان یا همسرمان به این بازی‌ها روی آورده‌ایم این نکته را نیز در ذهن خود داشته باشیم زمانی را که ما به این بازی‌ها اختصاص می‌دهیم جدا از اثراتی که روی ما دارد، زمانی است که می‌توانیم به شیوه‌ای مثبت‌تر به خانواده‌مان اختصاص دهیم و با جایگزینی بازی‌های سنتی‌تر نشاط بیشتری را متوجه خود و خانواده‌مان کنیم.

منبع: تسنیم

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد