جشنواره کالاهای فرهنگی باید الگوساز و تاثیرگذار باشد

به گزارش فناوری فرهنگی، علیرضا گلدوزیان تصویرگر کتاب‌های کودکان و نوجوانان و داور بخش نوشت افزار جشنواره دومین جایزه کالاهای فرهنگی در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره ضمن بیان این مطلب در مورد کمیت و کیفیت آثار داوری شده گفت: از نظر تعداد، آثار دریافتی نسبت به سال گذشته بیشتر بود اما در کیفیت آثار تغییر زیادی نداشتیم و رشد زیادی دیده نشد.

این هنرمند تصویرگر افزود: در این دوره دو مورد کالاهای صادراتی بودند که نظرم را در داوری جلب کردند، اما بهتر است تولیدکنندگان در هنگام طراحی هر آنچه که برای صادرات می‌پسندند و می‌دانند که می تواند نیاز بازار خارج از کشور را تامین کند برای بالا بردن سطح کیفی در داخل کشور نیز مورد توجه قرار دهند.

وی معیارهای داوری بخش نوشت افزار جشنواره را چنین برشمرد: پیام رسانی در قالب شخصیت‌هایی که در جامعه به‌عنوان الگو مطرح هستند، ایرانی-اسلامی بودن نوشت افزارها، کیفیت تولید، مخاطب شناسی دقیق و… از جمله معیارهای مورد توجه در این بخش بود.

گلدوزیان افزود: اکثر شرکت کنندگان معیارها را برای ارسال آثار در نظر گرفته بودند اما برخی کلیشه‌ای عمل کرده و از عناصر و کاراکترهایی استفاده کرده بودند که بسیار دیده می‌شود.

وی در ادامه افزود: اگر از طرح خاصی تبعیت می‌کنیم، تصویری که برای نوشت افزار درنظر گرفته‌ایم باید قابلیت‌های شخصی شده یک فرد در حوزه تصویرگری را دارا باشد و  شاخصه و نقاط بینش و کاراکترسازی مخصوص همان تصویرگر باشد.

گلدوزیان با توجه به آثار داوری شده در جشنواره ادامه داد: در اکثر آثار کاراکترها و شخصیت‌های کارتونی خریداری شده از صداوسیما و یا ترکیب نوشتار و عناصر زیادی در کنار هم بر روی جلد دفترها که بسیار شلوغ بود، طرح اصلی را تشکیل می داد.

داور بخش نوشت افزار با توجه به فضای مناسب طراحی برای کالاهای فرهنگی اظهار داشت: باید کار طراحی را به مصورسازان که سال‌ها کتاب کودک طراحی می کنند و شخصیت ها و داستان هایی را خلق کرده اند که دارای کاراکتر هستند سپرد.

وی در ادامه در مورد آثار داوری شده گفت: در اکثر آثار  نوشت افزار کارهای وارداتی در زمینه تصویرگری به چشم می خورد، طراحی‌ها شاخص و دارای ساختار ذهنی نبودند. آثار صرفا برای فروش طراحی شدند و عدم ریسک پذیری تولید کنندگان نوشت افزار و سود آوری موقت از رشد و خلاقیت در طراحی جلوگیری می‌کند.

داور بخش نوشت افزار در باره روند اجرای جشنواره و چگونگی دست یابی به رسالت حقیقی در مسیر الگوسازی گفت:خوشحالم سال دوم این جایزه برگزار شد و امیدوارم این اتفاق رو به رشد باشد و این جایزه به اعتبار و ارزش شایسته برسد و بتواند در این عرصه الگوساز و تاثیرگذار باشد چرا که هدف این جشنواره همین است.

وی نظارت تخصصی بر محصولات در قالب این جشنواره را مثبت دانست و اظهار امیدواری کرد: مشکلات، معضلات و محسنات توسط صاحب نظران و متخصصان این رشته بررسی و عنوان می شود و امیدوارم بتوانیم به نکاتی ورود کنیم که دغدغه تولیدکنندگان است و در سال‌های بعد منتظر اتفاقات بهتری در زمینه نوشت افزار ها باشیم.

گفتنی است جشنواره دومین جایزه کالاهای فرهنگی با محوریت الگوی ایرانی-اسلامی از 20 الی 22 دی ماه سال جاری در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد