سهم ایران از گردشگران کریسمس/ آمار و برنامه در دسترس نیست

به گزارش فناوری فرهنگی، با وجود اینکه در ایران مسیحیان زیادی زندگی می‌کنند اما در زمان تعطیلات کریسمس و ایام ژانویه بسیاری از این افراد برای گذراندن جشن‌های خود به خارج از کشور می‌روند. سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور نیز آنطور که آژانس‌های مسافرتی می‌گویند در این ایام کم نیست. آن‌ها به واسطه اینکه در ایران جشن کریسمس وجود ندارد ایران را در این ایام ترک می‌کنند و به همین دلیل میزان سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور در این روزها بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر این ایام هیچ جاذبه‌ای برای ورود گردشگران خارجی به ایران ندارد. مگر تعداد محدودی از گردشگران که از تعطیلات خود می‌خواهند استفاده کرده و پس از پایان جشن‌ها در ادامه تعطیلات سفر به ایران را انتخاب می‌کنند تا آن را در مدت یک هفته تا ده روز ببینند.

در این باره، فعالان و مدیران دفاتر مسافرتی که در حوزه ورود گردشگران به ایران کار می‌کنند بر این نظر توافق دارند که ایام ژانویه برای ایران جزو ایام لوسیزن یا سطح پایین قلمداد می‌شود.

ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران به خبرنگار مهر می‌گوید: در این روزها تورهای گردشگری از آلمان، فرانسه و کشورهای دیگر اروپایی داریم اما زیاد نیست. این روزها نه برای ما های‌سیزن است و نه برای گردشگران خارجی لوسیرن. می‌توان گفت که روند ورود گردشگران در این روزها متوسط است تعداد گروه‌های ما نسبت به فصل آینده بیشتر و نسبت به فصل گذشته افت دارد.  تعداد گروه‌های ورودی نه در آن حدی است که به تعداد گروه‌هایی که مهر و اردیبهشت می‌آیند برسد و نه اینکه این تعداد به تعداد گروه‌هایی که در فصل‌های آینده می‌آمدند خواهد رسید.

این نظر را اکبر غمخوار از فعالان در حوزه تورهای ورودی نیز دارد و بر این باور است که تجربه ایام سال‌های گذشته نشان می‌دهد که ما گردشگران کمتری در این روزها داریم و این فصل برای ما فصل کم گردشگر است.

سهند عقدایی نیز از فعالان تورهای گردشگری در حوزه طبیعتگردی است که هر ساله تعداد زیادی طبیعتگرد به ایران می‌آورد، او نیز به خبرنگار مهر گفت: ایران بازار مناسبی برای گردش در ایام ژانویه نیست. برای ما این طور هست و تا جایی که می‌دانم از ایران استقبال نمی‌شود چون نتوانسته‌ایم برنامه‌ای برای ژانویه داشته باشیم. اما برعکس فصل سفر به ایران در ایام اردیبهشت و خرداد است ولی چون ما در حوزه اکوتوریستم کار می‌کنیم تابستان هم مورد اقبال قرار می‌گیرد. به خصوص برای اجرای تورهای کوهنوردی. اما در فصل زمستان معمولا تورهای کویرگردی طرفدار دارد.

محمد منظرنژاد از راهنمایان تورهای گردشگری خارجی نیز بر این باور است که ورود گردشگران به کشور خیلی زیاد نیست چه برسد به اینکه خارجی‌ها بخواهند ایران را برای سفر در ایامی که بهترین زمان سفر آنهاست انتخاب کنند. چون ما هیچ برنامه‌ای برای آنها نداریم.

درحالی که بیشتر فعالان تورهای ورودی اعلام می‌کنند که در ایام ژانویه گردشگران کمی به ایران می‌آیند، محمد علی واقفی عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان با بیان اینکه ایران یکی از مقاصد سفر گردشگران اروپایی در تعطیلات ژانویه است، گفت: در ایام ژانویه و تعطیلات برای گذراندن تعطیلات مسافرانی از اروپا، اسپانیا و چین داریم. چون تعطیلات اروپایی‌ها در این ایام است و فرصتی برای سفر آنها بوجود می‌آید و در قالب تورهای گردشگری ده روزه کلاسیک به ایران سفر می‌کنند.

احسان آقالری نیز از کارشناسان گردشگری است که به خبرنگار مهر گفت: بسیاری از گردشگران ایرانی در ژانویه ایران را به کشورهایی که نیازی به گرفتن ویزا ندارد ترک می‌کنند آن‌ها در این زمان به کشورهای دیگر می‌روند چون جشن‌های کریسمس و ژانویه در خیابان‌ها نیز دیده می‌شود و مثل نوروز در ایران نیست که جشن‌ها تنها در خانه‌ها باشد. در کشورهای دیگر می‌توان شور و اشتیاق نو شدن سال میلادی را به تماشا نشست اما در ایران حتی در ایام نوروز هیچ خبری نیست! پس چرا باید گردشگران خارجی آن هم برنامه‌ها و تخفیف‌ها و فرصت‌های سفر به کشورهای دیگر را از دست بدهند و ایران را انتخاب کنند؟ آیا غیر از این است که ایران هیچ برنامه‌ای برای کریسمس ندارد حتی برای هم‌وطنان ارمنی خود؟

آنطور که ریاحی یکی از فعالان در حوزه تورهای خروجی نیز گفت ایرانی‌ها در این ایام بیشتر به سمت ارمنستان و باکو می‌روند چون در این دو کشور هم می‌توان کمتر پول خرج کرد و هم ارمنستان ویزا نمی‌خواهد و هر زمان اراده کنند می‌توانند به این کشور بروند. اما در این زمان کمتر کسی تقاضای ورود به ترکیه را دارد چون ناامن است و هر کسی حاضر نیست در تجمع‌های تعطیلات کریسمس در میان مردم ترکیه جشن بگیرد! اما کشورهای دیگر به خصوص گرجستان که این روزها با داشتن پروازهای مستقیم و زیاد تورهای گردشگری ارزان قیمتی دارد نیز بی نصیب از ورود گردشگران ایرانی نبوده است.

تعطیلات ژانویه فرصتی است که ایران هرساله آن را از دست می‌دهد و ایرانی‌ها هم در این ایام پول خود را خرج سفر به کشورهای دیگر می‌کنند درحالیکه می‌توان از این فرصت استفاده کرد و هم ایرانی‌ها و اقلیت های مقیم ایران را در کشور نگه داشت و هم اینکه گردشگران کشورهای دیگر را جذب کرد. در حال حاضر اما نه تنها برنامه‌ریزی که حتی آمار دقیقی از میزان ورود و خروج گردشگر به کشور در این فصل پررونق در دسترس نیست.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد