بزرگان تکنولوژی در ۲۰۱۷ چه خواهند کرد؟

به گزارش فناوری فرهنگی، در چند سال اخیر، نبرد اصلی در دنیای تکنولوژی بر سر تلفن ‏های هوشمند بوده است. با اینکه در سال 2017 نیز قضیه به‌طور کامل تغییر نخواهد کرد، اما خواهیم دید که غول‏ های پیشتاز در این عرصه روی تکنولوژی ‏ها و حوزه‏ های جدید و نوظهوری تمرکز خواهند کرد.

در ادامه نگاهی به عرصه‏ های رقابت احتمالی انداخته‏ ایم.

خودرو

 

سیستم یکپارچه‌سازی اسمارت‏فون و خودرو به خوبی و با جدیت آغاز شده است. گوگل و اپل پلت‌فرم‏ های مختص خودرو را با نام ‏های Android Auto و CarPlay گسترش داده‌اند. هدف این است که تلفن شما به ابزاری مهم و حیاتی در سرگرمی ‏ها و نیازی ضروری در ارتباط درون خودرویی تبدیل شود و از برنامه ‏هایی مانند اپلیکیشن ارسال پیامک، موزیک و مسیریابی و حتی برقراری تماس، بدون چشم برداشتن از جاده هنگام رانندگی بتوان استفاده کرد. با ظهور اندروید و iOS در پیشرفت سیستم اطلاعات درون خودرویی، چیزی که یقینا حس خواهید کرد، تجربه کاربری لذت بخش‏تر و فراتر از آنچه که کارخانه ‏های خودروساز برای محصولاتشان فراهم می ‏کنند خواهد بود. در هند، خودروسازان اکثرا از سیستم CarPlay یا Android Auto به صورت پیش فرض در خودروهایی که به فروش می ‏رسانند استفاده می‏ کنند و این آمار مطمئنا در سال 2017 افزایش خواهد یافت.

اسپیکرهای هوشمند

 

با تولید اسپیکر Echo، شرکت آمازون دریچه جدیدی از این حوزه را به روی تولیدکنندگان عرصه تکنولوژی باز کرده و احتمالا شرکت‌هایی همچون گوگل، مایکروسافت و اپل در سال 2017 به فکر درآمدزایی از طریق دستگاه ‏های مشابه Echo خواهند افتاد. آمازون زمانی تصمیم به رونمایی از این اسپیکر گرفت که رقبای او یعنی گوگل با تکنولوژی «Google Now»، اپل با «Siri» و مایکروسافت با «Cortana» خودشان را به اسمارت‏فون ‏ها و دستگاه‏ های محاسباتی محدود کرده بودند. با وجود این اسپیکرها که به اینترنت متصل هستند، کاربران می ‏توانند با آنها صحبت کنند و پاسخ ‏های مرتبط با سوالشان دریافت کنند و همچنین به اپلیکیشن‏ های سازگار متصل شوند و البته مهم‏تر از همه قادر به پخش موسیقی هستند. گوگل قبلا نشانه‏ هایی از علاقه شرکت به این بخش نوظهور از تکنولوژی نشان داده است و با رونمایی از Google Home که مشابه آمازون صدای شما را تشخیص می‏ دهد و قادر است وظایف مختلفی انجام دهد و به دیگر گجت ‏های هوشمند داخل منزل متصل شود، می ‏توان به این قضیه پی برد، هرچند این دستگاه‌ها هنوز کاربردهای زیادی ندارند و فرامینی که قادر به انجام آن هستند در حد کمی است قطع این نوع دستگاه ‏ها در آینده می‏ توانند به دستیارهای هوشمند خیلی خوبی تبدیل شوند. نکته قابل توجه در زمینه اسپیکرهای هوشمند این است که موضوع فرامین صوتی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای رشد آینده تکنولوژی باقی خواهد ماند چراکه استفاده از صوت برای انجام کارها بسیار ساده‏تر و راحت‏تر از سایر مسیرهای ارتباطی است (حداقل اگر پیشرفت ‏های حرکتی و اشاره‌‏ای با رشد حوزه واقعیت مجازی از آن پیشی نگیرد).

دستیارهای مجازی

 

با وجود اینکه جا افتادن اسپیکرهای هوشمند و همگانی شدن آنها زمان می‏برد، اما دستیارهای صوتی مجازی در سال 2017 بیشتر از همیشه در بین کاربران رایج خواهند شد. این دستیاران شامل Siri اپل، Assistant گوگل، Cortana مایکروسافت و Alexa شرکت آمازون می‏ شود. گوگل با استفاده از قابلیت‏ های دستیار مصنوعی در Assistant که در اسمارت‏فون‏ Pixel این شرکت دیده ‏ایم، گلوله آغاز این موج از پیشرفت را شلیک کرده است. شرکت‌ها سخت در تلاش هستند تا بتوانند این دستیارها را به شنوندگانی بهتر تبدیل کنند، یعنی بتوانند متن را جدا از کلمات و عبارات کلیدی درک کنند و از این طریق آماده انجام درخواست‏ ها و وظایف به بهترین نحو ممکن باشند. نکته‏ دیگر این است که هرچه خدمات و پیشرفت‏ های بیشتری در زمینه دستیارهای صوتی ارائه شود، هوش مصنوعی، قابلیت درک و یادگیری بیشتری پیدا خواهد کرد و هرچه کاربران بیشتر از قبل از آنها استفاده کنند، اولویت ‏ها را بهتر از قبل تشخیص خواهند داد. در سال ۲۰۱۶ شاهد آن بودیم که گوگل با ارائه سرویس گفت‌وگوی Google Allo تلاش ‏های قابل‌توجهی در زمینه یادگیری ماشینی را به همگان نشان داد.

 

هوش مصنوعی

 

وقتی سریال West World در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان یکی از محبوب‏ترین سریال ‏های تلویزیونی تبدیل شد تعجب زیادی برانگیخته نشد، چراکه این سریال به موضوع فوق‏العاده جذاب هوش مصنوعی و پیشرفت آن در آینده اشاره می ‏کرد. داستان این سریال زمانی را در آینده نشان می‌داد که انسان‏ها یک پارک تفریحی مملو از روبات‏ هایی که با استفاده از هوش مصنوعی تقریبا مشابه انسان بودند را هدایت می‏کردند. حوزه هوش مصنوعی امسال به رشد خود ادامه خواهد داد و احتمالا بخش اعظمی از سال 2017 را به خود اختصاص خواهد داد و هنگامی که از تکنولوژی استفاده کنید احتمالا بیشتر آن را لمس خواهیم کرد. بهترین مثال آن نیز نحوه شناسایی دوستان شما توسط اپل، گوگل و فیس‌بوک در تصاویری که روی آن کلیک می‏کنید، است. در حال حاضر، تکنولوژی هوش مصنوعی در حال یادگیری آموزه ‏های بشر است که اکثرا حول کلمات و عبارات کلیدی انجام می‏گیرد.  نسل تکامل یافته بعدی قادر خواهد بود که همه چیز را به تنهایی و بدون آموزش یاد بگیرد، همان‌طور که شبکه‏ های عصبی پیشرفته را بیش از پیش مشاهده می ‏کنیم. از آنجا که فیس‌بوک و گوگل تا حد زیادی به روبات‏ها تکیه می‏ کنند، کسی نمی ‏داند مکالمه شما در آینده با یک نماینده تجاری، با یک شخص واقعی انجام می‏ شود یا با یک روبات. جهان در این زمینه بیشتر و بیشتر به فیلم The Her نزدیک می‏ شود جایی که هوش مصنوعی جای خالی انسان ‏ها را پر می‏ کند و تمام کارهای آنها را انجام می‏ دهد.

سخت‌افزار

در حوزه کامپیوتر و سخت‌افزار رقابت بین مایکروسافت و اپل همچنان از نزدیک ادامه خواهد داشت. اپل به‌تازگی فروش کامپیوترهای جدید مک بوک پرو خود را آغاز کرده، دستگاه‏ هایی که با صفحه نمایش بهتر، سرعت بیشتر و دیزاین تازه‏تر سروصدای قابل توجهی ایجاد کرده‏اند. این دستگاه ‏ها البته به خاطر باتری خود نیز مورد انتقاد واقع شده‏اند. زمان اعلام شده برای نگهداری شارژ باتری برای این دستگاه‌ها در حالت عادی ۱۰ ساعت اعلام شده بود، اما کاربران و برخی نهادها مثل انجمن مصرف‌کنندگان آمریکا گفته ‏اند که مدت زمان نگهداری باتری بسیار کمتر از این است. اپل همچنین آی‌فون ۷ خودش را در سال ۲۰۱۷ بهبود خواهد بخشید، هرچند این شرکت برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ با افت فروش آی‌فون روبه‌رو شد، اما آمارهای درآمدزایی این شرکت همچنان بسیار بالا است. مایکروسافت هم امسال به احتمال زیاد سری کامپیوترهای موفق سرفیس‏اش را بهبود خواهد داد. مدیریت بعد از استیو بالمر عملا مایکروسافت را دوباره به صدر رقابت در حوزه کامپیوتر باز گردانده هرچند این شرکت عملا از رقابت بازار گوشی کاملا کنار رفته است. گوگل اما در هنگامه‏ای که سیستم عامل گوگل کروم‌اش فعلا چندان محبوبیتی ندارد تمرکز خود را روی موبایل جدید پیکسل گذاشته است. موبایلی که برای نخستین بار گوگل تمام آن را خودش طراحی کرده و ساخته است

منبع: دنیای اقتصاد

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد