چرا فرهنگ و هنر می‌تواند به اقتصاد یک کشور کمک کند؟

به گزارش فناوری فرهنگی،بر اساس گزارش‌های منتشر شده، فرهنگ و هنر می‌تواند حتی بیشتر از رشد و اشتغال به اقتصاد یک کشور کمک کند. علاقه رو به رشدی در سطح بین‌المللی نسبت به پتانسیل صنایع فرهنگی و خلاق برای دستیابی به توسعه پایدار و ایجاد فرصت‌های شغلی فراگیر وجود دارد. یک نشانه این مسئله، دستورالعمل‌های جدید یونسکو درباره چگونگی اندازه‌گیری و برآورد آماری مربوط به سهم اقتصادی صنایع فرهنگی است.

صنایع فرهنگی را می‌توان به‌عنوان صنایعی که تولیدات مهمی با ارزش نمادین دارند معرفی کرد مثل هنرهای زیبا، فیلم و صنایع‌دستی اما این صنایع می‌تواند شامل طراحی جواهرات، نشر و مد نیز باشد.

صنایع خلاق دارای تعریف گسترده‌تری است. ورودی این صنایع علم و دانش است و علاوه بر کالاها و خدمات فرهنگی، می‌تواند شامل طراحی نرم‌افزار و سرویس‌های اینترنتی شود.

یونسکو دستورالعمل‌هایی را در خصوص روش‌های دسته‌بندی این صنایع ارائه کرده است ولی هنوز هیچ اجماع بین‌المللی بر سر این رویکردها وجود ندارد. کشورهای مختلف، سطوح متفاوتی از مشارکت و تمرکز را ارائه کرده‌اند که می‌تواند اطلاعاتی را که برای آن‌ها مفید است، تامین کند.

ایجاد فرصت‌های شغلی خیره‌کننده در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی به‌طور فزاینده‌ای در حال تمرکز بر صنایع فرهنگی و خلاق به‌عنوان عاملان بالقوه رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی است. از این مسئله در گزارش به‌عنوان اقتصاد طلایی یاد شده است که راه‌هایی را برای بخش‌های هنری و فرهنگی نشان ‌می‌دهد تا بتوانند در رشد و توسعه اقتصادی آفریقای جنوبی کمک کنند.‌ دولت اخیرا رصدخانه ملی فرهنگی را ایجاد کرده است. این رصدخانه به‌عنوان یک مرکز اطلاعات و تحقیق در خصوص تاثیر اقتصادی و اجتماعی صنایع خلاق و فرهنگی عمل می‌کند. آفریقای جنوبی نخستین مطالعه نقشه صنایع فرهنگی و خلاق را در سال ۲۰۱۴ انجام داد. گرچه این گزارش هنوز در دسترس عموم نیست ولی نشان می‌دهد که صنایع بیش از ۱۶۲۸۰۹ تا ۱۹۲۴۱۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است؛ یعنی حدود ۱,۰۸درصد تا ۱.۲۸درصد اشتغال در کشور و ۲.۹درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.

بر اساس مصاحبه‌های انجام شده با بیش از دوهزار نفر که در این بخش فعالیت دارند، این مطالعه نشان می‌دهد که شرکت‌ها علاقه دارند کوچک باشند و بیش از ۲۷درصد تمایل دارند تنها یک کارمند داشته و ۳۴ درصد نیز بین دو تا پنج کارمند داشته باشند.

زنان و مردان در این نسبت مساوی هستند. بیش از سه چهارم این آمار که ۷۷ درصد را تشکیل می دهد از سیاه پوستان؛ رنگین پوستان یا هندی‌ها هستند. با توجه به وجود بیکاری بسیار شدید، بین جوانان آفریقای جنوبی، صنایع اهمیت زیادی برای اشتغالزایی دارند؛ ۲۲درصد کارکنان جوانانی بالاتر از ۱۸ سال هستند، ۱۸درصد بین ۱۹ تا ۲۴ سال هستند، ۱۹درصد بین ۲۵ تا ۳۰ سال هستند. این نشان می‌دهد ۶۰درصد نیروی کار در صنایع، جوانان کمتر از ۳۴ سال هستند. مطالعه نقشه جهانی نشان می‌دهد که اشتغال در این صنایع نسبتا برای همه دوره‌های سنی به‌خصوص جوانان باز است و تحت تسلط شرکت‌های کوچک قرار دارد. در کشورهای در حال توسعه، تولید تحت تسلط اقتصاد غیررسمی است.

این صنایع پتانسیل مهمی برای مشارکت در انسجام اجتماعی دارند که از طریق ترویج گفت‌وگوی بین فرهنگی، تفاهم و همکاری گسترش پیدا می‌کنند. به این مسئله به‌شدت در طرح راهبردی ‌سازمان فرهنگ و هنر تاکید شده است.

این‌ها بخشی از طیف گسترده، تولیدات هنری هستند که می‌توان آن را فراتر از ارزش ابزاری ارائه کرد، ارزشی که غیرقابل انکار است و می‌تواند یکی از نکات اصلی تولید هنری باشد.

ارزش ذاتی و اهداف فرهنگ، هنر برای هنر، شامل مواردی چون برای سرگرمی، به چالش کشیدن، تفسیر و معنی کردن و بالا بردن سطح آگاهی و تحریک می‌شود.

اندازه‌گیری این ارزش‌های غیر بازاری با معیارهای پولی سخت است ولی به اندازه ارزش‌های ابزاری مهم است. در حالی که اشتغال می‌تواند توسط بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شود، چه نوعی از تولیدات می‌تواند این ارزش‌های ذاتی را ایجاد کند؟

سرمایه فرهنگی یکی از آن‌هاست که این را می‌توان به‌عنوان کل ثروت یک کشور یا ذخایر هنری، میراث و سایر تعبیرهای فرهنگی، تعریف کرد. مانند سایر انواع سرمایه، در این نوع سرمایه نیز باید سرمایه‌گذاری شود، فارغ از این‌که در طول زمان ارزش خود را از دست می‌دهد.

حمایت‌های دولتی و خصوصی و حمایت هنری به‌خصوص برای تولیدکنندگانی که تمرکز اصلی بر ارزش ذاتی دارند، مهم است. چنین تولید فرهنگی غالبا با چالش‌ها یا آسیب‌هایی روبه‌رو می‌شود، در حالی که تاثیر بزرگی بر تفکر جمعی دارد ولی موفقیت مالی و بازاری ندارد و می‌تواند رایگان توزیع شود. به‌عنوان مثال به نقش موسیقی در مقابله با آپارتاید فکر کنید. در حالی که شناخت و حمایت نقش مهمی دارد، صنایع فرهنگی و خلاق نیز در اقتصاد نقش مهمی ایفا می‌کنند.

ایجاد سی‌میلیون شغل فرهنگی هنری در سطح جهان

کالچرال تایمز، نخستین نقشه جهانی صنایع خلاق و فرهنگی که اخیرا منتشر شده، ارزش اجتماعی هنر و فرهنگ را به‌رسمیت شناخته است. بی‌شک فرهنگ و خلاقیت، عامل پیونددهنده اصلی قلب‌ها و جان‌ها و همین‌طور کل جوامع و ملت‌ها بوده است. این بررسی کمیت سهم اقتصادی و اجتماعی این بخش در جهان را نشان می‌دهد. آن‌ها عبارتند از: تبلیغات، معماری، کتاب، روزنامه و مجلات، بازی، فیلم و موسیقی، هنرهای نمایشی، رادیو، تلویزیون و هنرهای تجسمی.

کالچرال تایمز، سهم صنایع فرهنگی و خلاق در رشد اقتصادی را ارزیابی کرده و برآورد می‌کند که صنایع خلاق و فرهنگی ۲۵۰ میلیارد دلار درآمد در سال ایجاد می‌کنند و ۲۹,۵ میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد کرده‌اند. این گزارش به نشان دادن ارزش فرهنگ و هنر کمک می‌کند و منطق خوبی را برای حمایت دولت از فرهنگ و هنر به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه ارائه می‌دهد.

منبع:صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد