محبوب‌ترین فیلم‌های 2016 در فضای مجازی

به گزارش فناوری فرهنگی، شبکه‌های مجازی در سال‌های اخیر نقش قابل توجهی در سرنوشت آثار هنری بازی کرده‌اند و در چرخه فروش هم تاثیرگذار بوده‌اند. شبکه‌های مجازی همان اندازه که در تراز مالی آثار هنری موثر بوده‌اند به همان اندازه هم وارونه عمل کرده‌اند و دانلود‌های غیرمجاز آسیبی جدی به اقتصاد هنر زده است. در ایران هم این اتفاق در سال‌های اخیر بسیار زیاد تکرار شده و گلایه‌های فراوانی را از سوی صاحبان آثار هنری به وجود آورده است. با این حال شبکه‌های مجازی آینه تمام‌نمایی برای ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت تولیدات سالانه بازار هنر می‌تواند به حساب بیاید. در همین رابطه سایت تورنت‌فریک و مجله گاردین گزارشی منتشر کرده‌اند و در آن به محبوب‌ترین فیلم‌های سینمایی جهان از لحاظ میزان دانلود غیرقانونی در سال 2016 پرداخته‌اند که نتیجه این گزارش بسیار جذاب است.

فیلم ابرقهرمانی «دد پول» به کارگردانی تیم میلر عنوان محبوب‌ترین اثر سایت‌های غیرقانونی دانلود فیلم را از آن خود کرد. آنگونه که در گزارش‌های منتشر شده آمده است فیلم «ددپول» بیشترین میزان دانلود غیرقانونی را در سال ۲۰۱۶ به نام خود ثبت کرده است. نسخه غیرمجاز این فیلم اندکی پیش از اکران در ماه فوریه سر از سایت‌های غیرمجاز دانلود فیلم درآورده بود، با این حال در گیشه جهانی ۷۸۳ میلیون دلار فروش داشته است. در فهرست ارائه‌شده از فیلم‌های قربانی دانلود غیرمجاز اینترنتی، در رده دوم و سوم هم نام دو فیلم ابرقهرمانی «بتمن علیه سوپرمن» و «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» به چشم می‌خورد. البته حضور فیلم‌های ابرقهرمانی در فهرست به این دو فیلم محدود نشده است و فیلم‌های «مردان ایکس: آپوکالیپس» و «جوخه انتحار»‌ نیز در آن حضور دارند. نکته جالب توجه در این فهرست حضور فیلم‌هایی است که در گیشه فروش چندان خوبی نداشته‌اند و برای نمونه می‌توان به «وارکرفت» و «روز استقلال:‌ بازخیز» اشاره کرد که به ترتیب در گیشه جهانی به فروشی برابر با ۳۸۶ و ۳۸۹ میلیون دلار رسیده‌اند اما در فهرست فیلم‌های با بیشترین دانلود غیرمجاز حضور دارند.

به این ترتیب می‌توان دانلود غیرمجاز را به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی فروش پایین آنها به شمار آورد. در رده دهم فهرست فیلم «بازگشته از گور» دیده می‌شود. دی‌کاپریو برای بازی در این فیلم تمام جوایز بازیگری سال گذشته از جمله اسکار و گلدن‌گلوب را دریافت کرد. این فیلم نیز پیش از اکران در اینترنت منتشر شد. فردی که «بازگشته از گور» را در اینترنت منتشر کرده بود، اکتبر سال ۲۰۱۶ در دادگاه به پرداخت یک میلیون و ۱۲۰ هزار دلار جریمه محکوم شد. با این حال 10 فیلم پرطرفدار جهان به روایت شبکه‌های مجازی به ترتیب میزان اقبال عمومی این‌ فیلم‌‌ها هستند: 1 – «دد پول» ۲ – «بتمن علیه سوپرمن» ۳ – «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» ۴ – «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» ۵ – «مردان ایکس: آپوکالیپس» ۶ – «وارکرفت» ۷ – «روز استقلال: بازخیز» ۸ – «جوخه انتحار» ۹ – «در جست‌وجوی دُری» ۱۰ – «بازگشته از گور».

داستان پیشتازان

در فیلم «دد پول» که پیشتاز این لیست است رایان رینولدز نقش فردی به نام وید ویلسون عضو پیشین نیروهای ویژه ارتش را بازی می‌کند که پس از خروج از ارتش تبدیل به یک مزدور شده است. ویلسون زیر شکنجه‌های دانشمندی شیطان‌صفت زیبایی خود را از دست می‌دهد. او پس از تحمل ناملایمات بسیار در آزمایشگاه دانشمند شیطانی قدرت ترمیم زخم‌ها را به دست می‌آورد که همراه با حس شوخ‌طبعی بسیار او را به ابرقهرمانی متفاوت و ویژه به نام ددپول تبدیل می‌کند. در فیلم «بتمن علیه سوپرمن» هم که در رده دوم قرار دارد همان‌گونه که از نامش پیدا است دو ابرقهرمان مشهور دنیای کتاب‌های مصور رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند. ماجرای این فیلم 18 ماه پس از نبرد ویرانگر سوپرمن در متروپولیس می‌گذرد. بروس وین میلیاردر مشهور گاتهام سوپرمن را برای کشته‌های جنگ با ژنرال زاد مقصر می‌داند. «کاپیتان آمریکا:‌ جنگ داخلی» که در رده سوم این لیست قرار گرفته است داستان رویارویی مرد آهنی و کاپیتان آمریکا به‌دلیل اختلاف عقیده درباره قانونی است که بر اساس آن تمام فعالیت‌های ابرقهرمانان کنترل می‌شود و آنها مجبورند برای دولت کار کنند.

رتبه چهارم این لیست مربوط به هفتمین قسمت از سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» با عنوان «نیرو برمی‌خیزد» است که پس از سال‌ها دوباره هواداران دوآتشه این سری فیلم را به سینما کشاند. در این فیلم ۳۰ سال از شکست امپراتوری می‌گذرد و اکنون تهدیدی جدید ظهور کرده است. پنجمین فیلم این فهرست «مردان ایکس: آپوکالیپس» یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی به کارگردانی برایان سینگر و فیلمنامه‌نویسی سیمون کینبرگ است که براساس مجموعه کتاب‌های مصور مردان ایکس کمپانی مارول کامیکس ساخته شده است. این فیلم دنباله‌ای بر فیلم‌های مردان ایکس: کلاس اول و مردان ایکس: روزهای گذشته آینده است و به عنوان نهمین قسمت در مجموعه فیلم‌های مردان ایکس به شمار می‌رود. در این فیلم بازیگرانی همچون جیمز مک‌آووی، مایکل فاسبندر، اسکار آیزاک، جنیفر لارنس، رز بیرن، نیکولاس هولت، الیویا مان، ایوان پیترز، لوکاس تیل، سوفی ترنر، الکساندرا شیپ، تای شرایدن و کدی اسمیت-مک‌فی ایفای نقش کرده‌اند.

رده ششم این لیست هم به فیلم «وارکرفت» اختصاص دارد که فیلمی حماسی فانتزی آمریکایی به کارگردانی دانکن جونز و نویسندگی جونز، چارلز لیویت و کریس متزن است که بر اساس مجموعه بازی‌های ویدئویی وارکرفت ساخته شده است و داستانش در دنیای آزروت اتفاق می‌افتد. از بازیگران فیلم می‌توان به تراویس فیمل، پائولا پاتون، بن فاستر، دومینیک کوپر، توبی کبل و رابرت کازینسکی اشاره کرد. «روز استقلال، ‌بازخیز» هم که در رده هفتم قرار گرفته است نام فیلمی علمی – تخیلی از رولند امریش، نویسنده و کارگردان آلمانی است که فیلمنامه‌اش را خود رولند اِمِریش نوشته است تلاش مردم ساکن زمین برای ساختن یک شبکه دفاعی در مقابل حمله بیگانگان فضایی را بازگو می‌کند. فیلم «جوخه انتحار» به‌کارگردانی دیوید آیره هشتمین فیلم این لیست است و داستان آن از جایی آغاز می‌شود که آماندا والر، مامور دولت آمریکا برای از بین بردن یکی از خطرناک‌ترین و شکست‌ناپذیرترین دشمنان کشورش گروهی را جمع می‌کند.

در این میان اما محبوبیت انیمیشن «در جست‌وجوی دری» به کارگردانی اندرو استنتون قابل توجه است که در رده نهم قرار دارد. داستان فیلم درباره شخصیت فراموشکاری است و زمان داستان یک سال بعد از پیدا کردن نمو و در سواحل کالیفرنیا رخ می‌دهد. سرانجام فیلم «بازگشته از گور» ساخته آلخاندرو ایناریتو گونزالس با بازی دی‌کاپریو در رده دهم این لیست قرار گرفته است. این فیلم داستان یک گروه شکارچی ۴۲ نفره سفیدپوست است که تحت سرپرستی یک تاجر پوست در قرن نوزدهم به شکار می‌روند. اما به علت دزدیده شدن یک دختر سرخپوست از سوی دو نفر از آنها، با حمله سرخپوست‌ها مواجه می‌شوند و ۳۲ نفر از آنها در نتیجه حمله کشته می‌شوند

منبع: دنیای اقتصاد

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد