«اسرا» با پیکتوگرام کامل‌تر شد/ راهنمایی دقیق‌تر برای انتخاب بازی

به گزارش فناوری فرهنگی، نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای یا ESRA به عنوان واحد رده‌بندی سنیِ بنیاد بازی‌های رایانه‌ای ایران، اساس کار بررسی و رده‌بندی خود را بر محور ۵ شاخص به عنوان ۵ محتوای آسیب‌رسان قرار داده است. این محتواها شامل خشونت، ترس، ناهنجاری‌های اجتماعی، دخانیات و یأس و ناامیدی تعیین شده‌اند.

بر همین اساس، طی فرآیندی کارشناسی، شدت تأثیرگذاری هریک از این محتواهای پنج‌گانۀ آسیب‌رسان در داخل بازی‌ها با درجه و نمره‌ای بین از ۱ تا ۵ برای مخاطبان امتیازدهی می‌شود.

هر چه شدت تأثیرگذاری محتوا در بازی بر روی مخاطب بیشتر باشد، امتیاز بیشتری به محتوا داده می‌شود، به طور مثال اگر امتیاز محتوای خشونت در یک بازی ۵ باشد یعنی آن بازی از خشونت بسیار بالایی برخوردار است و اگر امتیاز ۱ دریافت کند به این معنی است که خشونت بسیار خفیفی دارد و در صورتی که محتوایی هیچ امتیازی دریافت نکند بدین معناست که اثری از آن محتوا در داخل بازی یافت نشده است.

هر یک از این محتواهای پنج‌گانه با نماد (آیکون) خاص به عنوان «پیکتوگرام» در کنار مشخصات بازی‌های رده‌بندی‌شده برچسب‌گذاری می‌شود.

نمونه‌هایی از پیکتوگرام‌های محتوایی و اجرایی

بنابراین، پیکتوگرام‌ها نشانه‌هایی برای نوع میزان محتواهای آسیب‌رسان هر بازی محسوب می‌شوند که به عنوان یک نظام نشانگانی، راهنمای مصرف این بازی‌ها توسط خریداران و بازیکنان و خانواده‌ها هستند.

در کنار این ۵ محتوا، یک فاکتور و پیکتوگرام دیگر نیز وجود دارد که مهارت انجام بازی نام دارد. این پیکتوگرام، از جنسی متفاوت از پیکتوگرام‌های محتوایی که ناظر بر وجوه آسیب‌رسان از نظر اخلاقی و ارزشی بازی‌ها هستند، در وجهی عملیاتی و کاربردی، بیان‌گر میزان مهارت مورد نیاز بازیکن برای انجام بازی است. و بر حسب امتیاز خود درجۀ امکان انجام بازی را به مخاطب نشان‌می‌دهد.

امتیاز مربوط به این فاکتور و پیکتوگرام مهم یعنی «مهارت بازی» به مواردی از قبیل سبک بازی، میزان سرعت عمل در بازی، گستردگی بازی و میزان تسلط به زبان انگلیسیِ بازیکن بستگی دارد.

به عنوان مثال اگر یک بازی، ردۀ سنی ۳+ دریافت کرده باشد و امتیاز مهارت انجام آن ۵ باشد، بدین معنی است که بازی از نظر محتوایی هیچ‌گونه آسیبی برای مخاطب خود ندارد ولی مخاطب برای انجام این بازی نیازمند مهارت بسیار بالایی است. همچنان که ذکر شد این پیکتوگرام‌ها برای راهنمایی و انتخاب مناسب بازی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد