70 درصد صفحات وب فارسی بدون محتوا و تکراری هستند

به گزارش فناوری فرهنگی، حبیبالله اصغری، رییس مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی امروز در نشست خبری «همایش بررسی راهکارهای پیشگیری از سرقت علمی» با بیان اینکه این همایش ششم بهمنماه با محوریت سوء رفتارهای علمی و سرقت علمی برگزار میشود، به انواع سوء رفتارهای علمی اشاره و اظهار کرد: سوء رفتارهای علمی بیشتر در محیطهای آکادمیک رخ میدهد، به گونهای که بخشی از آن شامل اقدامات حوزه آموزش و دانشجو و بخشی نیز مربوط به اقدامات پژوهشگر و استاد است.

رییس مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی افزود: به عنوان مثال تغییر دادههای دیگران بدون بنمایه علمی، انجام معامله، افزودن نام نویسندهای که هیچ کمکی در نگارش نداشته و همچنین انتشار چند باره یک مقاله بدون ایجاد تغییر از جمله مواردی هستند که در طی سوء رفتارهای علمی گنجانده میشوند.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از بروز سوء رفتار و سرقت علمی باید آموزشهای لازم به دانشآموختگان و فعالان عرصه علم و دانش ارائه شود، گفت: بسیاری از سوء رفتارهای علمی ناشی از ناآگاهی نویسندگان است، به گونهای که این اقدامات عمدی نبوده و تنها به دلیل عدم اطلاع نویسنده از مبانی سرقت، اتفاق افتاده است. همچنین ایجاد ساختاربخشی در نگارش مقاله موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اصغری با اشاره به محورهای همایش، افزود: مبانی اخلاقی در فضای مجازی، سیاست‌گذاری در حقوق مالکیت فکری و کاربرد ابزارها و سامانههای مرتبط با فناوری اطلاعات در پیشگیری از سرقت علمی، سه محور همایش ششم بهمنماه است.

رییس مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، همچنین به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: آگاهی‌سازی و ترویج از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش است؛ چرا که با آگاهی‌سازی می‌توان این شرایط را برای اساتید دانشگاهی فراهم کرد که با واکاوی اطلاعات موارد سرقت علمی را تشخیص داده و از ورود مجدد آن جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه سرقت علمی با آبروی افراد درگیر است، اظهار کرد: بسیاری از داوران معتقدند که دزدی از ایده فرد سرقت علمی تلقی می‌شود؛ بنابراین اگر از شیوه نگارش محققی اقتباس کنیم، این موضوع سرقت علمی نیست. معمولا در یک مقاله سرقت در بخش نوآوری و خلق ارزش خود را نشان می‌دهد. فردی که در مقدمه یک مقاله اقدام به سرقت علمی کند، چندان برای داوران اهمیتی ندارد. در حالی که ما باید به دنبال سرقت‌های واقعی باشیم.

به گفته رییس مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی در این همایش از سامانه همتاجو رونمایی خواهد شد و همچنین از تیم‌های برتر مسابقه علمی- بین‌المللی در حوزه تشخیص سرقت علمی در زبان فارسی که شهریورماه برگزار شده بود، تقدیر به عمل می‌آید.

در ادامه این نشست یاری، رییس  پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران، با بیان اینکه بسیاری از سرقت‌های علمی سهوی است، گفت: تعریف اخلاق در بحث نگارش و سیاستگذاری صحیح دولت و وزارتخانه‌های متبوع از جمله مواردی است که باید در حوزه پیشگیری از بروز سرقت علمی در دستور کار قرار گیرد.

وی، ضمن تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه مقاله‌نویسی، افزود: طی سال‌های اخیر تعداد صفحات راجع به زبان فارسی به سرعت در حال رشد بوده؛ اما متاسفانه درصد بالایی از این صفحات بدون محتوا و تکراری هستند.

رییس  پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران، با بیان اینکه درصد بالایی از کپی‌برداری‌ها در وبلاگ‌های فارسی رخ می‌دهد، تصریح کرد: زمانی که اطلاعات خام وب را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم تنها 30 درصد از صفحات وب فارسی قابل استفاده هستند و 70 درصد مابقی صفحات بدون محتوا و تکراری (eDuplicat) هستند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد