انیمیشن و بازی؛ محرک اقتصاد مقاومتی/ اقتصاد بر مبنای فروش؛ راه درآمدزایی ژاپن

به گزارش فناوری فرهنگی،فرهاد عظیما، کارگردان انیمیشن، در خصوص مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی در هنر افزود: در بحث فرهنگ که بخواهد یک سری از موانع اقتصاد مقاومتی را درست کند ما باید یک سری منابع داشته باشیم.

وی ادامه داد: نگاهی به کشورهای آمریکایی و اروپایی به خصوص آمریکای شمالی بیاندازید آنها در مقابل بعضی کشورهای جهان اول توانستند کارهای جالبی انجام دهند، این که رهبری فرمودند اقتصاد مقاومتی، این حرف عجیبی نیست. کشورهایی مثل ژاپن و بعضی کشورهای توسعه یافته در حوزه‌های مختلف در این عرصه ورود پیدا کرده‌اند.
ژاپن چرخه اقتصادی خود را از طریق فرهنگ بالا می‌برد
عظیما با اشاره به اینکه کشورهایی مثل ژاپن از بعد فرهنگ پول در می‌آورند، اظهار کرد: از بعد فرهنگ سینمایشان را بالا می‌برند و به اقتصاد کشورشان کمک می‌کنند. اگر بخواهیم مثالی بزنیم یک کشور اگر واقعا تمام توان خود را بسیج کند و از فضای نخبگان جامعه نه حرافان استفاده کند مثل کشور روسیه می‌شود.
وی ادامه داد: چند وقت پیش پوتین، رئیس جمهور روسیه آمده بود از تحریم‌های غرب به حالت طعنه تشکر کرده و گفته بود ما از شما ممنونیم شما باعث شدید تا ما بتوانیم از توان خود استفاده کنیم و این گونه بهتر است.
انیمیشن و بازی؛ محرک اقتصاد مقاومتی کشور
عظیما در ادامه در خصوص اقتصاد مقاومتی در بحث فرهنگ بیان کرد: قسمت اعظم درآمد ارزی فرهنگ مربوط به کشورهایی است که از طریق این صنعت پول کسب می‌کنند، مثلا یک بازی، فیلم، انیمیشن و … فروش عظیمی می‌کند و خود به خود هم در کنار صنعت، چرخ‌های اقتصاد کشور چنان به حرکت در می‌آید که هیچ وقت خاموش شدنی نیست.
این کارگردان انیمیشن ادامه داد: انیمیشن، بازی و فیلم خوشبختانه جزو مسائلی است که هیچ وقت به این راحتی‌ تحریم نمی‌شوند. در بحث انیمیشن نیز وقتی اثر فاخری تولید می‌شود آن را به کشوری فروخته و پولش به خزانه کشوری که آن محصول را تولید کرده واریز می‌شود.
عظیما با اشاره به اینکه نفت، گازوئیل و بنزین تمام می‌شود اما در بحث فرهنگی هر کاری کنید نه تنها تحریم نمی‌شود بلکه افراد بیشتری به سمت آن می‌آیند، اظهار کرد: صنعت انیمیشن ژاپن یکی از قطب‌های بزرگ درآمدزایی این کشور به شمار می‌رود.
اقتصاد مقاومتی بر مبنای فروش؛ راه درآمدزایی ژاپن
وی ادامه داد: یکی از راه‌های درآمدزایی کشور ژاپن، اقتصاد مقاومتی بر مبنای فروش انیمیشن به کشورهای دیگر جهان است، به همین خاطر سبک خاصی را اختراع کردند که در آن موفق هستند به گونه‌ای که تنها خودشان هم می توانند از پس آن بر بیایند.
این کارگردان انیمیشن بیان کرد: استان مازندران در ایران توانسته در این مبحث به خوبی کار کند، اگر مسئولان ما می‌آمدند از ۱۰ سال پیش در بحث انیمیشن، بازی و… مانور می‌دادند مساله اقتصاد مقاومتی کشور حل می‌شد.
عظیما با اشاره به اینکه در خارج از کشور از طریق شبکه موبایلی پول در می‌آورند و ایرانیان پول هنگفتی را صرف بازی کلش آف کلنز می‌کنند، بیان کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان در سال هزینه این بازی توسط مردم کشور ما می‌شود.
وی عنوان کرد: شرکتی در ایرلند بازی‌ای به نام «سوپر فل» ساخته بود که روزی ۲۴ میلیارد تومان درآمد آن شرکت بود. تولید آن بازی تنها از طریق چند جوان صورت گرفته بود.
کارگردان «نبرد خلیج فارس» تصریح کرد: روزی ۲۴ میلیارد تومان شاید در ابعاد یک کشور و دولت رقم قابل ملاحظه‌ای نباشد اما وقتی چند دفتر با نیروی خلاق کنار هم جمع می‌شوند، تکنولوژی مثل تلگرام و… را می‌سازند که باعث رونق صنعت کشور هم می‌شود.
عظیما با بیان اینکه همه ما آمریکا را با بازی‌ها و هالیوود می‌شناسیم نه رئیس جمهورش، ادامه داد: موفقیت صنعت این کشور در بازی و سینما به دلیل سوژه‌های خلاقانه‌ای است که توسط برخی هنرمندانش شکل گرفته است هر چند که پشتوانه دلار و ارزی آنها را نمی‌توان انکار کرد.
وی تصریح کرد: خیلی از کشورها در محدوده تجارت جهانی کار می‌کنند و محدود به کشور نیستند. مسئولان ما باید بیایند دست این شرکت‌ها را بگیرند و اگر بخواهند به فضای فرهنگی کشور کمک کنند، فضای اقتصاد مقاومتی تنها از طریق جنگ نرم درست می‌شود.
عظیما با اشاره به اینکه فضای مجازی درآمدزایی خیلی بالایی دارد و نرم‌افزار ساخت انیمیشن و آموزش‌های آن در اختیار همه است، بیان کرد: جوانان باید سمت راه‌هایی بروند مثل اینکه وقتی خانه‌شان را دم قله آتشفشان می‌گذارند هنگام فوران خانه ویران نشود.
کارگردان برجسته انیمیشن مشهد ادامه داد: اقتصاد کشور رسما چراغ خطر به مسئولان و مردم نشان می‌دهد و می‌گوید روش‌هایی که دارند در بحث اقتصاد و درآمدزایی در کشور پیاده می‌کنند بارها به سنگ خورده و بار دهم و یازدهم هم به شکست منجر می‌شود.
عظیما ادامه داد: متأسفانه ما باید الگوی کشورهای دیگر می‌شدیم اما اکنون الگوساز ما در بحث اقتصاد کشور و درآمدزایی باید ژاپن باشد.
وی با بیان اینکه فروش انیمیشن کشور ژاپن از درآمد نفتی ما بیشتر شده است، بیان کرد: ما در ایران کم متخصص انیمیشن نداریم اما اکثر این شرکت‌ها از بین رفته‌اند.
این کارگردان انیمیشن با بیان اینکه ما به ایده‌های خلاق بیشتر نیاز داریم، اظهار کرد: شما اگر فلسفه تشکیل فیس بوک و اینستاگرام و امثال آن را نگاه کنید، هر کدام برای دنیا فلسفه‌ای ایجاد کردند، تا قبل از فیس بوک همه می‌گفتند لعنت به این شبکه اجتماعی و آنقدر فعالیت در آن عجیب نبود اما وقتی فیس بوک آمد یک دنیای جدیدی در جهان ایجاد کرد چراکه دارای ایده‌های جدید و ناب بود.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد دانان به دنبال ایده جدید بگردند و مسئولان دولتی ما هم فقط نباید به فکر فروش نفت، چاه نفت و بستن قرار داد با شرکت‌های غربی و آمریکایی باشند، تصریح کرد: باید تعامل ویژه‌ای بین هنرمندان و صاحب نظران اقتصادی ایجاد شود.
هنرمندان با خلق ایده جدید به کمک اقتصاد بیایند
این کارگردان انیمیشن ادامه داد: هنرمندان هم باید با ایده‌های جدید و نو به کمک اقتصاد بیایند. اقتصاد رسما امتحان خود را پس داده است و توانایی خلق ایده جدید را ندارد.
عظیما عنوان کرد: مسئولان نمی‌توانند مُبلغ ایده جدید باشند و هنرمندان واقعی باید یک سری کار در حوزه‌های مختلف برای فروش بیاورند البته با شرایط صدور به خارج از کشور تا موجب تقویت اقتصاد مقاومتی شوند.
وی ادامه داد: در جامعه امروز افراد با ایجاد شغل کاذب همانند کانال تلگرام موجب شده‌اند تا افراد با ایجاد کانال‌های مختلف پول هنگفتی به دست آورند.
این کارگردان انیمیشن تصریح کرد: شیعیان بسیار مورد توجه اهل بیت(ع) هستند و اگر یک تنفس برای بعضی ایرانی‌ها ایجاد شود بد نیست، همانند مخترع خودرویی که مسئولان گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌های ایشان ندارند. منابع در کشور ما زیاد است اما متأسفانه کاری برای آن‌ها انجام نمی‌شود اگر حمایتی از نخبگان ما در هر عرصه صورت نگیرد آن‌ها جذب کشورهای بیگانه می‌شوند.
وی افزود: وام با بهره سنگین و بالا به درد نخبگان کشور در عرصه‌های مختلف هنری و… نمی‌خورد تا بعد کمرش بشکند. امیدواریم که اتفاق خوبی در حوزه حمایت از نخبگان و تقویت اقتصاد مقاومتی بیفتد.

منبع: ایکنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد