دقیقا چه چیزی ساماندهی می‌شود؟

به گزارش فناوری فرهنگی، نوشتن از موضوع ساماندهی کانال‌های تلگرامی کار سختی است. سخت از این جهت که نه تنها به درستی اهداف و چارچوب‌های کار روشن نیست، بلکه ابهاماتی نیز همچنان در حال افزایش هستند.

این را می‌دانیم که گفته شد یکی از اهداف اولیه این طرح شناسایی گردانندگان کانال‌های بالای 5 هزار عضو است تا به این ترتیب مسوولیت نظارت بر محتوا در این کانال‌ها تقویت شود.

آنطور که پلیس فتا اعلام کرده بالغ بر 170 هزار کانال در تلگرام ایجاد شده که بر اساس ضرب‌الاجل اولیه مقرر شده بود که تا 7 بهمن‌ماه یعنی دو روز پیش، مشخصا 11 هزار و 10 کانال (بالای 5 هزار عضو) در سامانه طراحی شده از سوی وزارت ارشاد مشمول احراز هویت شوند.

آخرین خبرها نیز حکایت از این دارد که حدود یک پنجم ادمین کانال‌های مذکور یعنی حدود 2500 کانال اقدام لازم در این خصوص را به عمل آورده‌اند و ظاهرا زمان ضرب‌الاجل تمدید شده است.

با این وجود یکی از ابهامات اولیه در خصوص چگونگی توفیق این ساماندهی همچنان محل ابهام است و آن بی‌توجهی به مصوبه ساماندهی و از آن مهم‌تر کانال‌هایی هستند که خارج‌نشین محسوب می‌شوند.

در حال حاضر برای مثال یک کانال در پیام‌رسان تلگرام وجود دارد که بسیار مشخص و عیان است که نه تنها تن به مصوبه مذکور نخواهد داد بلکه به شکل شبانه روزی مشغول ترویج مطالبی است که تقریبا بسیاری از اقدامات، نهادها و مسوولان کشور را مشمول اتهامات متعددی کرده و می‌کند.

لذا پرسش اینجاست که مشخصا با کانال مذکور و موارد مشابه چه برخوردی قرار است انجام گیرد؟ اگر امکان اقدامی وجود دارد و تکلیف عدم همکاری ایشان با طرح مذکور نیز روشن است، پس چرا اتفاقی رخ نمی‌دهد؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته کانال‌های غیرقانونی (بی‌توجه به ساماندهی) با معذوریت مواجه می‌شوند که البته مقصود روشن نیست. در همین خصوص معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز اما گفته: «ممکن است افرادی هم بیرون کشور باشند و دست به جرم و جنایت بزنند که در این باره نیز از طریق پلیس بین‌الملل و قراردادهای فیمابین، پیگیری‌های لازم را خواهیم داشت کما اینکه همکار بابک زنجانی و ریگی را از این طریق بازداشت کردیم.» (منبع:تسنیم)

اما این که آیا اینترپل مسوولیت پیگیری نشر اکاذیب (که البته به تعبیری، آزادی بیان نیز ممکن است تفسیر شود) را هم به عهده دارد یا نه، مشخص نیست.

مخلص کلام این که تکلیف برخی کانال‌ها، چه مصوبه و ضرب‌الاجلی در کار باشد یا نباشد روشن است و آنچه روشن نیست، زمان و نحوه برخورد با آنها است

منبع: آی تی آنالیز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد