۱۷ هزار میلیارد تومان سهم واردات سالانه کالاهای فرهنگی

به گزارش فناوری فرهنگی، غلامرضا خلیل ارجمندی مدیرعامل صندوق هنر در مراسم اختتامیه دومین جشنواره کالاهای فرهنگی که عصر امروز (۱۹ بهمن ماه) در سالن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، به واردات محصولات فرهنگی اشاره و بیان کرد: ۱۷ هزار میلیارد تومان واردات کالاهای فرهنگی به ایران در سال است، پس نمی‌توانیم نسبت به این گردش مالی بی‌تفاوت باشیم و باید به کیفیت، قیمت کالا و همچنین شناخت بازار هدف فکر کنیم؛ ضمن اینکه تبلیغات هم در بالا رفتن میزان فروش کالاهای فرهنگی ایرانی ـ اسلامی مؤثرند.

به گفته این فعال در حوزه کالاهای فرهنگی، توجه به اقتصاد هنر یکی از ضرورت‌هاست و بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ مالی باید بپذیرند که می‌توان از طریق کالاهای فرهنگی هم تجارت کرد؛ به همین خاطر است که اختصاص یک جایزه به کالاهای فرهنگی کافی نیست و باید یک دبیرخانه دائمی به این‌گونه از محصولات تعلق بگیرد.

سید سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی هم با اشاره به اینکه تعریف از مقوله فرهنگ دستخوش تغییر قرار گرفته، گفت: ما باید بپذیریم که محصولات فرهنگی تنها به کتاب، مطبوعات و سینما گفته نمی‌شود بلکه امروز کالاهای کاربردی چون پوشاک، نوشت‌افزار و اسباب‌بازی هم جنبه فرهنگی پیدا کرده و المان‌های فرهنگی بسیاری را به مخاطب منتقل می‌کنند.

به گفته مدیرعامل مجمع نوشت‌افزارهای ایرانی ـ اسلامی، در بسیاری از کشورها پنج درصد ناخالص تولید ملی‌شان به کالاهای فرهنگی اختصاص دارد، در حالی که سهم کشور ما در این میان بسیار اندک است؛ بنابراین توجه به محصولات فرهنگی هم اقتصادی و درآمدزاست و هم به ما کمک می‌کند که حافظ فرهنگ و پیشینه فرهنگی خود باشیم.

حسینی به ضرورت شخصیت‌سازی اشاره و بیان کرد: ما نمی‌توانیم فرهنگ را وارد کنیم، پس اگر دغدغه فرهنگی داریم، باید به محصولات فرهنگی توجه کنیم. برای مثال اگر بچه‌ها «اسپایدرمن» و «بت‌من» را می‌شناسند، به این خاطر است که فیلم و پویانمایی دیده‌اند و با این شخصیت‌ها آشنا شده‌اند؛ پس لازم است که ما به معرفی و شخصیت‌سازی افراد سرشناس، اسطوره‌ها و افسانه‌های خود بپردازیم.

علی فریدونی دبیر دومین جشنواره کالاهای فرهنگی هم با اشاره به اینکه ۳۴۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است، گفت: مجموع آثار رسیده به دومین دوره از جایزه کالاهای فرهنگی ۳۴۰۰ اثر بوده است؛ ۶۵۰ اثر به اسباب‌بازی‌ها، ۱۰۰۰ اثر به کتاب ـ اسباب‌بازی، ۸۵۰ اثر به نوشت‌افزار و ۹۰۵ اثر به کارهای پژوهشی اختصاص داشته است.

دبیر دومین جشنواره کالاهای فرهنگی از ارتباط حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان ملی استاندارد، وزارت فرهنگ و ارشاد، بنگاه‌های اقتصادی چون صندوق کارآفرینی امید و صندوق کارآفرینی هنر و همچنین انجمن‌ها و تشکل‌هایی چون انجمن ناشران کودک و نوجوان و مجمع تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی در این دوره از جشنواره خبر داد و افزود: این جشنواره از نوزدهم تا بیست و یکم دی ماه برگزار شد اما مراسم اختتامیه به جهت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک ماه به تعویق افتاد.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد