بازی‌های رایانه‌ای وارداتی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

به گزارش فناوری فرهنگی، چندی پیش طرح دریافت مالیات از بازی‌های رایانه‌ای وارداتی با هدف کمک به تولید داخلی در این حوزه در کمیسیون تلفیق بودجه سال96، مطرح شد اما این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق رای نیاورد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال۹۶ است، اعتقاد دارد که دریافت مالیات از بازی‌های رایانه‌ای وارداتی موجب کمک ۱۰۰میلیارد تومانی به تولیدکنندگان داخلی در این عرصه خواهد شد.

طبق گفته‌های رئیس مرکز ملی پژوهش‌های راهبردی جوانان کشور،  ایرانی‌ها سالانه 14.6 میلیارد ساعت از وقت خود را صرف بازی‌های رایانه‌ای و تلفن همراه می‌کنند و 89درصد از این افراد را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

براساس گزارش‌ها 5 درصد بازی‌های رایانه‌ای در داخل تولید می‌شود؛ واردات 95 درصد بازی‌های رایانه‌ای، یعنی واردات 95 درصد اندیشه و فکر و باورها و فرهنگ‌هایی که متاسفانه هیچ گونه ممیزی هم در قبال آن صورت نگرفته است.

بنابراین گزارش، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره بر لزوم حمایت از افراد متخصص داخلی در تولید بازی‌های رایانه‌ای، دریافت مالیات از بازی‌های رایانه‌ای وارداتی را گامی موثر در این راستا دانست.

همچنین عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر تقویت بازی‌های رایانه‌ای تولید داخل، گفت: نوع، اهداف و همچنین کاراکترهای بازی‌های رایانه‌‌ای و موبایلی در صورت تطابق با فرهنگ ایرانی-اسلامی به جذابیت بازی و سلامت جوانان و نوجوانان کشور کمک می‌کند.

خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظر آنها را راجع به تاثیر اخذ مالیات از بازی‌های رایانه‌ای‌ خارجی برای تقویت تولیدات بازی‌های رایانه‌ای داخلی را جویا شد که در ادامه می‌خوانید.

دریافت مالیات از بازی‌های رایانه‌ای وارداتی، کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی به تولیدکنندگان داخلی

نصرالله پژمانفر

نصرالله پژمان‌فر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به پیگیری طرح دریافت مالیات از بازی‌های رایانه‌ای وارداتی با هدف کمک به تولید داخلی در این حوزه در کمیسیون تلفیق بودجه سال 96، گفت: مالیات دریافتی از واردکنندگان این بازی ها شاید به لحاظ رقمی عدد چشمگیر را به دنبال نداشته باشد اما همین میزان مالیات دریافتی ضمن حمایت از بازی‌های رایانه‌ای تولید داخل، تاثیر فرهنگی فراوانی بر جامعه خواهد داشت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه حجم بالای واردات بازی‌های رایانه‌ای علاوه بر ضربه اقتصادی به تولیدکنندگان داخلی، آسیب‌های بالایی نیز در زمینه تفاوت های فرهنگی به دنبال دارد؛ به همین دلیل طرح دریافت مالیات از بازی‌های رایانه‌ای وارداتی طبق روش و رویکرد مشخصی، باعث کمک به این حوزه خواهد شد زیرا براساس پیش‌بینی‌ها حدود 10 میلیارد تومان در سال 96 از این طریق درآمدزایی می شود تا به تولید و مصرف کننده داخلی تعلق بگیرد.

وی با بیان اینکه این مالیات زمینه فعال کردن تولیدات بازی های رایانه ای داخلی را دارد، افزود: متاسفانه به دلیل مخالفت دولت، طرح دریافت مالیات از واردکنندگان این بازی‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 رأی کافی را نیاورد اما رایزنی و طرح مجدد آن با اعمال تغییراتی در کمیسیون و صحن علنی به زودی از سر گرفته خواهد شد.

پژمان‌فر به دلایل مخالفت نماینده دولت با این طرح در کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 اشاره کرد و گفت: گویا دلیل مخالفت، کم بودن این اعتبار و ادعای بر هم زدن انضباط مالی در پی دریافت مالیات است؛ البته آنها مدعی شدند دولت این مبلغ را در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد داد اما تجربه ثابت کرده این کار را نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه مالیاتی که تاکنون به این کالاها تعلق می‌گرفت براساس مالیات عمومی بود لذا قدرت بازدارندگی نداشت، افزود: به دنبال همفکری صورت گرفته با تولیدکنندگان داخلی در این عرصه، نتیجه مورد اشاره حاصل شد زیرا این طرح می تواند اثرات مستقیمی بر اقتصاد بازی های رایانه ای داخلی و جلوگیری از ورود فرهنگ غرب داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه کمتر از 10 درصد بازی های مصرفی در کشور داخلی و بیش از 90 درصد خارجی هستند، اضافه کرد: برای برهم زدن این توازن به نفع تولید داخلی باید با طرح ها و شیوه های مختلف، مدیریت اقتصادی این فضا را در دست گرفت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال96 ادامه داد: اعتبار حاصله از این مالیات‌ها در اختیار سازمان های مرتبط با بازی های رایانه‌ای زیرمجموعه وزارت فرهنگ به منظور حمایت از تولید داخلی و اختصاص سوبسید به مصرف کننده تولید داخلی قرار خواهد گرفت.

جلوگیری از ورود بی‌رویه بازی‌های رایانه‌ای با دریافت مالیات/ لزوم استفاده از استعداد داخلی

جمشید جعفرپور

جمشید جعفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تلاش کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد دریافت مالیات از بازی‌های رایانه‌ای وارداتی با هدف کمک به تولید داخلی در این حوزه در کمیسیون تلفیق بودجه سال96، گفت: ورود بی‌رویه و فراوان بازی‌های رایانه‌ای خارجی به کشور در شرایطی که با معیارها و شاخص‌های مورد انطباق کشور و در بسیاری از موارد مرتبط با فرهنگ ایرانی – اسلامی تولید و ارسال نمی‌شوند، می‌تواند در درازمدت آسیب‌زا باشد لذا  پیشنهاد کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص دریافت مالیات از بازی‌های رایانه‌ای وارداتی با هدف کمک به تولید داخلی در این حوزه می‌تواند موثر واقع شود.

نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی افزود: بازی‌های رایانه‌ای خارجی وارداتی به کشور در دسترس همه به‌ویژه نوجوانان و کودکان ایران قرار می‌گیرد و تاثیرگذاری‌های خود را بر ذهن و روان و افکار کاربرها دارد؛ از این بابت بایستی واردات اینگونه بازی‌ها کنترل شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اهمیت کنترل بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: باید علاوه بر کنترل ورود بازی‌های رایانه‌ای، بابت ورود این بازی‌ها مالیات اخذ شود تا هر مدل بازی با قیمت نازل اجازه توزیع در بازار ایران را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه با دریافت مالیات از بازی‌های رایانه‌ای وارداتی می‌توان از تولیدات بازی‌های رایانه‌ای داخلی حمایت کرد، خاطر نشان کرد: بنا به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی مجلس قرار است مالیات‌های گرفته شده از بازی‌های وارداتی صرف ترویج و حمایت از تولید بازی‌های داخلی شده و سعی شود کفه ترازو به نفع ساخت داخل سنگین‌تر شود.

جعفرپور در ادامه گفت: در ایران توان بسیار خوب در حوزه نیروی انسانی برای تولید و نوشتن بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد که شاهد آن، نمونه‌هایی است که در حال حاضر در بازار وجود دارد اما متاسفانه به اندازه‌ای نیست که بتواند جوابگوی حجم بازار بوده و در برابر سیل عظیم بازی‌های وارداتی رایانه‌ای مقابله بسیار مشخصی کند.

نایب رییس کمیته ارشاد، تبلیغات اسلامی و گردشگری‌ کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: باید از بازی‌های رایانه‌ای داخلی و گروه‌های جوان، متخصص و توانمندی که در این حوزه فعالیت ثمربخش و تاثیرگذار فرهنگی هستند، حمایت شود و کمیسیون فرهنگی مجلس نیز بنا به این وظیفه پیشنهاد داده که با افزودن مبالغی به بازی‌های رایانه‌ای وارداتی، هم این ارزانی و سهل‌الوصول بودن را کنترل کند و از طرفی مبالغ دریافتی را به نفع بازی‌های رایانه‌ای تولید داخل مورد استفاده قرار دهد.

نماینده مجلس دهم با تاکید بر اینکه باید از گروه‌های خودجوش و توانمند کشور در این حوزه حمایت کرد، گفت: علاوه بر اعتماد و حمایت از افراد متخصص و توانمند در تولید بازی‌های رایانه‌ای، بایستی اولویت‌های مهم و موثر در در بخش سبک زندگی اسلامی و موضوعات متنوع ایرانی و اسلامی نیز اعلام شود.

 نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: کسانی که در صدد نوشتن و تولید بازی‌های رایانه‌ای هستند باید با در نظر گرفتن اولویت‌ها و الهام گرفتن از موضوعات و ایده‌های کاملا بومی که در کشور وجود دارد، برای تولید محتواهای مفید و سرگرم کننده و جذاب بازی‌های رایانه‌ای اقدام کنند تا مجبور به کپی‌برداری و گرته‌برداری از بازی‌های رایانه‌ای خارجی نشوند.

بازی‌نویسان ایرانی راه خود را در بازار بازی باز کرده‌اند/ لزوم حمایت جدی از تولیدکننده داخلی

پروانه سلحشوری

پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به لزوم حمایت از تولید بازی‌های رایانه‌ای داخلی گفت: تقویت بازی‌های رایانه‌ای تولید داخل بسیار مهم است چراکه نوع، اهداف و همچنین کاراکترهای بازی‌های رایانه‌‌ای و موبایلی در صورت تطابق با فرهنگ ایرانی-اسلامی به جذابیت این صنعت-سرگرمی کمک می‌کند و از عوامل جذب جوانان و نوجوانان است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد دریافت مالیات از بازی‌های رایانه‌ای وارداتی با هدف کمک به تولید داخلی در این حوزه در کمیسیون تلفیق بودجه سال96، افزود: اگرچه میزان واردات بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی از مبادی رسمی به اندازه‌ای نیست که اخذ مالیات از آن رقم قابل ملاحظه‌ای شود اما اقدام نمادین مثبتی بود؛ با این حال بسیاری از این بازی‌ها از طریق اینترنت و به راحتی در دسترس هستند و همه می‌توانند آن را دانلود کنند؛ بعضی از این بازی‌ها را می‌توان رایگان دانلود کرد چراکه طبعاً تعداد زیادی از آنها را باید خریداری کرد.

سلحشوری با بیان اینکه بازی سازان ایرانی چه در حیطه بازی‌های رایانه‌ای و چه موبایلی، در تولید محصولات داخلی راه خود را باز کرده‌اند، تصریح کرد: ایران در این زمینه پیشرفت کرده و می‌توان امید داشت که در این زمینه موفق‌تر نیز شویم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس خاطرنشان کرد: بهتر است از تولیدکنندگان بازی‌ها و سازندگان داخلی که در این زمینه تسلط خوبی دارند حمایت شود و از آنها خواسته شود تا در موضوعات بومی و کاربردی ایرانی _ اسلامی بیشتر کار کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بازی‌های داخلی باید اهدافی از جمله سرگرمی، جذابیت و در عین حال سلامت را به جوانان و نوجوانان کشور منتقل کنند و بدون شک حمایت مسئولان می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و باید این حمایت‌ها به طور مادی و معنوی صورت گیرد.

منبع: خانه ملت

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد