رکورد ۶۲۴میلیارد دلاری اقتصاد خلاق در تجارت جهانی

به گزارش فناوری فرهنگی، تجارت جهانی در خدمات خلاق در طول بیش از یک دهه، دو برابر شده و در سال ۲۰۱۱ میلادی به رکورد ۶۲۴ میلیارد دلاری رسیده است. خدمات خلاق حتی در دوران بحران مالی و اقتصادی جهانی اخیر نیز به رشد خود ادامه داده و می‌تواند به‌طور قابل توجهی به‌عنوان پیشرفت تکنولوژی و افزایش درآمد در اقتصادهای نوظهور رشد بیشتری داشته باشد.

خدمات خلاق از این لحاظ اهمیت دارند که با حداقل توزیع و هزینه‌های توزیع، بازگشت مالی ایجاد می‌کنند و به مردم برای رهایی از فقر کمک کرده و درک متقابل فرهنگی را افزایش می‌دهد. ولی چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که خدمات خلاق به این اهداف دست پیدا می‌کند؟

تعاریف اقتصاد خلاق از نگاه‌سازمان ملل

خدمات خلاق یک نقطه روشن ناشناخته از اقتصاد جهانی است. هیچ تعریف عموما پذیرفته‌شده‌ای از خدمات خلاق و یا اقتصاد خلاق وجود ندارد، واژه‌ها اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شود؛ با این حال، با توجه به تعریف تصویب‌شده توسط‌سازمان ملل متحد که خدمات خلاق را شامل هنر و صنایع‌دستی، کتاب، گرافیک و آثار طراحی داخلی، مد، فیلم، موسیقی، رسانه‌های جدید، رسانه‌های چاپی، می‌داند، تجارت جهانی در خدمات خلاق در طول بیش از یک دهه، دو برابر شده و در سال ۲۰۱۱ میلادی به رکورد ۶۲۴میلیارد دلاری رسیده است.

حرکت خلاف جهت بحران مالی

سریع‌ترین رشد در کشورهای در حال توسعه مشاهده شده است. در دهه منتهی به سال ۲۰۱۱ میلادی، صادرات خدمات خلاق در کشورهای نوظهور به طور متوسط ۱۲,۱درصد رشد داشته است، در مقایسه با میانگین جهانی ۸.۸درصدی. به‌نظر می‌رسد خدمات خلاق از سایر بخش‌های اقتصاد جهانی جدا شده و خدمات خلاق در دوران بحران مالی و اقتصادی ۲۰۰۸ میلادی به‌شدت رشد داشته است. در آن دوران، تجارت بین‌المللی ۱۲درصد کاهش یافت ولی در این مدت تجارت خدمات خلاق با نرخ رشد متوسط ۱۴ درصد در سال روبه‌رو شده است. این عملکرد قوی نتیجه افزایش سریع رشد کشورهای در حال توسعه، گذار اقتصادهای نوظهور به مرحله بخش خدماتی و ظهور فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات بوده است.

تقاضای کنونی و آینده برای خدمات خلاق را می‌توان با رشد استفاده از اینترنت و افزایش درآمد قابل تصرف توضیح داد. با استفاده صدها میلیون نفر دیگر از اینترنت، جای رشد زیادی برای خدمات خلاق وجود دارد. بر اساس اعلام بانک جهانی، در کشورهای کم‌درآمد و کشورهایی با درآمد متوسط، تنها ۳۰درصد مردم از اینترنت استفاده می‌کنند، این رقم در کشورهای پردرآمد بیش از ۸۱درصد است.

از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ به‌تنهایی ۱۷۶ میلیون نفر دیگر در کشورهای کم‌درآمد و متوسط درآمد به جمع استفاده‌کنندگان از اینترنت پیوسته‌اند که نسبت به سال قبل از آن ۱۲درصد رشد داشته است.

رشد درآمد جهانی

با توجه به آنلاین‌شدن تعداد بیشتری از مردم، آن‌ها برای آنلاین‌بودن هزینه بیشتری می‌کنند. در سال ۱۹۶۰ میلادی، درآمد متوسط جهانی ۴۵۵ دلار در سال بود. در سال ۲۰۱۲ این رقم به بیش از ۱۰هزار و ۲۰۶ دلار افزایش یافته است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این رقم تا سال ۲۰۶۰ میلادی به بیش از ۴۴هزار دلار خواهد رسید. رشد اینترنت به‌عنوان یک کانال توزیع و یک ابزار برای همکاری نیز رشد عرضه خدمات خلاق را توجیه می‌کند. فناوری دیجیتال اجازه می‌دهد تا یک محصول خلاق تکثیر شده و با کمترین هزینه نهایی در اختیار مشتری قرار گیرد.

تحولات آینده در فناوری ارتباطات، از سیستم‌های حضور از راه دور گرفته تا واقعیت مجازی، تشخیص صدا و هوش مصنوعی، احتمالا از طریق تکامل انواع جدیدی از خدمات خلاق، موجب گسترش اقتصاد خلاق خواهد شد.

توسعه بازار خدمات خلاق می‌تواند در کاهش برخی از چالش‌های عمده جهانی، مانند بیکاری جوانان و کاهش فقر کمک کند. محصولات مجازی را می‌توان تولید و با هزینه کمتری نسبت به سایر صنایع، توزیع کرد. چاپگرهای سه بعدی هزینه‌های تولید و توزیع را کاهش خواهد داد. دیگر نیازی نخواهد بود تا مالک یک کارخانه باشید، یا یک انبار بزرگ عمده‌فروشی داشته باشید و یا مکانیسم‌های توزیع را برای عرضه تولید خود در اختیار بگیرید. دیگر هر کسی که قابلیت‌های طراحی خلاق را داشته باشد می‌تواند این کار را انجام دهد و موانع برای ورود به اقتصاد جهانی کاهش می‌یابد.

خدمات خلاقانه همچنین می‌تواند نقش ارتباط‌ساز در بین جوامع بشری در جهان داشته باشد. خدمات خلاق می‌تواند منبع اصلی درک، همکاری و اعتماد بین فرهنگ‌ها باشد.

اقتصاد خلاق می‌تواند یک اثر مثبت و متحول‌کننده بر انسجام اجتماعی و رشد اقتصادی داشته باشد، اگر بتوانیم آن را تسریع کنیم. پس چگونه می‌توانیم پتانسیل کامل برای رشد اقتصاد خلاق را شکوفا کنیم؟ از محیط‌های نظارتی تا ایجاد آگاهی و سرمایه‌گذاری در آموزش و زیرساخت، موثرترین راهکارها که دولت‌ها، شرکت‌ها و جوامع می‌توانند پلت‌فرمی را برای رشد اقتصاد خلاق ایجاد کنند، کدام است؟

منبع: صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد