فضای مجازی جامعه ما را دچار سیری کاذب کرده است

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، یازدهمین نشست «کتابخوانی دسته‌جمعی نوجوانان» با حضور سیدمهدی شجاعی، نویسنده کتاب «پدر، عشق و پسر» چهارشنبه، ۲۷ بهمن در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

در این نشست ابتدا نوجوانان نظرات و پرسش‌هایشان را درباره کتاب «پدر عشق پسر» مطرح و در ادامه شجاعی به این سوالات پاسخ داد.

وی در بخشی از پاسخ‌های خود اظهارداشت: سعی کردم در این داستان، مباحث معرفی عاشورا و قیام امام حسین(ع) را در بستر این رابطه پدر و پسری به‌صورت غیرمستقیم، مطرح کنم. البته در این نوع آثار به دلیل پایبندی به استنادها و منابع و در عین حال پرداخت ادبی به داستان، کار دشوار و سختی است. در این کتاب از ۳۶ منبع استفاده کردم و صحبتی خارج از این اسناد و منابع مطرح نکردم.

شجاعی در مورد نحوه روایت داستان از دید یک اسب، گفت: علاوه بر توجیهاتی در مورد صحبت کردن حیوانات است و مواردی همچون سگ اصحاب کف را داریم، در عین حال به این موضوع نیز در داستان اشاره شده است که به نظر می‌آید این لیلاست که نشسته و روایات و اتفاقات را از چشم اسب می خواند.

مدیرمسئول انتشارات کتاب نیستان و نویسنده کتاب «کشتی پهلو گرفته»، در ادامه گفت: من در واقعه عاشورا به اقیانوسی از حقیقت دست پیدا کرده ام که گوهرهای فراوانی دارد و به عنوان یک نویسنده، سعی کرده‌ام این حقایق را در اختیار دیگران بگذارم و هرکدام از این کتاب‌هایم بهانه‌ای است برای انتقال این مفاهیم.

شجاعی، فراهم شدن فرصت دوباره ارتباط نزدیک با مخاطب را بعد از سال ها، برای خود بسیار مغتنم و ارزشمند دانست و افزود: از دیگر خوشحالی های من در این جلسه این است که باوجود همه عواملی که دست به دست هم داده‌اند تا شما کتاب نخوانید، اینجا دورهم جمع شدید و کتاب می‌خوانید.

وی با تاکید براین که هیچ چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد، گفت: ما توسط چیزهای دیگری، همانند فضای مجازی، دچار اشباع و سیری کاذب شده‌ایم. این که در این جامعه امروزی با سن‌های مختلف، دغدغه شما کتابخوانی است، بسیار من را شگفت زده کرد.

نویسنده کتاب «پدر، عشق و پسر» در مورد مخاطب این کتاب یادآورشد: این کتاب در واقع برای بزرگسالان نوشته شده بود و این که شما توانسته‌اید به خوبی این کتاب را بدون مشکلی بخوانید، بسیار خوب و جالب است و به نظرم این برمی گردد به سابقه کتابخوانی شما که در طول این مدت داشته اید.

شجاعی تصریح کرد: متاسفانه گاه دانشجویان ما سطح سوادشان از دانش آموزان کمتر است و سطح سواد روز به روز دارد، تنزل پیدا می کند و درک مفاهیم عمیق سخت می شود.

وی اظهارداشت: انتقال فرهنگ کتاب و کتابخوانی و پیگیری این هدف مقدس به ویژه برای نوجوانان بسیار ارزشمند است و آرزو داشتم خودم هم می توانستم به این کار بپردازم.

«کتابخوانی دسته‌جمعی نوجوانان» از برنامه‌های ترویج کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان است که هر دو هفته یکبار با همراهی رضوان خرمیان نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان چهارشنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در در فروشگاه کتاب داستان فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود.

در این برنامه در هر جلسه یک کتاب برای مطالعه به نوجوانان پیشنهاد داده می‌شود. نوجوانان در طول دو هفته کتاب را تهیه و مطالعه می‌کنند، سپس در برنامه «کتابخوانی دسته‌جمعی نوجوانان» که با حضور نویسنده یا مترجم کتاب برگزار می‌شود، نظرات و پرسش‌هایشان را درباره اثر خوانده شده، مطرح می‌کنند.

یازدهمین نشست «کتابخوانی دسته‌جمعی نوجوانان» با حضور سید مهدی شجاعی، نویسنده کتاب «پدر، عشق و پسر» چهارشنبه، ۲۷ بهمن ساعت ۱۶ در فروشگاه کتاب داستان فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، برگزار شد.

کتاب  «پدر، عشق و پسر» اثری از سیدمهدی شجاعی است که در آن فرازهایی از زندگی حضرت علی‌اکبر بن الحسین علیهم السلام به تصویر کشیده می‌شود. وقایع از زاویه‌ی اول شخص و از زبان اسب آن حضرت «عقاب» روایت می‌شود و مخاطب راوی در داستان، لیلی بنت ابی‌مرّه مادر گرامی حضرت علی‌اکبر (ع) است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد