مصوبات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی

به گزارش فناوری فرهنگی، منصور کبگانیان قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در تشریح مصوبات و دستور این جلسه گفت: موضوع بخش اول جلسه امروز ادامه بررسی «سند فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی» بود که بخش‌هایی از این سند پس از بحث و بررسی اعضا  به تصویب رسید.

وی افزود: در جلسات قبل ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، راهبردهای ملی این سند تصویب‌شده بود و در این جلسه اقدامات ملی در بخش‌هایی مانند گردشگری، سینما، اسباب‌بازی و غیره مورد بحث و بررسی قرار گفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی از مصوبات جلسه امروز «طراحی و استقرار نظام یکپارچه پایش و ارزیابی بازار ملی و فراملی محصولات فرهنگی بومی» و «انجام آینده‌نگاری، نیازسنجی و ذائقه سنجی برای این بخش‌ها» بود.

قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: «تشویق نمانام‌های ایرانی و بومی طبق ارزیابی و طبقه‌بندی‌های صورت گرفته» از سایر مصوبات جلسه 91 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بود.

وی افزود: «ایجاد پارک‌های علم و فناوری و تجاری‌سازی فعالیت این مراکز»، «تسهیل نظام ثبت مالکیت فکری این آثار»، « بازاریابی محصولات این مراکز و حمایت از صنایع متوسط و کوچک و شرکت‌های دانش‌بنیان» و«ایجاد پژوهشگاه‌ها و مراکز اندیشه‌ورز» از دیگر بخش‎های این سند بود که در جلسه 91 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: «ایجاد ایده بازارها و مؤسسات ثبت ایده و نهادهای میانجی در سطح ملی و بین‌المللی» و «راه‌اندازی صندوق‌های تأمین مالی و اعطای معافیت مالیاتی و جوایز صادراتی به منظور حمایت از صنایع فرهنگی» هم از مصوبات مهم جلسه امروز بود.

منصور کبگانیان در جلسه 90 ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره همکاری‌ معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی در بخش فناوری‌های جدید، گفته بود: خوشبختانه تاکنون همکاری‌ مفید و موثری بین این نهادها شکل گرفته و باید این روند  تداوم یافته و رو به رشد باشد.

قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین با اشاره به ارائه سند فناوری‌های نرم و فرهنگی بخش‌هایی از این سند در جلسات گذشته به تصویب رسیده بود و در جلسه اخیر شاخص‌های کمی این سند مورد بررسی قرار گرفت را تخصیص 2/0 درصد از بازار سینما در جهان توسط کشورمان در سال 1404، اختصاص 30 درصد از بازار بازی‌های رایانه‌ای به بازی‌های بومی، کسب رتبه چهارم در گردشگری در منطقه و تاکید بر جذب 20 میلیون گردشگر تا سال 1404 با توجه بیشتر به گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت عنوان کرد.

به گفته کبگانیان ایجاد نمانام‌ »برند» در صنایع و محصولات فرهنگی، تقویت کارآفرینی و اشتغال در این حوزه، جامع‌نگری و هم‌افزایی میان اجزای مختلف صنایع فرهنگی و سایر صنایع، ایجاد و کارآمدسازی و تقویت ساز و کارهای حمایت مالی از این صنایع، بهره‌گیری از ظرفیت همکاری‌های بین‌المللی و دیپلماسی فرهنگی با تأکید بر کشورهای اسلامی و ارتقای کمی و کیفی سرمایه‌های انسانی نیز از سایر مصوبات جلسه 90 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بود.

«سند فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی» 12 راهبرد و 59 اقدام ملی دارد که با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی تدوین و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.

منبع: ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد