دومین کنفرانس ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد

به گزارش فناوری فرهنگی، سجادی نیری با بیان اینکه عرصه‌های مختلفی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد که عرصه‌های فرهنگی از مهمترین آنهاست، گفت: بخش مهمی از جی دی پی کشورهای توسعه یافته به فناوری‌های نرم اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه کسب و کار در بازی‌های رایانه‌ای، درآمد بسیار بزرگی را به همراه خود دارد، افزود: اینکه کشوری بدلیل داشتن نفت و ثروت های دیگر به حوزه بازی‌های رایانه‌ای و فناوری‌های نرم توجه نداشته باشد، ناشی از بی‌تدبیری مسؤولان آن است.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بازی‌های رایانه ای بسیار اشتغالزا و اقتصادی است و به هیچ وجه نمی‌توان تأثیر فرهنگی این بازی‌ها را نادیده گرفت.
سجادی نیری افزود: بازی‌های رایانه‌ای کارکردهای دیگری جز تفریح و سرگرمی دارند که از مهمترین آنها می‌توان به آموزش و خلاقیت اشاره کرد.
وی اضافه کرد: دانشگاه اصفهان بعنوان، دانشگاه مادر در مرکز کشور رشته‌های مختلفی را تحت پوشش خود قرار داده و نگاه جامع محوری به بازی‌های رایانه‌ای دارد.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بازی‌های ویدئویی یکی از زیرمجموعه‌های خاص فناوری‌های نرم محسوب می‌شود.
دبیر اجرایی دومین کنفرانس بازی های رایانه ای هم با بیان شباهت ها و تفاوت های
این کنفرانس با اولین کنفرانس افزود: امسال هم مانند سال گذشته 140 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارائه شد و در این کنفرانس سطح علمی مقالات بطور محسوسی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد.
جواد راستی گفت: از بین این مقاله ها 80 مقاله در باره علوم انسانی، 30 مقاله در باره مسائل فنی، 15 مقاله در باره مسائل هنری و 15 مقاله دارای موضوعات بین رشته ای است.
وی افزود: از بین مقاله های رسیده، 93 مقاله پذیرفته شده که از میان آنها 60 مقاله بصورت پوستر و 33 مقاله بصورت سخنرانی ارائه می شود.
راستی با بیان اینکه در این کنفرانس به موضوع بازی های رایانه ای از سه دیدگاه علوم انسانی، فنی و هنری نگاه می شود، گفت: این کنفرانس بطور سالانه و از سال آینده بصورت بین المللی برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه راه اندازی مرکز تخصصی بازی های رایانه ای در دانشگاه اصفهان، یکی از دستاوردهای نخستین کنفرانس بازی های رایانه ای در سال گذشته است، گفت: در این مرکز سه هسته اصلی شامل آموزش و توانمندسازی، فناوری، تولید و تحلیل محتوا و کارآفرینی و توسعه کسب و کار اجتماعی فعالیت دارد.
راستی، برخی از برنامه های این مرکز را برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی و بازی سازی، دعوت از سرمایه گذاران و فراهم کردن زمینه های لازم برای راه اندازی رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد بازی های رایانه ای عنوان کرد.
وی، اصفهان را قطب تولید بازی های رایانه ای در کشور خواند و افزود: پردیس تولید محتوا توسط سازمان نظام صنفی رایانه ای با همکاری دانشگاه های اصفهان، آزاد اصفهان و آزاد نجف آباد ایجاد شده است و کمک بسیاری به این موضوع می کند.
معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان نیز در این کنفرانس گفت: دانشگاه اصفهان راهبرد مرجعیت علمی را در پیش گرفته تا با استفاده از این ظرفیت‌ها بتواند در زمینه‌های علمی فعالیت های اثرگذاری ارائه کند.
امیر رحیمی با بیان اینکه در زمینه بازی‌های نو بدرستی به مبانی و ریشه‌ها پرداخته نشده است، افزود: بازی‌های رایانه‌ای تأثیر منفی و مثبتی زیادی را در جامعه بدنبال دارد.
معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه این دانشگاه بازی‌های رایانه‌ای را بعنوان یک مسأله مهم پیگیری کرده است، افزود: مرکز بازی های رایانه ای دانشگاه اصفهان می تواند بعنوان هاب و مرکز بازی‌های رایانه‌ای کشور در نظر گرفته شود.
وی گفت: ما در آینده در مسیر راه‌اندازی دانشکده بازی‌های رایانه‌ای حرکت خواهیم کرد و مرکز بازی‌های رایانه‌ای می تواند بعنوان بازوی اجرایی و فنی در کنار دانشگاه اصفهان فعالیت کند.
دومین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای، فرصت ها و چالش ها با نگاه ویژه به بازی های جدی(Serious Games) از 27 تا 29 بهمن سالجاری در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.
بازی جدی (SERIOUS GAME) یکی از انواع بازی های رایانه ای است که با هدف ارتقای سطح کیفی و کمی مهارت آموزی گروه مخاطب، طراحی و پیاده سازی می شود و در مواردی مانند درمان، فرهنگ سازی و آموزش کاربرد دارد.
محورهای کنفرانس ملی بازی های رایانه ای شامل تحلیل بازی های رایانه ای در حوزه های مختلف روانشناسی، جامعه شناسی، علوم شناختی، آموزش، مدیریت و مدل سازی کسب و کار، تولید محتوای بازی های رایانه ای در حوزه های مختلف و فناوری های مطرح در تولید و توسعه بازی های رایانه ای است.
تحلیل زیبایی شناختی و هنری بازی های رایانه ای،چالش های امنیتی و موارد حقوقی بازی های رایانه ای و بازی های رایانه ای و قدرت نرم نیز از سایر محورهای این کنفرانس است.
نخستین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای 28 تا 30 بهمن سال 94 در دانشگاه اصفهان برگزار شده بود.

منبع:ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد