200 میلیون دلار؛ سهم صنایع‌دستی از صادرات

به گزارش فناوری فرهنگی، چندی پیش معاون صنایع‌دستی کشور از افزایش 2 برابری صادرات صنایع‌دستی در دولت یازدهم خبر داده و اعلام کرده بود که این برآورد بدون درنظر گرفتن صادرات فرش و سنگ‌های قیمتی است. حال نیز طبق آنچه دبیر انجمن صادرکنندگان صنایع‌دستی اعلام کرده صادرات یکساله صنایع‌دستی براساس آمار گمرک 200میلیون دلار بوده و البته به همین میزان نیز صادرات چمدانی صورت گرفته است؛ آماری که از رشد صادرات در این حوزه خبر می‌دهد. به‌گزارش میراث آریا، مجیدرضا حریری همچنین گفته است: «به‌طور معمول صادرکنندگان صنایع‌دستی حتی در زمان تحریم‌ها نیز مشکلات چندانی برای صادرات محصولات خود نداشتند و این بیشتر، واردکنندگان بودند که با این مشکلات روبه‌رو بودند.» به گفته وی، بیشترِ مسائل، مربوط به مشکلات بانکی و بالا رفتن هزینه‌های پولی این معاملات است که با اجرایی شدن برجام در حوزه‌های بانکی این مشکلات هم برطرف خواهد شد.

 

این عضو اتاق بازرگانی، با تاکید بر رقم گمرکی صادرات صنایع‌دستی خاطرنشان کرده است: «بخش عمده‌ای از خروج صنایع‌دستی در ایران از طریق چمدان و به‌دست مسافران صورت می‌گیرد.» حریری تصریح کرده است: «این بخش از صادرات را ایرانیان خارج از کشور و توریست‌ها یا کسانی که این کالاها برایشان حکم سوغات را دارد، شکل می‌دهند. بنابراین در مورد صادرات صنایع‌دستی نمی‌توان فقط به آمار رسمی گمرک اکتفا کرد.» وی همچنین در مورد مساله استانداردسازی در حوزه صادرات توضیح داده است: «به‌طور مشخص تنوع و تعدد کالاها در صنایع‌دستی بیشتر از گذشته شده و صادرات این محصولات در سه سال اخیر بهبود یافته است. اما باید توجه داشت در دولت‌های نهم و دهم و طی آن هشت سال سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌شدت آسیب دید و به‌طور مشخص‌تر، بخش صنایع‌دستی هم از این تخریب بی‌بهره نماند و استقلال پیشین خود را از دست داد. اکنون می‌بینیم که حوزه صنایع‌دستی مانند بسیاری دیگر از حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی و مدیریتی به‌شدت آسیب دیده است و بازسازی این محیط نیازمند صرف زمان و انرژی زیادی خواهد بود.»

این فعال اقتصادی در مورد روند روبه‌رشد صادرات صنایع‌دستی نیز اظهار کرده است: «از سال 93 صادرات صنایع‌دستی روندی صعودی داشته و آمار گمرک و بهبود فضای کسب‌وکار در این حوزه اثبات‌کننده‌ این ادعاست.» به باور حریری، نباید این نکته نادیده گرفته شود که چه‌بسا 200میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی حتی از صادرات 2میلیارد ریالی صنایع پتروشیمی ارزش‌افزوده بیشتری در کشور خلق می‌کند؛ چراکه تمام این صنایع ساختِ نیروهای بومی است، مواد اولیه آن در داخل تأمین می‌شود و برای تولید آن ارز صرف نمی‌شود، درحالی‌که در صنایعی مانند پتروشیمی ضریب تکنولوژی و نیروی کار داخلی بسیار پایین است. دبیر انجمن صادرکنندگان صنایع‌دستی در پایان ضمن اشاره به سیاست‌های حمایتی اتاق بازرگانی در بخش صنایع‌دستی یادآور شده است: «اتاق بازرگانی همکاری‌های بسیار منسجمی برای گسترش صادرات صنایع‌دستی انجام داده؛ به‌نحوی‌که انجمن صادرکنندگان صنایع‌دستی تشکیل شده و این در حالی است که اتاق بازرگانی فقط در مواردی که تقاضای بالایی در یک حوزه وجود داشته باشد انجمن تشکیل می‌دهد. انجمن صادرکنندگان صنایع‌دستی در سال گذشته نیز از حمایت‌های نقدی و غیرنقدی و حمایتی اتاق بازرگانی بهره برده است.»

منبع: دنیای‌اقتصاد

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد