تاثیر ترامپ بر رونق رویداد بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای تهران

به گزارش فناوری فرهنگی، درباره بازی‌های رایانه‌ای بحث کلیدی و جالب این است که فضای تولید محدود به مرزهای جغرافیای تا حدود زیادی از بین رفته و کشورهای بسیاری مانند شیلی، ژاپن، آفریقا و بسیاری نقاط دیگر هم حالا وارد این میدان شده‌اند و هر یک برای موفقیت خود تلاش می‌کنند و نگاهی جهانی دارند. از این نظر آمریکا در حوزه بازی‌های رایانه‌ای مانند سینما نتوانسته است تأثیرگذاری مطلق داشته باشد و این قدرت غالب را در صنعت گیم نخواهد داشت. این بخشی از تحلیل پی‌یر کارده؛ مدیرعامل رویداد جهانی گیم‌کانکشن فرانسه، درباره وضعیت صنعت گیم در جهان امروز است؛ تحلیلی که چند ماه قبل و به بهانه همکاری این رویداد جهانی با نخستین رویداد بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای تهران(TGC) ارایه شد.

تنها چند ماه بعد از این گفت‌وگو بود که جهان با یک شوک غیرمنتظره مواجه شد؛ پدیده‌ای به نام دونالد ترامپ با پشتوانه اقتصاد بیمار جهانی و اتکا بر نردبان معیوب دموکراسی آمریکایی بر اریکه قدرت تکیه زد تا چهره تازه‌ای از «سیاست و فرهنگ آمریکایی» برای جهان عیان شود.

پس‌لرزه‌های این تغییر اما محدود به جغرافیای آمریکا و میدان اقتصاد و سیاست نماند به‌خصوص پس از اعلام رسمی سیاست «محدودیت‌های مهاجرت» از سوی ترامپ که بازتابی گسترده در کشورهای مختلف پیدا کرد.

اعمال سیاست منع ورود ایرانیان به آمریکا بار دیگر قانون اجبار به اخذ ویزای مجدد برای غیرایرانی‌هایی که به ایران سفر می‌کنند را هم احیا کرد تا شرایط برای تعاملات بین‌المللی ایران در حوزه‌های مختلف بیش از پیش با دست‌انداز مواجه شود. برای فعالان صنعت بازی‌های رایانه‌ای هم این اخبار و تحولات نگرانی‌هایی به‌همراه داشته است؛ در این شرایط رویداد جهانی تی‌جی‌سی(TGC) چه سرنوشتی پیدا می‌کند و آیا فعالان معتبر صنعت گیم برای حضور در ایران و همراهی با این رویداد با دست‌انداز مواجه خواهند شد؟

بازتاب‌های جهانی دورخیز ایرانی

نخستین رویداد بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای تهران(TGC) که طبق اعلام قرار است بهار سال۹۶ در برج میلاد برگزار شود را از نظر مختصات برگزاری می‌توان جدی‌ترین دورخیر صنعت بازی‌های ویدئویی ایران برای عرض اندام در بازار جهانی صنعت گیم محسوب کرد؛ رویدادی که با همراهی گیم‌کانکشن فرانسه هم در قالب اتاق‌های فکر و هم در برنامه‌ریزی برای کارگاه‌های آموزشی، توانست طیف قابل‌توجهی از کارشناسان و فعالان بنام صنعت گیم جهان را با خود همراه کند.

برخی از این چهره‌ها و کارشناسان در صفحات شخصی خود به اخبار مربوط به برگزاری این رویداد در ایران واکنش نشان داده بودند که حجم بیشتر این واکنش‌ها رنگ و بوی هیجان و کنجکاوی داشت.

ژورن ژاکوبسن(Bjorn Jacobsen) که هم‌اکنون در شرکت مطرح «آی‌او اینتراکتیو»(IOInteractive) و روی صداگذاری بازی Hitman کار می‌کند در توییتر خود برگزاری رویداد جهانی تی‌جی‌سی در ایران را «اتفاقی جالب و جدید» توصیف کرد. برنامه‌نویس بازی شناخته‌شده‌ «N++» هم با همین رویکرد، از علاقه خود برای سخنرانی در این رویداد و انتقال تجربیات خود به بازیسازان ایرانی نوشت.

مایک اکتون یکی دیگر از مطرح‌ترین برنامه‌نویسان بازی‌های ویدیویی است که به‌عنوان هیات مشاور هم با TGC همکاری نزدیک دارد. اکتون هم در توییتی با اعلام این‌که «موضوع سخنرانی‌ها را بررسی می‌کند» از علاقه‌مندان خواسته است تا طرح‌های پیشنهادی خود برای سخنرانی در این رویداد بین‌المللی را برای او ارسال کنند.

جاناتان بلو هم به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین بازیسازان مستقل جهان نیز در پاسخ به همین توئیت مایک اکتون، حضور در تهران و نمایشگاه TGC را وسوسه‌انگیز توصیف کرده بود.

پس‌لرزه‌های یک تصمیم

این واکنش‌های جهانی به برگزاری پس از روی کار آمدن ترامپ و دستور اجرایی ضد هفت کشور مسلمان، بازیسازان نیز به مخالفت با ترامپ پیوستند و نظرات جالبی در شبکه اجتماعی توییتر در همین رابطه ثبت شد.

چت فالیزک(Chet Faliszek) که به‌عنوان نویسنده بازی در شرکت Valve شهرت جهانی دارد و نویسندگی بازی‌های مطرحی همچون Dota ۲ و سری Half-Life را در کارنامه‌ خود دارد؛ برای سخنرانی در نمایشگاه TGC دعوت شده بود اما دستور ترامپ از حضور وی جلوگیری می‌کند. وی لقب حماقت را به رهبران کشورش نسبت داد.

یکی از بازیسازان کانادایی که در شرکت Eidos مونترال کار می‌کند در توییتی اعلام کرد که بازیسازان و فعالان بازیسازی کانادایی حضور و سخنرانی در TGC را به‌جای آمریکایی‌ها در نظر می‌گیرند. این در حالی است که پیش از این کانادایی‌های علاقه خاصی برای شرکت در TGC نداشتند.

مهدی بهرامی یکی از بازیسازان مستقل ایرانی است که جوایز متعدد بین‌المللی حتی از فستیوال‌های آمریکا دریافت کرده است. جوزف نوپ به‌عنوان یک خبرنگار بازی در توییتر خود اعلام کرده است که اگر مهدی بهرامی در دوران ترامپ از فستیوال‌های آمریکا جایزه می‌گرفت نمی‌توانست برای دریافت جایزه‌اش به این کشور سفر کند. وی در ادامه همین توییت گفته است که نمایشگاه TGC فرصت شگفت‌انگیزی برای ارتباط بازیسازان ایرانی با جامعه بازیسازی آمریکا بود که حالا این فرصت به مخاطره افتاده است.

نوپ می‌نویسد: او(مهدی بهرامی) بسیار ناامید شده است چرا که در نخستین همایش بین‌المللی بازی ایران یعنی TGC از سخنرانان مطرح آمریکایی برای انتقال دانش دعوت شده بود. این فرصت می‌توانست بسیار فوق‌العاده باشد چرا که بالاخره می‌توانست بین صنعت بازی ایران و آمریکا ارتباط قرار کند که حالا این فرصت از دست رفته است.

منبع:صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد