چرا داشتن یک پیام‌رسان‌ داخلی متفاوت ضروری است؟ معرفی پیام‌رسان آی‌گپ

به گزارش فناوری فرهنگی، زمانی را به یاد بیاورید که وبلاگ‌نویسی در اوج بود و در یک بازه زمانی، سرویس‌های وبلاگ‌نویسی متعددی در دسترس بودند:

بلاگر- وردپرس- بلاگفا- پرشین بلاگ- بلاگ‌اسکای

در آن زمان شاید یک نگاه غالب بین بزرگان وبلاگ‌نویسی این بود که تا زمانی که بلاگر یا وردپرس هستند، ما چه سودی از سرویس‌های وبلاگ‌نویسی می‌بریم؟! در شرایطی که این سرویس‌های فرنگی متصل به منابع عظیم مالی هستند، محدودیت خاصی از نظر موضوعات مطرح شده ندارند و تیم توسعه‌دهنده کارا دارند، ما چرا باید به سرویس‌های وبلاگ‌نویسی داخلی دل خوش کنیم؟

اما چه بخواهیم و چه نخواهیم، همین سرویس‌های وبلاگ‌نویسی ایرانی، در طول زمان خیلی‌ها را وبلاگ‌نویس کردند و هنوز که هنوز خیلی‌ها نوشتن در آنها را ترجیح می‌دهند.

حال در مورد قضیه پیام‌رسان‌ها هم قضیه تا حد زیادی مشابه است، ما انبوهی از اپلیکیشن‌های فرنگی پیام‌رسان را داریم و در بین آنها تلگرام در اوج شکوفایی خود قرار دارد و بیشترین سازگاری را با سلیقه کاربران ایرانی پیدا کرده است.

تلگرام و سایر اپ‌های پیام‌رسان که رصد می‌کنم، گاهی با خودم تخیل می‌کنم که مجهز به برخی ویژگی‌های جدید، متناسب با خواسته‌های ما بشوند، گاهی به نظرم می‌رسد که این خواسته‌ها را به صورتی با تیم‌های توسعه‌دهنده آنها در میان بگذارم. اما از سوی دیگر با خودم می‌گویم که سیاست کلان شرکت‌هایی که پشت این اپ‌ها هستند، با درخواست چند کاربر ایرانی که تغییری نمی‌کند و این شرکت‌ها که باید خواسته‌های کاربران بین‌المللی را در نظر بگیرنذ، بعید است تنها به میل کاربران یک کشور عمل کنند.

درست به همین خاطر است که به گمانم ما کاربران ایرانی هم باید برای خودمان سرویس‌های پیام‌رسان متفاوت داشته باشیم. منتها مشکل توسعه‌دهندگانی که تا حالا تلاش می‌کرده‌اند پیام‌رسان‌های بومی بنویسند این بوده که تنها می‌خواسته‌اند در حالت ایده‌آل، به کپی برابر اصلی، مثلا مشابه تلگرام، برسند.

آنها هیچ وقت در پی این نبوده‌اند که به مرور زمان، خودشان ویژگی‌های ابتکاری جدید در پیام‌رسان قرار بدهند. مثلا:

  • ما وبلاگ‌نویس‌ها دوست داریم که محیطی خیلی خوب برای تبلیغ نوشته‌های خوب در پیام‌رسان‌ها داشته باشیم. اما واقعا تا حالا هیچ پیام‌رسانی در پی این نبوده که کانال‌ها را مجهز به ویژگی‌های نوینی برای تبلیغ نوشته‌ها بکند. من پیش خودم دارم تخیل می‌کنم که پیام‌رسانی پیدا شود که علاوه بر کارکردهای اصلی، نوعی سرویس لینک‌دهی اجتماعی هم باشد!
  • چه می‌شود که یک نرم‌افزار پیام‌رسان بتواند برای مدیریت و تقسیم کارهای گروهی هم مورد استفاده قرار بگیرد. مثلا امکان ویرایش گروهی یک متن را بدهد!
  • چه می‌شود اگر ما بتوانیم مطالب کانال‌ها را به سبک خبرخوان‌های فیدی ببینیم، مثلا بتوانیم حالتی را انتخاب کنیم که در آن فقط مطالب خوانده نشده هر کانال، رؤیت شوند.
  • چه می‌شود اگر کاربران بر اساس فعالیت مفید و امتیاز از سایر کاربران بتوانند رتبه‌بندی شوند.
  • چه می‌شود اگر پیام‌رسانی بیاید که در آن خبری از کاربران فیک نباشد و جلوی کاسبی شیادان را بگیرد.

اینها و ده‌ها نیاز و کمبود دیگر، چیزهایی است که ما هنگام مرور تلگرام، روزانه حس می‌کنیم. اما واقعا کدام پیام‌رسان می‌تواند آنها را روزی برآورده کند؟!

مدتی است که با توسعه‌دهندگان یک اپلیکیشن پیام‌رسان تازه آشنا شده‌ام، نام این پیام‌رسان آی‌گپ است.

آی‌گپ، تقریبا همه انتظاراتی که شما از یک اپلیکیشن پیام‌رسان روتین را دارید، برآورده می‌کند:

  • امکانات روتین چت.
  • ارسال عکس و فایل
  • تشکیل گروه
  • تشکیل کانال
  • داشتن نسخه‌های وبی، اندروید و iOS

  • امنیت و حفظ حریم خصوصی

به علاوه در همان فاز اولیه آی‌گپ، برخی از ویژگی‌هایی را که در تلگرام فقط از طریق بات‌ها و غیرمستقیم می‌توانستید داشته باشید را به صورت پیش‌فرض در خود دارد:

  • در کانال‌ها کاربران می‌تواند هر مطلبی را لایک یا دیس‌لایک کنند که ویژگی واقعا مفیدی است.

  • کاربرها می‌توانند اشکال مورد نظر خود را به صورت رسم نقاشی بفرستند که هم برای سرگرمی این ویژگی مفید است و هم در مواقعی که می‌خواهید مطلب خاصی را به صورت شماتیک تفهیم کنید، سودمند است.

  • یک ویژگی خوب دیگر این است که شما خیلی راحت می‌توانید یک نوشته طولانی و عکس را به هم ملحق کنید و ارسال کنید. در صورتی که برای همین کار در تلگرام شما مجبور بودید به برخی از بات‌ها مراجعه کنید و همیشه کاربران و صاحبان کانال‌ها از اینکه مجبورند این کار را غیرمستقیم انجام بدهند و احیانا نام بات‌های دیگر در مطالب کانال‌شان بیاید، نالان بودند.

از نقطه نظر امنیتی، کلیه پیام‌های ارسالی با آی‌گپ به صورت رمزنگاری شده ارسال می‌شوند. به علاوه شما می‌توانید در هر آن همه ابزارهایی را که به اکانت شما متصل هستند را ببینید، به این صورت اگر فعالیت مشکوک و اتصال یک ابزار بیگانه را مشاهده کنید، می‌توانید به سرعت دسترسی را مسدود کنید.

رابط کاربری آی‌گپ قابل قبول و قابل مقایسه با پیام‌رسان‌های مشهور است.

به نظر می‌رسد اگر آی‌گپ بتواند در کنار ارائه ویژگی‌های مرسوم و روتین پیام‌رسان‌های بین‌المللی، روی توسعه و افزودن ویژگی‌های متمایز تمرکز کند، بتواند هم در ایران و هم در سطح بین‌المللی مراحل پیشرفت و جلب کاربر را به سرعت طی کند.

منبع: یک پزشک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد