وزیر‌ارشاد:‌شبکه‌های‌اجتماعی‌را‌به‌رسمیت‌می‌شناسیم

به گزارش فناوری فرهنگی، سیدرضا صالحی امیری – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در آیین پایانی همایش بین‌المللی مهندسی صنایع در بابلسر، اظهار کرد: در فضای گذشته فقر اطلاعاتی وجود داشت، اما امروز در اطلاعات غرق شده‌ایم، به‌طوری که در فضای مجازی ۴۰ میلیون نفر می‌توانند سه میلیارد پیام با یکدیگر تبادل کنند.

او ادامه داد: سرمایه، فقط اقتصادی و صنعتی نیست و مفاهیم جدیدی در این زمینه مانند سرمایه فرهنگی، انسانی و اجتماعی وجود دارد.

وی با بیان این‌که در سرمایه اجتماعی موضوع‌های مبنایی فراوانی وجود دارد، گفت: اعتماد، رضایت، وفاداری و مشارکت از شاخصه‌های سرمایه اجتماعی است و در جامعه‌ای که این سرمایه‌ها شکل نمی‌گیرد، احساسات انسانی و اخلاقی دچار کاستی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که با این سرمایه‌های اجتماعی همدلی و همنوایی در ایران شکل می‌گیرد، گفت: در این رابطه هر جامعه‌ای که در آن مشارکتی اتفاق بیفتد، از قدرتی نرم برخوردار می‌شود.

او با بیان این‌که جامعه ایران در مسیر توسعه به این بحث‌ها توجه جدی دارد، اظهار کرد: عنصرهای اصلی قدرت در گذشته سخت‌افزاری بود، اما در دهه گذشته این مباحث منسوخ شد و دانش، تکنولوژی، رسانه، قدرت ذهنی انسان و برابری به این فضا وارد می‌شود.

صالحی امیری با بیان این‌که در دولت تدبیر و امید، الگوی جدید توسعه در اقتصاد، مولد و پویا، در سیاست خارجی تعامل با نظام جهانی برای توسعه ملی و در حوزه اجتماعی افزایش سرمایه اجتماعی و مبتنی بر جلب اعتماد ملی است، افزود: امروز باید به این باور رسید که توسعه نیازمند تغییر نگاه است.

وی گفت: ایران تا نتواند در حوزه علمی و دانش به توسعه برسد، پیشرفت نیز در آن ایجاد نمی‌شود و الگوی جدید باید با ساخت اجتماعی کشور همخوانی داشته باشد.

صالحی امیری با بیان این‌که انگیزه کار و تلاش در کشور بسیار فراوان است، اظهار کرد: مازندران دارای ظرفیت‌های فراوان برای توسعه است و فقط به یک تحول اساسی نیاز دارد. مهم‌ترین چالش برای ورود به توسعه این است که همه‌چیز را به دولت وابسته کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که وظیفه دولت سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت است، گفت: در کشور باید امور به بخش خصوصی و متن اجتماعی واگذار شود و این مشکل در جامعه همچنان وجود دارد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته در ایران سه‌هزار شرکت دانش‌بنیان شکل گرفت و برخی از این شرکت‌ها در عرصه‌های مختلف به اندازه‌ای رشد کردند که درآمدهای مختلف آن‌ها از بسیاری از کارخانه‌های بزرگ کشور بیشتر شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این‌که باید در فضای علم و دانش سرمایه‌گذاری کرد، گفت: در ۱۰ سال آینده اگر به این موضوع‌ توجه شود کشور به رشد قابل توجهی دست می‌یابد.

وی با بیان این‌که انقلاب اطلاعاتی اتفاق افتاده و باید ظرفیت تولید را به سمت اشتغال در این زمینه برد، اظهار کرد: در شرکت‌های دانش‌بنیان ۸۰ هزار شغل ایجاد شد و ۳۰ هزار میلیارد تومان مجموع درآمد این شرکت‌ها در یک سال گذشته بوده است.

صالحی امیری افزود: الگوی توسعه در بستر فناوری اطلاعات در کشور در حال یک جهش جدی است که باید این ظرفیت را به سمت اهداف اقتصادی هدایت کرد و تمرکز روی فضای سخت کم‌تاثیر است.

وی ادامه داد: ظرفیت فراوان آموزشی و علمی در فضای مجازی وجود دارد و کشور از عصر کاغذ عبور کرده است، به‌طوری که میزان مصرف روزنامه ۲.۵ درصد است، اما مصرف روزانه شبکه‌های اجتماعی به ۲۷ درصد رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که کشور برای فضای مجازی در حال سیاست‌گذاری است، گفت: فضای مجازی به فضای حقیقی تبدیل شده است و دولت به‌دنبال انسداد نیست و معتقد است که تقابل نتیجه نمی‌دهد.

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی را به رسمیت می‌شناسیم، اما باید یک هنجار و قانون‌مندی در کنار صیانت شکل بگیرد. ایران پس از برجام به فضای جدید توسعه وارد شده و بدون سرمایه هم نمی‌توان به این وضعیت رسید.

صالحی امیری گفت: کارشناسان معتقدند برای رسیدن به رشد هشت‌ درصدی به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است، اما در سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب شد و این میزان بسیار ناچیز است.

وی با بیان این‌که درآمد کشور برای رفع مشکلات کافی نیست، بیان کرد: ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه امسال است و ۱۴۰ هزار میلیارد تومان حقوق و مزایای کارکنان دولت و نیروهای مسلح و یارانه‌ها نیز واقعیت موجود است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دولت با تمام توان به‌دنبال رفع مشکلات است. سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار میلیون نفر تقاضای کار در کشور وجود دارد و توان دولت برای ایجاد اشتغال ۷۰۰ هزار نفر است و ۵۰۰ هزار نفر بی‌کار می‌مانند که به یک چالش تبدیل شده است.

صالحی امیری ادامه داد: برای نخستین‌بار پس از انقلاب، برداشت ذخایر ایران با کشور همسایه برابر می‌شود و در دولت تدبیر و امید با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری، امروز کشور به نقطه‌ای رسیده که ۷۳۰ میلیون مترمکعب گاز وجود دارد و کشور اداره می‌شود.

صالحی امیری با بیان این‌که اگر دولتی فقر و تحریم را برای ملت به بار بیاورد افتخار نیست، اظهار کرد: افتخار این است که دولت یازدهم از طریق برجام، زنجیر تحریم را از پای ملت باز کرد و در این راه مذاکره برای تامین منافع ملی صورت گرفت.

وی بیان کرد: رویکرد تعاملی، کشور را در مسیر توسعه قرار داده است و مسیر توسعه با مدیریت مسئولان، منابع انسانی و باور به توانستن هموار می‌شود.

صالحی امیری افزود: اگر در کشور انسجام اجتماعی شکل نگیرد، رفاه اقتصادی به‌وجود نمی‌آید و کشورهایی که توسعه یافته‌اند در ابتدا همدل بودند و سپس روند روبه رشد خود را طی کردند.

منبع: تابناک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد