رهایی از بهشت؛ رهایی از تکرار

1در سی پنجمین  جشنواره فیلم فجر شاهد به نمایش در آمدن انیمیشن سینمایی به نام رهایی از بهشت بودیم که علی رغم تلاشهای بسیار زیادی که برای آن کشیده شد اما دیده نشد. در این نوشته سعی می کنیم اطلاعاتی در مورد این انیمیشن فاخر بیان کرده و مقایسه ای از حمایت هایی که از کمپانی های خارجی صورت می گیرد اما از کمپانی های داخلی صورت نمی گیرد داشته باشیم.

انیمیشن رهایی از بهشت و تکنیکهای منحصر به فرد آن

انیمیشن رهایی از بهشت از دو تکنیک 2بعدی و 3بعدی به صورت همزمان بهره می برد که اولین بار است چنین تکنیکی در یک انیمیشن سینمایی در ایران به کار برده می شود. ساخت این انیمیشن از سال 1391 شروع شده و تقریبا 4 سال به طول انجامیده است. در خلال ساخت این انیمیشن تقریبا 100 نفر در کنار هم فعالیت کرده‌اند که از این حیث می توان گفت یکی از کارهای تیمی بسیار موفق در حوزه ی انیمیشن های سینمایی در ایران می باشد. از دیگر نکات بسیار مهم که بارها کارشناسان و فعالان این حوزه به آن پرداخته و آن را یکی از مهمترین فاکتورهای انیمیشن های موفق اعلام کرده اند، داستانی بودن انیمیشن است که در انیمیشن رهایی از بهشت به این مسئله به خوبی توجه شده است، در واقع انیمیشن 90 دقیقه ای رهایی از بهشت زندگی شهید چمران در آمریکا ، لبنان و ایران را روایت می کند. در این انیمیشن روایت داستانی در جریان است که پهلوان محور است و این مسئله یکی از نکات بسیار مهمی است که در انیمیشن‌های سینمایی کمپانی های مشهور دنیا رعایت می شود.

به طور مثال انیمیشن سوپرمن که در ابتدا خلق شد شخصیتی منفی بود و با عدم استقبال مخاطبان مواجه شد پس از چندی عوامل انیمیشن سوپرمن با تغییر رویه خود، سوپرمن را به چهره ای مثبت و کمک کننده به مردم تبدیل کردند که این بار با استقبال فراوان مخاطبان روبه رو شدند، بنابراین به درستی می توان مشاهده کرد که روایتهای داستانی با شخصیتهای مثبت بسیار برای مخاطبان جذاب خواهد بود. در طول انیمیشن با قهرمانی ها و پهلوانی هایی مواجه هستیم که به داستان روح عدالت گرایی داده اند و از منجی سازی های مرسوم که در انیمیشن های هالیوودی دیده می شود به دور است. آقای اسکویی که کارگردانی این اثر را به عهده داشته است معتقد است شخصیت اصلی داستان بدون اتیکت خلق شده است بنابراین مخاطب جهانی به راحتی می تواند با آن ارتباط برقرار کند به گونه ای که وقتی تریلر این انیمیشن در جشنواره کن پخش شد بسیاری به یاد مسیح افتاده اند.

از دیگر نکات برجسته ای که کارگردان اثر به آن اشاره دارد حضور فیلمنامه نویس در کنار کارگردان در طول زمان ساخت انیمیشن است. یکی از کارهای بسیار سختی که در این انیمیشن با موفقیت سپری شد نزدیک کردن نظر کارگردان به انیماتورها بود چون در انیمیشن خبری از بازیگر و فیلمبردار نیست که خلاقیت خود را به فیلم اضافه کنند بلکه باید قبل از اتود زدن همه ی خلاقیتها ایجاد شده باشد و انیماتورها که فقط با کامپیوتر کار می کنند نظر کارگردان را درک کنند و کارکترها و صحنه ها را به صورت دلخواه کارگردان در بیاورند، به همین منظور یکی از شگردهای بسیار زیرکانه ای که به کار برده شد این بود که بسیاری از سکانس‌های انیمیشن با حضور بازیگران بازی سازی شد تا انیماتورها دقیقا بدانند چه اتفاقی قرار است رخ دهد و این کار در قوی شدن انیمیشن بسیار موثر بود. از دیگر کارهای بدیع در این انیمیشن این است که شخصیت قهرمان داستان دارای هیکل بزرگ و بدنی عضلانی نیست بلکه انسانی معمولی با شخصیت پهلوانی است. در واقع شخصیت انیمیشن هم جنگاور است و هم روابط حسی پیچیده ای را تجربه می کند و شخصیتی صاحب فکر است. به نظر کارگردان رهایی از بهشت یک اثر موزیکال است که در واقع در آن از موسیقی های متنوعی استفاده شده است. در این انیمیشن، 60 دقیقه موسیقی متن از هیچ ساخته شده است که این کار در نوع خود منحصر به فرد است. در عرصه بین الملل نیز این انیمیشن در صف اکران قرار گرفته است و در چین به زودی اکران خواهد شد و در آمریکا و کانادا کارهای مربوط به اکران آن به خوبی پیش می رود.در پایان باید گفت ظهور چنین کارهای انیمیشنی می تواند نوید بخش عصر جدیدی از اینگونه تولیدات در اخل کشور باشد اما متاسفانه تاکنون هیچگونه واکنش مثبتی در جهت تقویت چنین کارهایی صورت نگرفته است و حتی در جشنواره فجر که می شد با تقدیر هر چند کوچک باعث دلگرمی انیمیشن سازان شد به همین مقدار نیز کاری صورت نگرفته است، که امیدواریم مسئولین به اهمیت چنین صنعت‌هایی در داخل کشور پی برده و با حمایت و سیاستگذاری مناسب خود باعث شکوفایی این عرصه شوند.

*سید میلاد علیزاده

منابع:

  • مهر
  • نسیم آنلاین
  • میزان

کانال-1-1024x252

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد