تجاری سازی و توسعه بازار محصولات پویانمایی در تفاهم نامه ستاد توسعه فناوری‌های نرم، مرکز صبا و صندوق بازنشستگی سازمان صدا و سیما

به گزارش فناوری فرهنگی، صنعت پویانمایی، یکی از شاخه‌های راهبردی صنایع فرهنگی و خلاق محسوب می‌شود که به دلیل جذابیت وافری که برای مخاطبان خود ایجاد می‌کند، عملا به عنوان ابزاری موثر در تغییرات فرهنگی مورد توجه سیاست‌گذاران فرهنگی در کشورهای پیشرفته قرار گرفته است. رشد روزافزون صنعت پویانمایی در جهان به اندازه ای است که در سال‌های اخیر، تعداد فیلم‌های سینمایی پویانمایی پربیننده از تعداد فیلم‌های سینمایی رئال پیشی گرفته به گونه‌ای که در سال 2016، 4 فیلم پرفروش سینمایی از 5 فیلم معرفی شده، فیلم‌های پویانمایی است. بر این اساس، پتانسیل اثرگذاری فرهنگی صنعت پویانمایی در سال‌های اخیر به شدت با رشد چشم‌گیری مواجه بوده است.

 

از سوی دیگر، قدمت صنعت پویانمایی در کشور ایران به سال‌های بسیار دور بر می‌گردد و توانمندی کشور در تولید آثار پویانمایی قابل ملاحظه است. همچنین طی سالیان گذشته و با عملکرد مرکز صبا، پتانسیلی از شخصیت‌های موثر در فضای فرهنگی جامعه در اختیار می‌باشد که عمدتا ناشی از آثار پویانمایی است که مخاطبان وسیعی را در جامعه ایرانی به دنبال داشته است.

 

توسعه صنعت پویانمایی، تنها در گرو توسعه شرکت‌های تولید کننده آثار پویانمایی نیست، بلکه باید توسعه بازار و تجاری‌سازی آثار پویانمایی از طریق شخصیت‌سازی کارکترها در صنایع مکمل و جانبی مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس با توجه به پتانسیل‌های موجود در مرکز صبا بخاطر در اختیار داشتن آثار متنوع پویانمایی از یکسو و از سوی دیگر، وجود دیدگاه سازنده در سرمایه‌گذاری در صنایع فرهنگی به خصوص صنعت پویانمایی به عنوان یکی از صنایع پرشتاب اقتصادی در صندوق بازنشستگی سازمان صدا و سیما، زمینه مناسبی را برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر جهت توسعه بازار و تجاری‌سازی محصولات پویانمایی فراهم می‌آورد.

 

در این راستا، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز از طریق تبیین سرفصل‌های دانش‎‌بنیان در صنعت پویانمایی و با بهره‌گیری از فرصت قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، این امکان را فراهم می‌آورد که با مشارکت و معاونت مرکز صبا و صندوق بازنشستگی صدا و سیما، زمینه مناسبی را برای رشد، شتابدهی و توسعه فضای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بازار پویانمایی ایجاد نماید. بر این اساس، همکاری در پشتیبانی و حمایت از تولید، توسعه پایدار و تجاری‌سازی صنعت پویانمایی با توجه ویژه به توسعه اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان با فعالیت پویانمایی، توسعه همکاری‌های بین المللی، پشتیبانی از تکمیل زنجیره‌های ارزش افزوده صنعت پویانمایی در صنایع جانبی و مکمل در قالب راه اندازی واحد حمایتی منسجم، عنوان تفاهم‌نامه سه جانبه مابین ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، مرکز صبا و صندوق بازنشستگی سازمان صدا و سیما در نظر گرفته شده است.

 

با توجه به تفاهم به عمل آمده، موضوعات همکاری مشترک سه جانبه شامل موارد زیر است:

 

·         همکاری در جهت ارزیابی شرکت‌های پویا نمایی متقاضی دانش‌بنیان شدن.

 

·         همکاری در معرفی جایزه فناوری به منظور جهت‌دهی فعالیت اقتصادی شرکت‌های تولید کننده و توسعه دهنده صنعت پویا نمایی.

 

·         همکاری در جهت تدوین مدل جامع تجاری‌سازی صنعت پویا نمایی در صنایع جانبی و مکمل.

 

·         همکاری در جهت تدوین مدل جامع بازاریابی و برندینگ بین المللی در توسعه اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت پویا نمایی.

 

·         همکاری در جهت تدوین مدل یکپارچه حمایت اقتصادی از همکاری‌های بین المللی (خدمات مشاوره صادرات و بازرگانی بین المللی، ارائه تبلیغات و بازاریابی بین المللی، خدمات ثبت کارکترها، حضور در نمایشگاه‌های بین المللی و پاویون‌های ایران در نمایشگاه‌ها، تحقیقات بازار و طرح های تجاری) در شرکت‌های فعال در صنعت پویا نمایی.

همکاری برای تاسیس یک صندوق مالی فناوری و پژوهشی غیر دولتی صنایع تصویرگری رایانه ای با هدف ارائه خدمات تأمین منابع مالی در صنایع تصویرگر رایانه ای.

منبع:ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد