هزینه‌های توزیع محتوا در ایران 10 برابر دنیاست

به گزارش فناوری فرهنگی، در راستای راه‌اندازی شبکه‌ ملی اطلاعات در کشور شکل گیری مراکز شبکه توزیع محتوا (CDN) دولتی و خصوصی به عنوان یکی از اجزای این شبکه آغاز شد.

در این راستا اولین شبکه توزیع محتوا و سامانه امنیت ابری ایرانی به کمک نخبگان جوان و نفرات برتر المپیادهای ملی و جهانی در یک شرکت دانش بنیان، همگام با پیشتازان شبکه های توزیع محتوای جهانی طراحی و با حضور رئیس سازمان فناوری اطلاعات رونمایی شد.

شبکه‌های توزیع محتوا تلاش می‌کنند محتوا را از نزدیک‌ترین نقطه جغرافیایی به دست کاربر برسانند تا هزینه دسترسی کاهش و سرعت افزایش یابد.

یک ارائه دهنده مرکز توزیع محتوا، با بیان اینکه بسیاری از کاربران اینترنت بدون اینکه متوجه باشند هر روز از خدمات CDN ها استفاده می‌کنند، گفت: با شتابدهی و توزیع بسیاری از سایت‌های پربازدید در این CDN، روزانه 15 میلیون بازدید یکتا از این CDN عبور داده می‌شود.

وی درباره مزیت نمونه داخلی نسبت به نمونه‌های خارجی، تاکید کرد: مزیت نمونه‌های داخلی فقط داشتن سرور داخل ایران نیست بلکه از نظر طراحی و معماری با شبکه های توزیع محتوای خارجی کاملا قابل رقابت هستند.

وی با مقایسه هزینه‌های سرویس CDN‌ در ایران و خارج از ایران اشاره کرد و گفت: در ایران هزینه ها در برخی موارد بیشتر و در برخی موارد کمتر است. برای مثال در حوزه انسانی در ایران هزینه‌ها پایین‌تر است اما به طور متوسط در ایران 100 برابر دنیا هزینه پهنای باند و 10 برابر متوسط جهانی هزینه دیتاسنتر پرداخت می‌شود. بنابراین احتمالا در ایران هزینه‌ها بیشتر از متوسط دنیا است.

وی با مقایسه قیمتی خدمات CDN داخلی و خارجی، گفت: تمامی CDNهای  خارجی هزینه ترافیک داخل خاورمیانه را گران‌تر از جاهای دیگر محاسبه می‌کنند که با معیار مصرف 10 ترابایت در ماه ارزان ترین CDN  با نام MaxCDN به ازای هر گیگابایت 380 تومان سرویس می‌دهد درحالی که قیمت نمونه داخلی به ازای هر گیگابایت 299 تومان است.

منبع: آی تی آنالیز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد