سندحمایتی محصولات فرهنگی تکمیل شد

به گزارش فناوری فرهنگی،جلسه ٩٢ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به مصوبات جلسات ستاد راهبری نقشه علمی کشور در سال 95 گفت: مصوبات جلسات ستاد در سال 95 به لحاظ کیفی پربار بوده که پیشبرد بخش مهمی از سند ملی نوآوری و محصولات فرهنگی و فناوری نرم از جمله این دستاوردهاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر با اشاره به تصویب 6 راهبرد محصولات فرهنگی و فناوری های نرم افزود: در نشست امروز نیز 2 راهبرد کلان هفت و هشت این سند به تصویب اعضاء رسید.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ضمن تشریح راهبرد هفتم سند محصولات فرهنگی و فناوری های نرم، بهبود فضای بازار مصرف صنایع و محصولات فرهنگی بومی و فناوری های نرم داخلی را از جمله اهداف آن ذکر کرد و ادامه داد: ضعف بازار بومی در حوزه های مختلف از جمله اسباب بازی، نرم افزار و سایر فناوری های نرم یکی از آسیب‌های فعلی در حوزه صنایع و محصولات فرهنگی است و متاسفانه در حال حاضر این بازار میل به محصولات خارجی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای بهبود و گسترش هرچه بیشتر بازار محصولات بومی فرهنگی و فناوری های نرم شش اقدام ملی باید بر بستر‌ مشارکت های مردمی در حوزه تولید و عرضه محصولات فرهنگی انجام شود.

وی افزود: این اقدامات مهم حتما از سوی سازمان‌ها٬ دستگاه‌ها و انجمن‌های تخصصی  پیگیری خواهد شد.

دکتر کبگانیان ادامه داد: یکی دیگر از محورهای تصویب شده در جلسه 92 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، حمایت از محصولات فرهنگی و فناوری نرم به منظور تسهیل در بهره مندی و استفاده از کسب و کارها و مشاغل فعال این حوزه  در اماکن تحت اختیار بخش عمومی یا دولتی همچون دانشگاه ها، فرهنگسراها، مراکز و کانون های فرهنگی است.

وی ترویج و فرهنگ سازی قواعد و رویکردهای فناوری های نرم در قالب انتشار محصولات چند رسانه ای، کتب و نشریات و مقالات و سایر ابزارهای ترویجی را از جمله تصمیمات حمایتی شورا در حوزه محصولات نرم و فرهنگی دانست و گفت : البته در این فرهنگ سازی در مهد کودک‌ها، مدارس، مراکز تفریحی و پرورشی نوجوانان  نقش مهمی دارند.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور توسعه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری را از سایر مصوبات جلسه ستاد عنوان کرد و گفت: حمایت از توسعه زیر ساخت های فیزیکی و فناورانه بخش محصولات فرهنگی و فناوری‌های نرم، الزامی است و متاسفانه در حال حاضر در بخش اماکن و استودیو های پیشرفته، شبکه‌های داخلی و بین المللی با کمبودها و ضعف هایی مواجه هستیم که نیازمند  حمایت بیشتر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حال حاضر بعضا شرکت ها و موسساتی که قصد ورود به بازار محصولات فرهنگی و فناوری های نرم دارند با کمبود اطلاعات برای هدف گذاری در کسب و کار خود مواجه هستند و به همین منظور  ایجاد نظام آمار و اطلاعات اقتصادی در حوزه محصولات فرهنگی و فناوری‌های نرم مورد تاکید قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: تدوین استاندارد های ملی برای تولید و عرضه محصولات فرهنگی و همچنین ایجاد سامانه و بانک اطلاعاتی برای تشخیص و تصمیم گیری و پیاده سازی اینگونه فناوری ها در کشور، یکی دیگر از مصوبات نود و دومین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور بود.

دکتر کبگانیان، پایش سالانه مقررات گذاری در حوزه فناوری نرم و محصولات فرهنگی را از دیگر مصوبات امروز ستاد نقشه جامع علمی کشور برشمرد و با اظهار تاسف از اینکه تاکنون چنین نظامی در کشورمان وجود نداشته است، گفت: خوشبختانه در جلسه امروز تصویب شد که یک نظام به همین  منظور تعریف شود چراکه بسیاری از کشورها در این زمینه پیشرفت خوبی داشته اند و این کار را سالانه انجام می دهند.

وی یکی دیگر از مصوبات حوزه محصولات فرهنگی و فناوری های نرم را مقابله همه جانبه با انواع محصولات غیر مجاز و قاچاق وارداتی به کشور عنوان کرد و افزود: ایجاد نظام رتبه بندی اعتباری ملی برای محصولات فرهنگی درجهت پایبندی کلیه سطوح جامعه به مصرف اینگونه تولیدات داخلی یکی دیگر از مصوبات ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بود.

«سند فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی»  12 راهبرد و 59 اقدام ملی دارد که با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.

منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد