دانشمندان زن، عروسک می‌شوند

به گزارش فناوری فرهنگی، لگو که یک شرکت اسباب‌بازی‌سازی بزرگ و مشهور دانمارکی است اعلام کرده که عروسک‌هایی از زنان دانشمند می‌سازد. لگو گفته این عروسک‌ها با الهام از چهره‌های واقعی چند زن دانشمند ساخته شده و به زودی به بازار عرضه می‌شود. در میان این چهره‌ها زنان ریاضی‌دان و دانشمند ناسا هم دیده می‌شوند. دلیل تصمیم لگو برای ساخت این عروسک‌ها، تاثیرگذاری روی دختربچه‌هاست، دخترهایی که می‌توانند دانش‌مندان آینده باشند و این عروسک‌ها برای‌شان الهام‌بخش باشد. یکی از ایده‌پردازان این طرح می‌گوید: در میان عروسک‌ها کم‌تر زنان را در نقش‌هایی مثل مهندسی و یا ریاضی‌دانی می‌بینیم، لازم است برای دختربچه‌ها الهام‌بخش باشیم و بگوییم چیزی نیست که بتواند جلوی دانش‌مند شدن شما را بگیرد.

بر اساس تحقیقاتی که در سال‌های گذشته انجام شده بیش از ۶۰ درصد بزرگسالانی که در مشاغلی از جمله طراحی و معماری فعالیت می‌کنند خانه سازی با لگوها از بازی‌های مورد علاقه‌شان بوده است. بیش از ۶۶ درصد کسانی که در مشاغل مرتبط با ریاضیات مثل بانک‌داری یا حساب‌داری کار می‌کنند پازل اسباب بازی مورد علاقه دوران کودکی‌شان بوده است.

روان‌شناسان معتقدند اسباب‌بازی‌های کودکان می‌تواند در شکل دادن شخصیت کودکان نقش موثری داشته باشد و کارشناسان توصیه می‌کنند وسایل بازی کودکان را فارغ از جنسیت و به دور از کلیشه‌های جنسیتی برای بچه‌ها خریداری کنید.

اما چرا مهم است که  دختران را برای پیش‌رفت و انتخاب علوم تشویق کنیم؟ متاسفانه سال‌هاست که زنان و دختران از چرخه علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی   (STEM) نسبت به مردان عقب‌تر هستند. این عقب‌ماندگی نشات گرفته از کلیشه‌های جنسیتی است که تلاش دیرینه‌ای‌ در تقسیم‌بندی جنسیتی رشته‌ها و مشاغل داشته و تعیین‌کننده شاخصه‌های موفقیت زنان و دختران بوده است. باور این  که زنان مسئول اصلی کارهای خانه هستند و مردان نان‌آور از رایج‌ترین کلیشه‌های جنسیتی است که توسط نهاد خانواده، سیستم‌های آموزشی و رسانه‌ها تثبیت و تقویت شده است. ریشه‌دار بودن و پایبندی اجتماعی به این باور و بازتولید آن در سطح گسترده در جامعه باعث شده است که فضای کاردر حوزه‌های مذکور تبدیل به فضایی مردانه‌ای شود و به تدریج اعتماد به نفس و گرایش دختران و زنان را برای راه‌یابی، حضور و فعالیت  در رشته‌های  مانند مهندسی و ریاضی کم‌رنگ کند. براساس تحقیقی که سازمان ملل در ۱۴۴ کشور انجام داده است احتمال این که دختران در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در یکی از رشته‌های مربوط به این حوزه‌ها فارغ التحصیل شوند برابر با ۱۸درصد، ۸ درصد و ۲۲ درصد است،  در حالی که همین نسبت برای مردان برابر با ۳۷ درصد، ۱۸ درصد و ۶ درصد است.
حضور پایین زنان و دختران و نابرابری شدید بین مردان و زنان در این حوزه‌ها باعث شده است که یکی از دغدغه‌های مهم ترویج‌گران حوزه برابری برداشتن این فاصله باشد، به همین دلیل درطول سال‌های اخیر جنبش‌‌ها و کارزارهای زیادی در این حوزه انجام شده است. (این‌جا و این‌جا می‌توانید با چند نمونه از این کارزارها آشنا شوید)

منبع: پرتو


کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد