نمایشگاه نوروزی عروسک‌های بومی برگزار می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، افسانه احسانی، احیاگر پروژه عروسک‌های بومی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این عروسک‌ها، ویژگی متفاوتی نسبت به محصولات مشابه دارند از جمله این که تمامی مراحل طراحی و ساخت آنهادر روستا و توسط بانوان هنرمند روستایی انجام می شود. از سوی دیگر، سازندگان  این عروسک ها، همراه با  اعضای خانواده خود به خلق این آثار هنری می‌پردازند و  این مساله به ایجاد و تقویت تعامل میان نسل‌ها کمک می کند.

به گفته رئیس هیأت مدیره موسسه آوای طبیعت پایدار، از دیگر ویژگی های این عروسک های بومی این است که هنرمندان هر منطقه با تکیه براستعداد وخلاقیت خود به تولید آثار  ویژه و منحصر به فرد می پردازند و با تولید عروسک های محلی خود بیش از پیش به فرهنگ و پوشش بومی منطقه خود نزدیک و به آن علاقمندترمی شوند همچنین در حین ساخت این محصولات، لالایی و شعر می خوانند و همین مساله موجب زنده ماندن لالایی ها و ترانه های بومی می شود.

احسانی به برخی از دستاوردهای پروژه احیای عروسک های بومی اشاره و بیان کرد: روش ساخت دو نوع ازعروسک های بومی خراسان جنوبی (دوتوک) و عروسک های جزیره قشم (دختولوک) با کمک بخش کودک و نوجوان پژوهشکده میراث به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شده است. همچنین بانوان روستای تاجمیر در خراسان جنوبی توانسته اند کلیه وام های مربوط به منابع طبیعی خود را پرداخت کنند و گردشگرانی برای روستای خود جذب کنند.

این فعال حوزه گردشگری پایدار و صناع دستی در ادامه بیان کرد: بانوان جزیره قشم تاکنون هزاران عروسک بومی خود را به علاقمندان به طبیعت و فرهنگ ایران عرضه کرده و بانوان روستای اردبیلک استان قزوین توانسته اند برای عروسک های دست سازخود مشتریان بومی جذب و نشست های محلی برگزار کنند. همچنین یکی از خانه های قدیمی روستای الولک استان قزوین جهت عرضه عروسک های بومی تجهیز شده و آماده پذیرش گردشگران شده و در روستای تاجمیر هم موزه ای خانگی برای معرفی ارزش های فرهنگی روستا دایر شده؛ راه اندازی موزه عروسک های بومی خراسان جنوبی در بیرجند به همت موزه  عروسک های ملل تهران هم از دیگر دستاوردهای این پروژه است.

نمایشگاه نوروزی عروسک های بومی، ۲۱ و ۲۲ اسفند ماه ۹۵ از ساعت : ۹ صبح تا ۱۹ در  موسسه آوای طبیعت پایدار به نشانی خیابان ولیعصر، ابتدای یوسف آباد، خیابان چهارم، پلاک ۱۲، زنگ ۲ برپاست.

منبع: مهر


کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد