ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران؛ بازی تاریخ از این ور ما را به روزهای بهتر بسیار امیدوار کرده است.

به گزارش فناوری فرهنگی، بشر از دیرباز به ترکیب کردن چیزها با یکدیگر علاقه ی بسیاری داشت. آن ها مواد غذایی را با یک دیگر ترکیب کرده و غذاهای مختلفی را درست کردند، سپس مواد شیمیایی مختلف را ترکیب کرده و محلول های شمیایی گوناگونی را ساختند و اکنون هم افتاده اند به دنبال ترکیب سبک های مختلف موسیقی، سینما و بازی های رایانه ای. حال خدا می داند در آینده دیگر چه چیزهایی را می خواهند با یک دیگر ترکیب کنند. البته این ترکیب کردن ها قواعد و قوانینی دارند و نمی توان همین طور بی قاعده هر چیزی را با هر چیز دیگری ترکیب کرد. بازی های رایانه ای چندان هم با مقوله سبک های ترکیبی نا آشنا نیستند. سبک های اکشن ماجرایی و اکشن نقش آفرینی از سبک های ترکیبی پرطرفدار دنیای بازی ها هستند. یکی از سبک های ترکیبی که پتانسیل خوبی داشته و با عقل هم کاملا جور در می آید ترکیبی از سبک های دونده (یا رانر) و سکوبازی (یا پلتفرمر) است، به طوری که جای تعجب دارد که چرا تعداد بازی هایی که دست به انجام این کار زده اند تا الآن بسیار کم بوده است. یکی از بازی هایی که جدیدا از ترکیب این دو سبک استفاده کرده بازی «تاریخ از این ور» است.

تاریخ از این ور برگرفته از یک سریال انیمیشنی به همین نام است. این سریال 52 قسمتی با هدف آموزش وقایع تاریخی مهم به کودکان و نوجوانان با رویکردی طنزگونه ساخته شده است. نقش اول داستان موزه داری به نام «بهادر» است که در قمست اول سریال با الاغی سخن گو به نام «خرمن» آشنا می شود. خرمن نه تنها حرف می زند، بلکه می تواند در زمان هم سفر کند. به این ترتیب این دو قهرمان نا متعارف، در هر قسمت به یک برهه تاریخی خاص سفر کرده و درگیر ماجراهای مختلفی می شوند. یک فیلم سینمایی هم بر اساس این سریال انیمیشنی در دست ساخت است. شرکت «رایمون مدیا» هم تهیه کننده بازی است و هم مسئولیت ساخت این فیلم سینمایی را بر عهده دارد. تیم سازنده بازی تمام 52 قسمت سریال را مرور کرده و در نهایت سه داستان مختلف را در قالب سه فصل برای این بازی انتخاب کرده اند که دو فصل آن تا الآن مشخص شده است. فصل اول داستان چنگیز خان مغول را روایت کرده که یکی از قسمت های محبوب سریال بود. فصل دوم هم مربوط به «شاهنامه» و دزدیده شدن آن به دست «دیو سفید» است. در مورد فصل سوم هنوز اطلاعاتی در دست نیست اما با توجه به آنچه تاکنون دیده ایم نگرانی چندانی از بابت باحال بودن آن وجود ندارد.

سبک بازی همان طور که اشاره شد، تلفیقی از سبک های دونده و سکو بازی است. بگذارید کمی بیشتر در مورد سبک این بازی توضیح دهیم. معمولا در بازی های دونده گیمر باید آن قدر به پیش روی ادامه می دهد تا در نهایت یک جا اشتباهی کرده و بازی را ببازد. اما او با هر بار بازی کردن مهارت بیشتری کسب کرده و در همین حین آیتم ها و قدرت های بهتری را هم به دست می آورد. این مساله باعث شده تا گیمر مدام امتیاز بهتری را به دست آورده و خیلی زود بتواند رکورد پیشین خود را بهبود ببخشد. این حس پیشرفتی که از این طریق به گیمر القاء می شود همان چیزی است که او را به بیشتر بازی کردن و شکستن دوباره رکورد خود تشویق می کند.

 

اما رویکردی که تاریخ از این ور به این سبک داشته کمی متفاوت است. برخلاف بازی های دونده دیگر، تاریخ از این ور به مراحل مختلفی تقسیم شده که همه داستان محور بوده و هر کدام پایانی دارند (درست مانند بازی های سکو بازی روز دنیا مانند مجموعه Rayman). یعنی هدف گیمر به جای دویدن تا پای جان، دویدن برای عبور از موانع، از میان برداشتن دشمن ها و به پایان رساندن مرحله است. چیزی که ما تا به حال از بازی دیدیم یک گیم پلی کاملا استاندارد به همراه کنترل ساده و روان بود، که نوید یک تجربه بسیار لذت بخش را می دهد. فصل های بازی در مکان های مختلفی در جریان هستند که باز هم در میان بازی های دیگر این سبک کم سابقه است. اگرچه گرافیک هنری بازی وام دار سریال بوده اما بی انصافی است اگر از وسواس و خلاقیت سازنده ها در طراحی شخصیت ها و تصاویر پس زمینه چشم پوشی کنیم.

قلب تپنده این بازی موتور پایه محبوب بازی ساز های مستقل یعنی یونیتی (Unity) است و سازنده ها انصافا یک خروجی بسیار تر و تمیز را از این موتور بیرون کشیده اند. بازی از لحاظ فنی هم کاملا بهینه بوده، روی بیشتر گوشی ها به راحتی اجرا می شود و کنترل آن هم پاسخ گویی مناسبی دارد.

در کل باید گفت که استفاده از امتیاز یک سریال انیمیشنی محبوب و آموزنده و سپردن ساخت بازی به دست افرادی که علم و هنر لازم برای بازی سازی را دارند یک قدم محکم، کاملا صحیح و رو به جلو به سوی آینده ای روشن برای بازی سازی ایران است. امیدواریم همه ببینند که اگر امکانات خوب در اختیار بازی سازانمان قرار بگیرد، آن ها توان ساخت بازی هایی در حد استانداردهای جهانی را دارند. تاریخ از این ور مانند آهنگی است که تمام نت های اش به درستی اجرا شده اند و ما را به روزهای بهتر بسیار امیدوار کرده است.

منبع:صبا بازی


کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد