تجلی وقار ایرانی در لباس ایرانی

به گزارش فناوری فرهنگی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ظرفیت‌های موجود در کشور برای تقویت صنایع فرهنگی، صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران را در آستانه جهشی بزرگ توصیف کرد. سیدرضا صالحی امیری دیروز در آیین اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با اشاره به ظرفیت بالای نسل جوان در ایران تأکید کرد: باید بیش از هر زمان دیگری نسل جوان را به‌عنوان سرمایه‌های بزرگ این سرزمین باور کنیم و بپذیریم آینده این سرزمین متعلق به این نسل است و جوان می‌تواند خلاقیت و نشاط اجتماعی ایجاد کند. صالحی امیری افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به معرفی اسطوره‌ها و بازخوانی تحولات تاریخی این مرز و بوم داریم. در دنیای امروز زبان انتقال مفاهیم فرهنگی دستخوش تعییراتی شده و یکی از این ابزارها و زبان‌ها، بازی است.
اختتامیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر با معرفی برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف همچنین معرفی پایان‌نامه‌ها و رسانه‌های برتر و مسابقه طراحی زنده، شنبه بیست و یکم اسفند ماه با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر ارشاد، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و حجت‌الاسلام احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش«ایران»، صالحی امیری دراین مراسم با اشاره به اینکه وقار ایرانی در لباس ایرانی متجلی است و باید فعالان این حوزه به این امر توجه داشته باشند، گفت: مد ابتدا از لباس مردان آغاز شد و بعد از آن لباس زنان را نیز تحت تأثیر قرار داد. تغییرات مد امروز در دنیای غرب تحت پوشش و سیاست بدن است و امروز گفتمان بدن تحولات اجتماعی جامعه را بیان می‌کند. وی افزود: لباس و مد در ۴ دهه گذشته در کشورمعنا و مفهومی جدید یافت و منجر به تغییرات هنجاری، ارزشی و زبانی در جامعه شد. سبک زندگی ایران دچار تغییرات شده، بنابراین متناسب با این تغییرات باید رفتار کنیم. همچنین نیازمند ساز و کاری ملی با رویکرد عقلی برای مد و لباس هستیم.
صالحی امیری با اشاره به نیازسنجی برای ایجاد الگوی ملی و بومی تصریح کرد: جامعه ایران به لحاظ ارزش‌های دینی و اخلاقی از جوامع مهم و نادر درجهان است بنابراین حق نداریم آنها را تخریب کنیم. ذائقه سنجی و توجه به تنوع از الزامات درتولید لباس است. لباس در ایران بیان‌ کننده شخصیت افراد در جامعه است بنابراین باید در تولید آن هویت ایرانی – اسلامی را در نظر گرفت. وی درعین حال تأکید کرد: لباس نه باید موجب تفاخر و نه باید منجر به تحقیر شود همچنین نباید باعث فروپاشی اخلاقی شود. لباس باید متناسب با اخلاقیات جامعه باشد. توجه به تولیدات داخلی امری ضروری است؛ این حوزه می‌تواند بخش زیادی از نیروی انسانی بیکار را تحت پوشش قرار دهد و باعث کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شود.
صالحی امیری با اشاره به نقش رسانه‌ها در این حوزه گفت: بیش از هر چیز دیگری نیازمند توجه نهادهای آموزشی در این عرصه هستیم و رسانه‌ها بویژه صدا و سیما نیز دراین عرصه نقش بسزایی از جمله تبلیغ کالاهای ایرانی دارد. شبکه‌های اجتماعی نیز نباید باعث مخدوش شدن سبک زندگی ایرانی – اسلامی شود. نخبگان هم در این میان نقش تعیین کننده‌ای دارند، بنابراین تدوین برنامه ١٠ ساله در این زمینه ضروری است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه آیا تغییرات در زمینه مد و لباس فقط شامل زنان می‌شود، گفت: عفت و اخلاق هر دو متوجه زنان و مردان است. بنابراین در حوزه پوشش و لباس مردان نیز باید پوششی متناسب با هنجارها و ارزش‌های جامعه داشته باشند.
لباس مهم‌ ترین نماد در شناسایی افراد است
در ادامه این مراسم علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: لباس کارآمدترین نیرویی است که بشر امروز با آن سر و کار دارد و لباس ایرانی باید با هنجارهای اسلامی و ایرانی هماهنگ باشد. وی با اشاره به استقلال فکری و فرهنگی در حوزه مد و لباس تصریح کرد: اگر ما به استقلال فکری، فرهنگی و اقتصادی فکر می‌کنیم باید به نمادها توجه داشته باشیم و لباس مهم‌ترین نمادی است که در نخستین برخورد، هر کس را با آن می‌شناسیم. پس رسالت بزرگی بر عهده طراحان است و وزارت ارشاد هم تمام‌ قد از این طراحان حمایت می‌کند تا کار خود را به بهترین نحو انجام دهند.
مد هرگز دولتی نمی‌شود
همچنین در این مراسم سومبات هاکوپیان، پیشکسوت حوزه مد و لباس کشورمان با اشاره به اینکه مردم ایران هرگز دچار بی‌بندوباری نشده‌اند، بیان کرد: طراحان کشورمان همواره وقار و زیبایی را رعایت کرده‌اند اما دولتمردان به جای اینکه طراحان را در جهت آموزش‌ و پرورش بیشتر و بهتر سوق دهند و هدایت کنند، آنان را مروجان فرهنگ مبتذل دانستند.
وی وجود لباس‌های خارجی در ویترین ملی را در گرو برخی تصمیم های اشتباه دولتمردان دانست و خطاب به وزیر ارشاد گفت: آقای وزیر به تدوین برنامه 10 ساله برای مد و لباس اشاره کردند. ما به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت این برنامه را برای 5 سال آینده تدوین کرده‌ایم و دولتمردان باید آن را اجرا کنند اما مد هیچ‌گاه دولتی نمی‌شود و من از همه مسئولان می‌خواهم تا به بخش خصوصی اعتماد کنند چرا که کشورداری تخصص شما و کشورآرایی بر عهده ما است.

منبع: روزنامه ایران


کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد