اولین پی‌نمای دنیا در ایران

به گزارش فناوری فرهنگی، هنگامی که صحبت از پی‌نما و انیمیشن به میان می‌آید، یکی از اولین کشورهایی که به عنوان پایه‌گذار و پیش‌کسوت این عرصه به ذهن می‌رسد کشورهایی مثل آمریکا، ژاپن و کره هستند. اما چه حسی به شما دست می‌دهد اگر بگویند قدیمی‌ترین پی‌نما و انیمیشن متعلق به ایران باستان است؟

بله، درست شنیدید! اولین پی‌نما و به نوعی اولین انیمیشن متعلق به یکی از کهن‌ترین تمدن‌های دنیا، ایران است. در حدود ۵۰۰۰ سال پیش شهری در سیستان پدید آمد که به لحاظ بافت شهری، جمعیت، برنامه‌ریزی شهری و … اولین شهر جهان بود. شهر سوخته به‌عنوان بزرگ‌ترین استقرار شهرنشینی در نیمه‌ی شرقی فلات ایران، نمونه‌ای منحصر به ‌فرد و حکایت‌گر واقعی علم، صنعت و فرهنگ گذشته‌های دور این مرز و بوم می‌باشد.

این شهر از نادرترین شهرهای باستانی است و باستان‌شناسان در آن آثار شگفت‌انگیزی از تمدن را یافته‌اند. از سیستم شهری گرفته تا اولین چشم مصنوعی دنیا! باستان‌شناسان هنگام کاوش در گوری ۵ هزار ساله جامی را پیدا کردند که نقش یک بز همراه با یک درخت روی آن دیده می‌شود. آن‌ها پس از بررسی این شیء دریافتند که نقش موجود بر آن برخلاف دیگر آثار به دست آمده از محوطه‌های تاریخی شهر سوخته، تکراری هدفمند در قاب‌های کنار هم دارد، به گونه‌ای که حرکت بز به سوی درخت را نشان می‌دهد. هنرمندی که جام سفالین را بوم نقاشی خود قرار داده، توانسته‌ است در ۵ حرکت، بزی را طراحی کند که به سمت درخت حرکت و از برگ آن تغذیه می‌کند.

1

هنگامی که این تصاویر را کنار هم قرار دهید به راحتی می‌توانید اولین پی‌نمای دنیا را ببینید.

2

3

4

5

6

و اگر این تصاویر را در قالب فیلم در کنار هم قرار دهیم، اولین انیمیشن دنیا را خواهیم داشت.

این نقش‌ها قدیمی‌ترین تصاویری هستند که صرفاً تکرار نمی‌شوند و سیر یک حرکت را در قالبی مانند پی‌نما نشان می‌دهند و این نشان از دقت و زبردستی هنرمندان ایران باستان دارد.

منبع: خانه پی نمای ایران 


کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد