برنده‌ها و بازنده‌های سینمایی تلویزیونی در نوروز ۹۶

به گزارش فناوری فرهنگی،  نوروز امسال، تلویزیون مثل هر سال برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده بود و سینما هم بهترین اکران‌هایش را در آب نمک خوابانده بود تا در این 15 روز، رو کند. اما چه کسانی توانستند برنده این رقابت باشند و چه کسانی قافیه را به رقیبانشان باختند؟

 با هم نگاهی می‌اندازیم به 6 برنده و بازنده سینما و تلویزیون در نوروز امسال:

برنده ها

ادابازی
احتمالاً برنده‌ترین برنده نوروز 96، مسابقه جذاب «ادابازی» خندوانه بود. رقابتی نزدیک که در عین خنداندن مخاطب، جدیت داشت و چندین بار شرکت‌کننده‌ها که تقریباً همگی از چهره‌های شناخته‌شده تلویزیون بودند، از دست هم گروهی یا داور عصبانی شدند و عصبانیت‌شان را روی آنتن نشان دادند! برنامه شب اول و صعود دراماتیک گروه مهران غفوریان و سپند امیرسلیمانی یکی از بهترین برنامه‌ها بود که با حذف ناباورانه محمدحسین میثاقی و امیرعلی نبویان همراه بود. کل‌کل‌های احسان کرمی و سام نوری با برادران بنفشه‌خواه هم بامزه از آب درآمده بود. همچنین حذف ناباورانه نصرا… رادش و محمد نادری از برنامه‌های جالب ادابازی بود.

پیمان قاسم‌خانی

اولین تجربه کارگردانی پیمان قاسم‌خانی، با فروش 10 میلیاردی، اوضاع بسیار خوبی در اکران نوروزی داشت. مخصوصاً این که برخلاف دیگر فیلم‌های کمدی پرفروش 2 سال اخیر یعنی «50 کیلو آلبالو»، «سلام بمبئی» و «من سالوادور نیستم» که به واسطه مضمون‌شان با انتقادات زیادی مواجه شدند، فیلم تمیزی است و برای خنداندن مخاطبش، دست به هر کاری نمی‌زند.

پردیس سینمایی کوروش

بزرگ‌ترین پردیس سینمایی ایران، طبق معمول سه سالی که از افتتاحش گذشته، رکوردها را پشت سر هم جابه‌جا می‌کند. پردیس کوروش در دهم فروردین با استقبال 16 هزار نفری مخاطبان، فروش 228 میلیون تومانی را رقم زد و رکورد فروش روزانه یک سینما را که 8 فروردین شکسته بود، باز هم جابه‌جا کرد. پردیس کوروش در نوروز امسال اغلب روزها تا سئانس فوق‌العاده 4 صبح، مخاطب داشت!

ماجرای نیمروز

سال‌هاست که سینمای ایران بیشتر از فیلم‌های اکشن موفق، آثار اجتماعی خوبی داشته است. اما محمدحسین مهدویان امسال با اثر جدیدش، توانست هم داوران جشنواره و هم مخاطبان سینما را راضی کند. اکشن پلیسی – جاسوسی «ماجرای نیمروز» که نامش را از یکی از برترین وسترن‌های تاریخ سینما (ماجرای نیمروز اثر فرد زینه‌مان) گرفته است، در اکران نوروزی هم موفق بود و در جدول فروش، پس از دو فیلم کمدی «خوب، بد، جلف» و «گشت 2» که صدرنشینی‌شان طبیعی بود، با 1 میلیارد و 600 میلیون، دوم است. فیلم جدید مهدویان، این روزها تا 6 صبح در سینماهای پرفروش تهران اکران می‌شود!

امیر کربلایی‌زاده

ممکن است یک بازیگر تئاتر، 20 سال خاک صحنه بخورد و ده‌ها جایزه بازیگری تئاتر داشته باشد ولی با مسابقه «خنداننده برتر» چهره شود. این حکایت امیر کربلایی‌زاده است که حالا بعد از عمری بازیگری، به اجرا رو آورده است و حاصل کارش در مسابقه نوروزی «فامیلی» از شبکه پنج پخش شد. با آن که مسابقه «فامیلی» مخاطب چندانی پیدا نکرد، اما توانایی امیر کربلایی‌زاده را در عرصه اجرا نشان داد. کربلایی‌زاده درست برخلاف همکارش جواد مولانیا، می‌توانست مخاطب «فامیلی» را بخنداند. اگر او تصمیم داشته باشد به اجرا ادامه دهد، مطمئناً بیشتر از او خواهیم شنید.

گفت وگوی پیمان معادی در خندوانه

خندوانه به جز ادابازی، غافلگیری‌های دیگری هم در نوروز داشت. ولی مهم‌تر از همه، گفت‌وگو با پیمان معادی بود که برای اولین بار در یک گفت‌وگوی تلویزیونی حاضر شد. معاشرت رامبد با پیمان معادی که سومین شب نوروز روی آنتن رفت، یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های فصل چهارم خندوانه بود. بامزه‌ترین بخش این گفت‌وگو هم همان جایی بود که معادی ادای دایناسور را درآورد و خاطره‌ای از دایناسور شدن برای فرزندش تعریف کرد؛ قطعه‌ای که ویدئویش در شبکه‌های اجتماعی هم بسیار پربازدید شد.

بازنده ها

دورهمی

رقابتی میان خندوانه و دورهمی که همیشه از سوی رامبد جوان و مهران مدیری تکذیب می‌شود، نوروز امسال مطلقاً به نفع خندوانه تمام شد. دورهمی نوروزی، نه‌ایده ویژه‌ای داشت و نه آیتمی که برگ برنده‌اش در میان خیل برنامه‌های کمدی تلویزیون باشد. علاوه بر آن، افشاگری پیمان قاسم‌خانی، چند ماه پس از حاشیه‌های قبلی این برنامه که متهم به کپی کردن می‌شد، برای آن‌ها دردسر درست کرد. پیمان قاسم‌خانی گفت: «مجموعه دورهمی اقتباسی نیست بلکه یک مجموعه هندی به مهراب (قاسم‌خانی) دادند و گفتند عین همین را بساز و او قبول کرد»!

سه بیگانه

کسی فکرش را هم نمی‌کند یک فیلم کمدی با بازی امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا و حمید لولایی در نوروز اکران شود و در جدول فروش، پس از یک فیلم اکشن و دو فیلم کمدی قرار بگیرد و حتی با بلیت‌های گران‌شده سینما هم به سختی به فروش 1 میلیارد تومانی برسد. اما این فیلم آن‌قدر ضعیف بود که حتی در اکران نوروزی هم آن‌طور که از یک اثر کمدی انتظار می‌رود، نتوانست موفق باشد.

 

شبکه دو
روزهای پیش از نوروز 96 که هر روز خبرهای ضد و نقیضی از حضور یا عدم حضور کلاه‌قرمزی به گوش می‌رسید، مخاطبان این عروسک محبوب، خود را آماده کرده بودند تا باز هم «آقای مجری»های حمید جبلی را بشنوند و هر روز، ساعتی را در دنیای سرخوشانه این عروسک‌های بامزه سپری کنند ولی این اتفاق نیفتاد. در این میان نمی‌توان گفت بازنده اصلی غیبت کلاه‌قرمزی مردم هستند، تیم سازنده یا تلویزیون؛ اما به نظر می‌رسد این غیبت، بیشترین ضرر را به تلویزیون زده باشد. ضرری به آبروی تلویزیون که این روزها بیش از هر زمان دیگری به برنامه‌های شاد و پرمخاطب مانند کلاه‌قرمزی نیاز دارد.
علیرضا خمسه
گاهی اوقات بهتر است ستاره‌های قدیمی سینما و تلویزیون را با آثار قدیمی‌شان به یاد بیاوریم! اجرای علیرضا خمسه و شوخی‌های نخ‌نماشده‌اش، احتمالاً تنها نقطه ضعف مسابقه جذاب «ادابازی» بود. او که شاید به دلیل سن بالا و کاریزمایش به عنوان داور مسابقه انتخاب شده بود، در داوری هم ضعف داشت که زمینه اعتراض شدید احسان کرمی را هم فراهم آورد.

حوزه هنری

سینما سپهر ساری متعلق به حوزه هنری سازمان تبلیغات، دو سئانس از سئانس‌های نوروزی نمایش «ماجرای نیمروز» را به دو کنسرت از سیروان خسروی و محمد علیزاده اختصاص داد! جالب اینجاست که بعد از انتقاداتی که بابت اجرای 5 فروردین سیروان از حوزه هنری شد، کنسرت محمد علیزاده لغو نشد و مدیران حوزه هنری ترجیح دادند به جای بلیت 7 هزار تومانی این سینما، بلیت‌های 50 تا 100 هزار تومانی بفروشند! حتی کار به جایی رسید که مدیرعامل موسسه بهمن سبز حوزه هنری برای توجیه این کار گفت که وجه بلیت‌های این سئانس‌ها به حساب فیلم «ماجرای نیمروز» واریز شده است!

همایون اسعدیان

این روزها و با قیمت کنونی بلیت سینما، بسیاری از فیلم‌های اجتماعی، میلیاردی می‌شوند ولی در همین شرایط هم «یک روز بخصوص» نتوانسته حتی به یک میلیارد تومان فروش نزدیک شود. حتی خوب بودن ترکیب فیلم‌های اکران نوروزی 96 هم که می‌توانست کمکی برای فروش این فیلم باشد و مخاطب سرریز دیگر فیلم‌ها را به سالن این فیلم بفرستد، تا امروز بلای جانش شده است و فیلم اسعدیان در آستانه حذف از اکران به خاطر فروش پایین فیلمش قرار دارد؛ فیلمی که از حضور مصطفی زمانی، فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار و محسن کیایی به عنوان بازیگر سود می‌برد ولی در اکران نوروزی کاملاً گم شده است.

منبع: تابناک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد