موج‌های سینوسی استقبال در بازار سینما

به گزارش فناوری فرهنگی، فروش بیشتر شد و استقبال کمتر! این نتیجه ظاهرا متناقض‌نمای اکران فیلم‌های نوروزی در دو هفته نخست سال 96 است. همچنان‌که انتظارش هم می‌رفت، با افزایش قیمت بلیت سینما و به عبارت بهتر با شناور کردن قیمت بلیت فیلم‌ها، اگرچه رقم نهایی فروش در مقایسه با سال گذشته افزایش نسبی داشت اما آمارها نشان می‌دهد که استقبال عمومی از سینماها و فیلم‌های نوروزی در مقایسه با مدت مشابه در سال 95 کاهش قابل‌توجهی داشته است.

تصمیم شورای اکران برای شناور کردن قیمت بلیت، با انتقادهای فراوانی مواجه شد. منتقدان می‌گویند که این تصمیم به نفع سینمادارها و سرمایه‌گذاران سینما و به ضرر مخاطبان فیلم‌ها وسینماست. تصمیمی که اگرچه نتایج کوتاه‌مدت مفیدی برای فیلمسازان و سرمایه‌گذاران سینما دارد اما در میان‌مدت و بلندمدت تبعات قابل‌توجهی برای بازار سینما به دنبال خواهد داشت و استقبال عمومی از اکران فیلم‌ها را به چالش خواهد کشید.

به هر حال همان‌گونه هم شد. استقبال از سینما روندی کاهشی را طی کرد اما همان کسانی هم که به سینما رفتند، پول بیشتری پرداخت کردند تا فروش نوروزی سینما به نسبت سال رویایی 95 بیشتر هم بشود. می‌توان گفت که اگرچه فروش سینماها در حدود 16 تا 18 درصد افزایش یافته اما آمار استقبال مخاطبان از سینماها حدود 12 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مقایسه فروش نوروزی

هفته دوم اکران نوروزی فیلم‌ها با اقبال بهتری از هفته اول مواجه شدو در نهایت این هفته با افزایش ۱۳۶ میلیونی نسبت به سال گذشته مواجه شدیم که به نظر می‌رسد اگر قیمت بلیت افزایش نیافته بود ما شاهد این افزایش نبودیم. بسیاری از کارشناسان معتقدند فیلم‌های اجتماعی آنگونه که باید نتوانست نظر مخاطب را جلب کند و این در حالی است که سال گذشته فیلم‌های «بادیگارد» و «ابد و یک روز» همپای فیلم‌های کمدی با اقبال مواجه بودند اما در میان آثار اجتماعی تنها فیلم «ماجرای نیمروز» توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند.

نوروز 95 فیلم‌های «من سالوادور نیستم» «50 کیلو آلبالو»، «ابد و یک روز»، «بادیگارد»، «خشم و هیاهو» و «کفش‌هایم کو» به نمایش درآمد. اکران فیلم‌ها از تاریخ 26 اسفندماه سال 94 آغاز شد اما اکران فیلم‌های نوروزی سال 96 از روز 25 اسفند سال 95 بود.مقایسه رقم‌های فروش در هفته نخست تعطیلات نوروز در سال‌های 95 و 96 را می‌توانید در جدول مشاهده کنید.

آمار فروش فیلم‌های نوروزی

فیلم‌های متنوع اکران نوروزی نظر مخاطبان را به خود جلب کرد و ازمیان فیلم‌های کمدی به نمایش درآمده فیلم «گشت 2» و «خوب، بد، جلف» فروش قابل‌ملاحظه‌ای داشتند اما نکته حائز اهمیت اینکه فیلم «ماجرای نیمروز» با اقبال بهتری نسبت به آثار اجتماعی دیگر مواجه شده و توانسته سانس‌های فوق‌العاده زیادی را به خود اختصاص دهد اما هنوز سالن‌های شهرهای شمالی این فیلم به کنسرت اختصاص می‌یابد.

احمد مختاری مدیر پخش هدایت فیلم درباره فروش «گشت 2» گفت: فیلم با اقبال خوبی مواجه شده و سانس‌های فوق‌العاده بسیاری به خود اختصاص داده است. فیلم در تهران به فروش 3میلیارد و 507 میلیون‌تومان ودر شهرستان‌ها به یک میلیارد و 866 میلیون تومان‌رسید که فروش کل فیلم به 5 میلیارد و 373 میلیون تومان رسید. وی درباره فروش «خوب بد جلف» توضیح داد: فیلم در تهران به فروش 5 میلیارد و 950 میلیون تومان و در شهرستان‌ها به فروش 3 میلیارد و 750 میلیون تومان و فروش کل فیلم به 9 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید.

فیاض هوشیار پارسیان، مدیر پخش سیمای مهر درباره فروش فیلم «ماجرای نیمروز» توضیح داد: فیلم هم اینک 25 سالن در اختیار دارد و در روزهای اخیر حوزه هنری 2 تک سانس در سالن‌های فلسطین (اصفهان) و آفریقا (مشهد) به فیلم اختصاص داده است زیرا در این شهرها اقبال مخاطبان بسیار خوب بود و تقاضای اکران فیلم داشتند. وی ادامه داد: فیلم در تهران به فروش یک‌میلیارد و 140 میلیون‌تومان رسید و در شهرستان‌ها به فروش 520 میلیون تومان رسیده است و در کل فروش فیلم به یک میلیارد و 660 میلیون تومان رسید. دفتر پخش رسانه فیلمسازان مولود درباره فروش فیلم «سه بیگانه» توضیح داد: فروش این فیلم در مجموع به یک‌میلیارد و 20 میلیون تومان رسیده است. دفتر پخش فیلمیران که مسوولیت پخش دو فیلم «آباجان» و «یک روز بخصوص» را عهده‌دار است، فروش فیلم‌ها را اعلام نکرده اما براساس فروش مکانیزه که شامل همه سینماها نیست فیلم «آباجان» به فروش 560 میلیون تومان و فیلم «یک روز بخصوص» به فروش 420 میلیون تومان رسیده است

منبع: اقتصادخلاق


کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد