آیا ۵٠٠میلیارد تومان برای کمک به هنر و فرهنگ کافی است؟

به گزارش فناوری فرهنگی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که حدود ۵۰۰میلیاردتومان در سال۹۵ به اصحاب فرهنگ و هنر کمک مالی شد، گفت: سال۹۶، سال جهش و توسعه فرهنگی و دستیابی به وعده‌های دولت یازدهم به مردم خواهد بود. اختصاص این رقم یارانه و کمک مالی به هنرمندان و اهالی فرهنگ در حالی صورت می‌گیرد که از ابتدای دولت تدبیر و امید، یکی از شعارهای فرهنگی، ایجاد ساختارهای مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی در عرصه‌های فرهنگ و هنر و کاهش تصدی‌گری دولت در این امور بوده است. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

سیدرضا صالحی‌ امیری؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات‌دولت در جمع خبرنگاران درباره مهم‌ترین اقدامات این وزارتخانه برای اهالی فرهنگ در سال جاری اظهار می‌کند: در سال۹۵ آنچه اتفاق افتاد سه حرکت مهم بود، اولین حرکت این بود که فضای ثبات و آرامش را در محیط فرهنگی ایجاد کنیم تا بتوانیم کار فرهنگی خود را انجام دهیم. تاکید می‌کنم محیط فرهنگی محیطی ایجابی است نه سلبی و نه محیط مناقشه و درگیری، بنابراین تلاش کردیم به‌صورت مشترک ادبیات خود را همدلی، همگرایی و همنوایی برای ایجاد ثبات آرامش در محیط فرهنگی قرار دهیم.

سخنان جناب وزیر درخصوص ثبات و آرامش در محیط فرهنگی در شرایطی مطرح می‌شود که سال گذشته سه حوزه موسیقی، تجسمی و سینما، یکی از پرچالش‌ترین سال‌ها را گذراندند. منتقدان جشنواره موسیقی فجر از مدت‌ها قبل اعتراضات خود را نسبت به نحوه تعیین مدیر این جشنواره، شیوه دعوت از هنرمندان و سازوکارهای بستن قرارداد با هنرمندان دعوت‌شده به جشنواره و بلیت‌فروشی، مطرح کرده بودند و بجز واکنش‌های مقطعی در برگزاری جلسه با منتقدان، هیچ اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفت.

در حوزه هنرهای تجسمی نیز ارسال محموله‌ آثار موجود در گنجینه موزه هنرهای معاصر به اروپا، حواشی بسیاری را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌وجود آورد که البته این موضوع مربوط به عملکرد وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و واکنش بموقع سیدرضا صالحی‌امیری نسبت به لغو ارسال این محموله، از سوی اهالی هنرهای تجسمی به‌عنوان اقدامی درخور، مورد توجه قرار گرفت.

اگرچه سینما در سه‌سال‌واندی سکانداری حجت‌اله ایوبی بر سازمان سینمایی، توانست سال‌های پررونقی از نظر اقتصادی را پشت سر گذاشته و شرایط مطلوبی را از نظر تولیدی و درآمدی تجربه کند، اما حجم و ابعاد فشار و هجمه منتقدان به نحوه برگزاری جشنواره امسال فجر، به‌حدی بود که صالحی‌امیری در کمتر از شش‌ماه باقی‌مانده از عمر دولت فعلی، ترجیح داد مدیریت سازمان سینمایی را به فرد دیگری واگذار کند. باید دید آیا محمدمهدی حیدریان در مدت‌زمان کوتاه باقی‌مانده، می‌تواند از پس حاشیه‌های فراوان سینمای ایران بر بیاید یا همچنان کج‌دار و مریز تا پایان دولت یازدهم ادامه می‌دهد و نیروی خود را صرف امور روزمره سازمان سینمایی خواهد کرد.

اما صالحی‌امیری در ادامه سخنانش در حاشیه جلسه هیات‌دولت تصریح می‌کند: تلاش ما حمایت معنوی و مادی از اصحاب فرهنگ و هنر است که به همین منظور در سال جاری درمجموع حدود ۵٠٠میلیاردتومان کمک و یارانه به اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه‌های رسانه، مطبوعات، قرآن، امور مساجد، کتاب، شعر و هنر داشتیم که اگرچه عدد کوچکی است اما قدمی است که در توان دولت و ما بود که انجام دادیم.

شخص صالحی‌امیری به کوچک بودن عدد ۵۰۰میلیارد تومان برای کمک و یارانه به فرهنگ و هنر یک کشور ۷۵میلیون‌نفری اشاره کرده‌ است و واقعا این رقم اندکی حتی برای بخش هنر که دربرگیرنده سینما، موسیقی، تئاتر و تجسمی است، کم محسوب می‌شود. نکته‌ای که در این میان نباید از نظر دور داشت این است که رویکرد اقتصادی نسبت به هنر و فرهنگ به این معنا نیست که جنبه‌های هنری و فرهنگی به‌طور کامل تعطیل شوند، و دخالت دولت در بحث حمایت از هنرهایی همچون تئاتر، موسیقی و سینمای غیرعامه‌پسند، کاهش یابد، چه این‌که در آزادترین اقتصادهای دنیا، دولت‌ها و شهرداری‌ها و همچنین نهادهای عمومی بیشترین حمایت مالی خودشان را جهت بهبود و ارتقای سطح فرهنگ عمومی و گسترش هنر والا در میان مردم اختصاص می‌دهند و حمایت دولت از بخش‌های غیردرآمدزا و کمتر درآمدزای هنر و فرهنگ، به هیچ وجه به‌معنای افزایش تصدی‌گری دولت و اتلاف منابع مالی نیست و اساسا یکی از وظایف دولت‌ها دخالت مثبت و موثر بر این‌گونه حوزه‌هاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه سخنانش این‌گونه به اهالی فرهنگ نوید می‌دهد که سال٩۶، سال جهش و توسعه فرهنگی و دستیابی به آن وعده‌هایی است که در ابتدای دولت به مردم دادیم.

باتوجه به این اظهارات جناب وزیر، باید امیدوار بود که در سال۹۶ روند بهتری از بهبود شرایط فرهنگی‌هنری کشور شاهد باشیم و باید منتظر ماند و دید، آیا سرانجام وعده‌های فرهنگی‌هنری دولت یازدهم تحقق خواهند یافت یا همچنان چیزی جز، بیلان و گزارش عملکرد دست هنرمندان را نمی‌گیرد.

منبع: صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد