مذاکره با وزارت ارتباطات درباره “بازیافت وسایل الکترونیک”

به گزارش فناوری فرهنگی، معصومه ابتکار – معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست- در پیام خود به همایش روز زمین پاک آورده است: توجه به وضعیت زمین و رهایی آن از آلودگی‌ها و تخریب‌ها بیش از هر دوره‌ای توجه بشر را به خود جلب کرده است. چراکه هیچ‌گاه مخاطرات تا بدین حد آشکار نشده و آثار مداخلات توسعه‌ای در طبیعت از مرز هشدار و بحران عبور نکرده بود. از دلایل مهم این وضعیت الگوی مصرف موجود جهان بوده که جامعه ما نیز در ابعاد مختلف درگیر آن است. مصرف آب، انرژی، غذا و دیگر مصارف به لحاظ پایداری سرزمین و توجه به حقوق نسل‌های آینده از الگوی صحیحی پیروی نمی‌کند و نیازمند بازنگری جدی است و روز زمین پاک فرصتی برای مرور وضعیت موجود و مسیر پیش‌رو است.

وی در ادامه این پیام آورده است: در ایران، روز زمین پاک از سال‌ها قبل با فعالیت بر محور مدیریت مصرف، کاهش و بازیافت پسماند و زباله و پاکسازی از طبیعت متمرکز شده و البته در این زمینه کشورمان صاحب قانون مدیریت پسماند است که در سال۸۳ به تصویب رسید و شامل آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی می‌شود. در دولت یازدهم این قانون به عنوان یک اولویت در مدیریت شهری و مناطق روستایی در دستور کار قرار گرفت؛ به طوری که ضمن بازنگری آن، تسهیلات و حمایت‌های مختلف در فعالیت‌های مرتبط با مدیریت پسماندها به تصویب رسیده است.

به گفته ابتکار ،شهرداری‌ها، شوراهای شهرها و روستاها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و بالاخره آحاد مردم در این موضوع نقش مهمی دارند. مشکل اصلی در مدیریت پسماند، کنترل و کاهش میزان آلودگی از مبدا و اسراف در بسیاری از موادی است که می‌توانیم پس از بازیافت دوباره آنها را استفاده کنیم اما متاسفانه تبدیل به دورریز و زباله می‌شود. در این شرایط فعالیت‌های آموزشی هدفمند اینک در سطوح مختلف تحصیلی با موضوع مدیریت پسماند و اصلاح الگوی مصرف مورد توجه است.

 در پایان پیام رییس سازمان حفاظت محیط زیست آمده است: از سال ۹۲ طرح مسیر سبز، ساحل پاک براساس یک تفاهم‌نامه جامع با استانداری‌ها، در مسیرهای گردشگری و تفرجی شمال کشور به اجرا در آمده است و مدیریت پسماندهای صنعتی و بیمارستانی با جدیت و براساس قانون پیگیری می‌شود.برای دستیابی به زمین پاک و تغییر وضعیت کنونی نیازمند تلاش همه ارکان آحاد جامعه هستیم. امیدوارم رفتارهای فردی و گروهی و شیوه زندگی همگان نیز به کمک تحقق این مهم آید که بدون آن زمین پاک به رویایی دست‌نیافتنی مبدل خواهد شد.

 به گزارش ایسنا، ابتکار  به دلیل دیدار با وزیر محیط زیست گرجستان و پیگیری موضوعات محیط زیستی دو کشور امکان شرکت در همایش روز زمین پاک را در سازمان حفاظت محیط زیست پیدا نکرد و به همین علت متن سخنرانی او را مجید فدایی – مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست- قرائت کرد. در این همایش مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از فعالان حوزه محیط زیست نیز حضور داشتند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد