“دیرین دیرین” الگویی از ایده تا شهرت؛ “وی” زبان انتقاد مردم از وضعیت فعلی کشور

به گزارش فناوری فرهنگی، ۳۲۰۰ سال پیش مردمانی در سیستان و بلوچستان، نقش و نگارهایی را بر سفال‌ها می‌نگاشتند که با چرخاند آن سفال، تصاویر منقوش شده متحرک دیده می‌شود، این موضوع نخستین ایده و نمایش انیمیشن در دل تاریخ بود.

پس از گذشت قرن‌ها و سال‌ها هنرمندان به فکر روایتی متفاوت از نقش و تصویر افتادن و هرکدام در زمانه خود ایده‌ای را بر ظروف، پارچه، شیشه و در این اواخر بر نگاتیو پیاده کردند اما این اقدامات هنوز به سفالینه شهر سوخته نزدیک نبود و روح هنرمندان علاقه‌مند همچنان تشنه بازسازی تصویر آن‌هم به‌صورت متحرک بود.

این مهم میسر نبود مگر با ایده و تفکر، شمعی که چراغ آن در کشورهای مدرن با فنّاوری‌های پیشرفته نور بیشتری گرفت و نام انیمیشن را به تن کرد.

اما از آنجایی که هنر همواره در ذات و جایگاه اصلی خود نمود پیدا می‌کند، هنرمندان بسیاری در کشور به کنکاش و تولید آثار انیمیشن پرداختند که با توجه به روح تازه‌ای که بر پیکره این هنر ارزشمند دمیده شد، به‌سرعت علاقه‌مندان زیادی را به‌سوی خود جذب کرد.

محمد ابوالحسنی، از آن دسته افرادی است که با ایده و نوآوری ابتکاری، روح تازه‌ای بر هنر انیمیشن ایران دمید که برجسته‌ترین اثر او انیمیشن “دیرین دیرین” است که مسائل فرهنگی، اجتماعی و گاه سیاسی را در درون خود به چالش می‌کشد که به این بهانه با او به گفت‌وگو نشستیم.

در ادامه متن مصاحبه امتداد نیوز را با محمد ابوالحسنی تهیه‌کننده و ایده پرداز انیمیشن “دیرین دیرین” را از نظر می‌گذرانید.

تسنیم: در حال حاضر فضای کسب و کار در حوزه انیمیشن در کشور چگونه است؟ و فکر می‌کنید آیا فضای کافی برای کسب درآمد برای فعالان این رشته هنری فراهم بوده یا خیر؟

ابوالحسنی: ما اکنون در بحث انیمیشن و آی تی فارغ‌التحصیلان بسیاری را داریم که از طریق دانشگاه‌ها یا مراکز آموزشی روند تهیه و تولید انیمیشن را فرا گرفته‌اند، واقعیت این است که استخدام دولتی در این زمینه وجود ندارد و باید سعی شود که فضای کسب و کار را خودمان ایجاد کنیم و علاقه‌مندان این رشته را به کار دعوت کنیم.

در حال حاضر بحث ICT در کشور خیلی توسعه پیدا کرده است و زیر ساخت‌های زیادی در زمینه فناوری اطلاعات در کشور وجود دارد و در تمام شهرها و روستاها اینترنت پرسرعت وجود دارد و در دست هر شهروندی یک گوشی هوشمند متصل به اینترنت می‌بینید و این‌ موارد همگی یک فرصت است و ما باید بتوانیم که از این فرصت برای ایجاد کسب و کار استفاده کنیم.

تسنیم: “دیرین دیرین” چگونه توانست فضای کسب و کار را در میان این بازار شلوغ برای خود فراهم کند؟

ابوالحسنی: گروه سازندگان “دیرین دیرین” نشان دادند که می‌شود از تولید محتوا به یک کسب و کار پایدار رسید، عزم برای ساخت 6 هزار آیتم دیرین دیرین نمونه استفاده این فرصت‌های کمتر دیده شده در فضای کسب و کار است.

تسنیم: رسیدن به یک کسب و کار پایدار نیازمند یک سری شرایط است، “دیرین دیرین” چگونه این هدف رسید؟

ابوالحسنی: برای اینکه یک کسب و کار ایجاد شود در ابتدا باید نیازسنجی درست انجام شود و پاسخ درست برای رفع آن نیاز مطرح شود که ما برای ساخت “دیرین دیرین” همین ایده را داشتیم، متوجه شدیم که مردم در روز، ساعت‌ها از وقت خود را با تلفن هوشمند در فضای مجازی می‌گذرانند و ویدئوهای مختلفی را می‌بینند، ما متوجه شدیم که بازار وجود دارد، پس باید ویدئو خوبی تولید شود که از نظر مردم جذابیت داشته باشد.

اما باید توجه داشت که برای ایجاد یک کسب و کار در درجه اول یک تیم خوب گردهم بیایند، و ما در مجموعه “دیرین دیرین” ۴ گروه و تیم اصلی داریم، یکی افراد و کار بلدان در بخش تولید انیمیشن، دوم تیم فنی و انتشار ویدئو در فضای مجازی، سوم تیم بازاریابی و مارکتینگ “دیرین دیرین” و چهارم تیم تحقیق و توسعه مجموعه هستند که همه این افراد و تیم‌ها برای ایجاد کسب و کار پایدار و موفق تلاش می‌کنند.

فضا برای کسب درآمد از طریق انیمیشن فراهم است

تسنیم: در حال حاضر گستردگی فعالیت در فضای کسب و کار انیمیشن به چه میزان است؟

ابوالحسنی: به نظر من در حال حاضر شرایط برای کسب و کار در زمینه انیمیشن بسیار گسترده است، زمانی که من فارغ‌التحصیل شدم مانند الان آن‌قدر فضای حمایتی از انیمیشن وجود نداشت، در حال حاضر شما می‌بینید که بسیاری از شتاب‌دهندگان مختلف برای تبلیغ محصول و خدمات خود از ابزار انیمیشن استفاده می‌کنند.

مراکز رشد دانشگاه و پارک‌های علم فناوری خود فضایی حمایتی برای فعالیت سازندگان انیمیشن در کشور محسوب می‌شوند، و یک سری از مواقع خود سازندگان انیمیشن تنبلی می‌کنند و به سراغ فضای کسب و کار نمی‌روند و باید تلاش کنند تا فضای کسب و کار شخصی را ایجاد کنند.

 تسنیم: رشد توجه و استقبال مردمی از “دیرین دیرین” بیشتر از سوی شبکه‌های مجازی صورت گرفت، آیا فکر می‌کنید این فضا می‌تواند به‌عنوان یک فرصت کسب و کار برای علاقه‌مندان و فعالان انیمیشن باشد و آیا هنوز این بازار برای ایجاد کسب و کار تازگی دارد یا خیر یا همانند فضای تلویزیون زود اشباع می‌شود؟

ابوالحسنی: فضای مجازی در واقع فضای واقعی است و اکنون جزئی از زندگی ما را در برگرفته است و باعث تغییر سبک زندگی شده است و در مدت زمان کوتاهی بسیاری از نیازهای خدماتی ما از طریق همین فضا و گوشی‌های هوشمند رفع می‌شود، مانند اینکه ما برای انجام عملیات بانکی خود اپ مورد نیاز را بر روی تلفن همراه خود نصب کردیم و برای هرگونه خدماتی که نیاز داریم اپ و نرم‌افزار وجود دارد.

فضای مجازی و سوشال نتورک تازه در جریان زندگی ما به راه افتاده است و این فضا هنوز تازگی دارد و فضا برای کسب و کار در این فضا در ابتدای مسیر خود قرار دارد و فرصت‌های زیادی در سوشال نتورک وجود دارد که می‌توان با ایده و برنامه مشخص از آن استفاده کرد.

اکنون افراد بیش از ۹ ساعت از روز خود را در فضای سوشال نتورک می‌گذرانند که ما به‌عنوان فعالان هنر انیمیشن باید برای آن برنامه داشته باشیم و از این فرصت استفاده کنیم.

“دیرین دیرین” ناقد احزاب سیاسی نیست

تسنیم: با توجه به فضای انتخاباتی حاکم بر کشور انیمیشن‌های “دیرین دیرین” رنگ بوی سیاسی گرفته است، دقیقا چه تفکری پشت سر این انیمیشن‌ها وجود دارد؟

ابوالحسنی: ایده اولیه دیرین دیرین این بود که همانطور که روزنامه‌ها و سایت‌های مختلف کاریکاتور روز دارند، ما نیز انیمیشن روز تولید کنیم و هر روز با موضوعات روز اجتماعی که وجود دارد و با مسائلی که دغدغه مردم است، انیمیشن تولید کنیم و آن را در فضای مجازی به‌صورت گسترده منتشر کنیم و در طول 2 سال گذشته درباره موضوعات روز جامعه کار شده است.

ما بعد از نوروز اعلام کردیم که با توجه به فضای انتخاباتی می‌خواهیم انیمیشن‌هایی با موضوع انتخابات و دغدغه مردم در این زمینه تولید کنیم و از ابتدای سال برای این مهم برنامه‌ریزی کردیم و هر روز یک آیتم انتخاباتی منتشر کردیم.

خط و مشی “دیرین دیرین” تغییر نکرده است و ما هیچ وقت جناح سیاسی را نقد نکردیم بلکه به دنبال نقد رفتار هستیم، حالا این رفتار از هر کسی سر زده باشد برای ما فرقی نمی‌کند، باید توجه داشت که نقد کردن یک رفتار به معنای نقد کل جریان سیاسی نیست اما برخی با پخش شدن آیتم‌های انتخاباتی دیرین دیرین این نقد را به خود می‌گیرند.

تسنیم: با توجه به فضای حساس کنونی آیا ساخت آیتم‌های سیاسی و انتخاباتی برای مجموعه “دیرین دیرین” مشکل یا چالشی را از سوی احزاب ایجاد نکرده است؟

ابوالحسنی: سال گذشته ما آیتمی را در زمینه شهری پخش کردیم و این موضوع این گونه تلقی شد که ما برای یک جریان خاص فعالیت می‌کنیم و شهردار تهران به آن معترض بود و یا اینکه امسال چند آیتم درباره انتخابات منتشر کردیم که افتتاح پروژه‌ها توسط رئیس جمهور را نقد کردیم و با وجود اینکه ما نقد رفتار افراد را داشتیم، عده‌ای فکر کردند که ما خط و مشی را تغییر دادیم.

تا کنون با توجه پخش آیتم‌های انتقادی “دیرین دیرین” دلخوری‌هایی به وجود آمده اما اینکه بخواهند مانع نقد رفتار و تولید انیمیشن بشوند، را تا امروز با آن مواجه نشدیم.

تسنیم: با توجه به فضای بازار کسب و کار تولید و ساخت انیمیشن که شرح دادین، فکر می‌کنید چقدر این بازار برای کسب درآمد برای افراد جدیدالورود به این عرصه فراهم است.

ابوالحسنی: من به‌شدت علاقه‌مندان را تشویق می‌کنم که به فضای کسب و کار انیمیشن ورود کنند زیرا بازار تبلیغات در کشور ما بیش از 3 هزار میلیارد تومان در سال گردش مالی دارد و متأسفانه در ایران تبلیغات ما هنوز به‌صورت سنتی و تلویزیونی انجام می‌شود اما اگر برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم می‌توانیم از محل تبلیغات دیجیتال کسب درآمد کنیم که راه آن تولید محتوا است.

منبع: امتدادنیوز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد