بازی، شغل و اسباب بازی، ابزار خلاقیت کودکان

به گزارش فناوری فرهنگی،بازی، چیزی بیشتر از سرگرمی و تفریح برای کودکان است. در حقیقت بازی شغل کودک و راهی برای رشد و یادگیری مهارت های جدید است. بازی به پرورش هوش و رشد اجتماعی و فیزیکی لازم برای موفقیت های آینده کودک کمک می کند. و اسباب بازی، اسباب و وسیله تسهیل رشد کودک است. اینکه بتوانیم اسباب بازی مناسب سن فرزندمان را انتخاب کنیم در رشد و تربیت صحیح کودک دلبندمان بسیار موثر خواهد بود.

اما آیا می دانید چه اسباب بازی برای چه سنی مناسب است؟
کودکان بر اساس سطح رشد و بلوغ خود بازی های گوناگونی انجام می دهند. کودکان کوچکتر و نوپایان بازی را با مشاهده فعالیت کودکان دیگر و بازی های انفرادی شروع می کنند. در دو سالگی کودک شروع به بازی با همسالانش می کند و در این مرحله کودکان یاد می گیرند که به صورت گروهی با یک اسباب بازی سرگرم شوند اما هدف این بازی ها انفرادی است. این مرحله معمولا بین 4 تا 6 سالگی اتفاق می افتد.

بازی به رشد مهارت های شناختی کودکان کمک شایانی می کند. تمثیل و نمایش جز جدایی ناپذیر بازی است که به رشد مهارت های فکری در زمینه خواندن و ریاضیات که نمادها در آن نقش آوایی و مقداری دارند، کمک بسزایی می کند. بازی های تخیلی هم برای رشد و پرورش مهارت های ادراکی بسیار سودمند هستند و کودکان با انجام این بازی ها ساخت داستان های منطقی را می آموزند. علاوه بر این ساخت پازل و کنار هم قرار دادن قطعات خانه سازی به بهبود مهارت های تفکر و منطق کودک کمک می کند.

بازی با همسالان به کودک فرصت می دهد تا مهارت های مهم اجتماعی را بیاموزد. کودک در خلال بازی یاد می گیرد که احساسات و نظرات همسالانشان را در نظر بگیرد و همکاری و حل مسئله را در بازی ها اجرا کند.
تعداد بسیار زیادی از بازی ها شامل فعالیت های فیزیکی می شوند. کودکان به بازی های پر تحرک نیاز دارند تا توانایی های جسمی، خصوصا مهارت های حرکتی درشت را پرورش دهند. علاوه بر این مهارت های حرکتی ظریف کودکان هم از طریق بازی شکل گرفته و تقویت می شود.
بنابراین انتخاب اسباب بازی مناسب با توجه به مهارت ها و توانایی های کودک در هر مرحله از رشد او می تواند در پیشرفت و افزایش توانایی های جسمی و فکری کودک نقش موثری داشته باشد. از اینرو هنگام خرید اسباب بازی به سن مناسب برای اسباب بازی و توانایی هایی که کودک با آن کسب خواهد کرد توجه ویژه ای کنید.

منبع: آخرین نیوز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد