چرا بازی های رایانه ای برای کودک جذابند؟

به گزارش فناوری فرهنگی، این امر برای والدین همواره مایه سردرگمی و تعجب است زیرا نمی دانند که چرا فرزندانشان این بازی های آرام و بی حرکت را به بازی های پرهیجان قدیم ترجیح می دهند. واقعیت این است که برخی از والدین شناخت درستی از دنیای کودکان و نوجوانان ندارند و به همین علت، دلیل بسیاری از رفتارهای آنها را درک نمی کنند.
در ادامه خواهیم دید که رازهای جذابیت بازی های رایانه ای برای کودکان چیستند.

تخیل
کودکان به شدت اهل خیالپردازی هستند. این مسئله تا جایی پیش می رود که می توان گفت کودک در تخیلات خود زندگی می کند و زندگی واقعی اش را حاشیه خیالات خود می داند. بازی های رایانه ای دست روی همین نقطه حساس می گذارند و کودک را وارد دنیای خیال می کنند. دنیایی که قوانین طبیعت بر آن حاکم نیست و پر از موجودات و اتفاقات عجیب است.
همین امر باعث می شود کودک از لحاظ ذهنی و عاطفی با بازی های رایانه ای احساس صمیمیت بیشتری نسبت به بازی های سنتی داشته باشد.

خود محوری
کودکان انسان هایی خود محور هستند و خودشان را مرکز همه عالم و آدم می دانند. حتی در دوره نوجوانی، یک نوجوان فکر می کند که همه اطرافیانش او را زیر نظر دارند و حواسشان به اوست. بازی های رایانه ای این قدرت را به کودک می دهند که همه چیز را تحت کنترل خود دربیاورد. در واقع کودک می بیند که خودش محور اصلی بازی است و مدیریت همه چیز در دست اوست لذا این امر برایش بسیار جذاب تر از بازی های سنتی خواهد بود چرا که در بازی های سنتی کودک صرفا عضوی از گروه است و باید تابع جمع باشد.

حق بازگشت
هیچ کودکی دوست ندارد که طعم باخت را بچشد. در بازی های سنتی باختن به معنای حذف شدن از بازی و احساس شکست و تحقیر جلوی جمع است اما در بازی رایانه ای وقتی کودک می بازد اولا کسی به جز خودش متوجه باختش نمی شود، دوما حق بازگشت دارد و می تواند آن مرحله را دوباره از اول آغاز کند. بنابراین باختن در این بازی ها به تلخی باختن در بازی های سنتی نیست.

تنوع
کودکان تنوع طلب هستند و دوست دارند همیشه چیزهای جدید را تجربه کنند. این ویژگی در دوره نوجوانی بیشتر هم می شود و نوجوانان برای امتحان کردن چیزهای جدید اشتیاق بیشتری نشان می دهند.
تنوع و تعداد بازی های سنتی چندان زیاد نیست و برخی از آن ها نیاز به شرایط خاصی همچون فضای باز و بزرگ و حتی ساعت خاصی دارند اما بازی های رایانه ای از تنوع بسیار زیادی برخورداند و کودکان از میان صدها بازی حق انتخاب دارند. طبیعی است که در این شرایط کودک آن ها را به بازی های قدیم ترجیح بدهد.
به این ترتیب باید گفت اینکه کودکان و نوجوانان بازی های رایانه ای را بیشتر می پسندند مسئله ای است که ریشه در ذهنیت ها و روحیات آن ها دارد و نباید ملامتشان کرد بلکه باید آموزش های لازم را به آنان داد تا بتوانند خودشان را از آسیب های این بازی ها دور نگه دارند.

منبع: میگنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد