بازاریابی سینمای ایران در جشنواره کن

به گزارش فناوری فرهنگی، حضور فیلم‌‏های ایرانی در فستیوال‏‌های مهم بین‏‌المللی از سال‌ها پیش علاوه‌بر اینکه موجب شناساندن بیشتر فرهنگ و جامعه ایرانی به جهانیان بوده، باب جدیدی از گفت‏وگو و تعامل فرهنگی را گشوده است. علاوه‌بر چنین امتیازهایی چند سالی است که با خرید حق‌پخش این فیلم‌‏ها و اکران در کشورهای اروپایی و آمریکا، عایدی جدیدی برای تهیه ‏کنندگان وطنی و سینمای کشور حاصل شده است. عموم این دادو ستدها در حاشیه‏ جشنواره‌‏های مهم صورت می‏گیرد، از این‏رو حضور فیلم‌‏های ایرانی در چنین بازارهایی گاه از خود جشنواره‌‏ها اهمیت بیشتری می‌‏یابد. از جمله این بازارها می‌‏توان به بازار فیلم کن اشاره کرد که هر سال و همزمان با جشنواره فیلم کن در محل این فستیوال برگزار می‌‏شود. امسال نام پنج فیلم ایرانی «رگ خواب»، «اسرافیل»، «تابستان داغ»، «یک کامیون غروب» و «ماکی» در این بازار به‌چشم می‏خورد. این بازار یکی از بهترین موقعیت‌‏ها برای ارائه فیلم‌‏ها است. بازار فیلم کن که به «مارشه دو فیلم» شهرت دارد از سال ۱۹۵۹ با هدف ایجاد بستری تجاری برای فیلم‏‌هایی از سرتاسر جهان شکل گرفت.

نحوه مبادلات

خریداران بین‏‌المللی فیلم‏‌ها آماده هستند تا فیلم‏‌هایی را که مورد علاقه مخاطبانشان است در این بازار تهیه کنند. خریداران بیشتر به این مساله توجه دارند که کدام هنرپیشه‏‌ها از محبوبیت بیشتری در کشورشان برخوردارند. این بازار از نوعی نمایشگاه تجاری بهره می‏برد که در آن توزیع‌کنندگان آثار سینمایی محصولات خود را در معرض دید خریداران بین‏المللی قرار می‏دهند. در واقع در طول برگزاری جشنواره، توزیع‌کنندگان و در برخی موارد تهیه‌کنندگان با اجاره غرفه‌‏هایی محصولات خود را ارائه می‏دهند. در این نمایشگاه می‌‏توان فیلم‏‌هایی را از سراسر جهان یافت که در حال رقابت برای جلب توجه یک هزار و ۵۰۰ خریدار منطقه‌ای هستند. در بازار فیلم کن تهیه‌کنندگان مستقل و توزیع‌کنندگان نه‌چندان مطرح هزاران فیلم و تریلر را به خریدارانی از ۱۵۰ منطقه که شامل کشورهای کوچک و بزرگ می‌‏شود ارائه می‌‏کنند.

عده‏ ای از این خریداران فقط حقوق ویدئویی فیلم را برای کشورهای خاصی مانند پرتغال، آفریقای‌جنوبی، تایوان یا نروژ خریداری می‏‌کنند درحالی‌که گروه دیگری ممکن است تمام حقوق مناطق بزرگی مانند شرق دور یا اروپا را بخرند. این خریداران از کشورهایی مانند ایالات‌متحده، کانادا، مکزیک و آمریکای‌جنوبی هستند. به‌طور خلاصه هر مقامی که واجد شرایط خرید فیلم باشد، می‌‏تواند حقوق یک فیلم را برای هر منطقه‌‏ای خریداری کند که معمولا این امر با مبلغی که پیشتر مورد توافق قرار گرفته و با اعتباری ۵ تا ۱۰ ساله، صورت می‏‌گیرد.

محل بازار

بازار فیلم کن تنها در غرفه‌‏های تالار فستیوال جریان ندارد، بلکه سرتاسر منطقه «کروآزت» را شامل می‏شود. بسیاری از توزیع‌کنندگان بزرگ و استودیوهای مطرح به‌جای اجاره غرفه در تالار فستیوال ترجیح می‏دهند تا اتاق و سوئیت ‏هایی را در این مناطق اجاره کنند. البته به‌نظر می‌‏رسد برای توزیع‏ کنندگان خارجی تالار فستیوال گزینه بهتری برای ارائه محصولات باشد، چراکه این منطقه از سوی خریداران در مرکز توجه قرار دارد، بنابراین نیاز به تبلیغات کمتری در نمایشگاه یا کروآزت دارد. این بازار، خدماتی مانند برپایی جلسات و مکان‌های نمایش را نیز در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌‏دهد.

 5فیلم ایرانی در بازار کن

امسال کمپانی «دریم لب» به مدیریت نسرین میرشب، 5 فیلم را در بازار هفتادمین جشنواره فیلم کن عرضه کرده است. فیلم‌‏های «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت‏الله، «اسرافیل» ساخته آیدا پناهنده، «تابستان داغ» از ابراهیم ایرج‏زاد، «یک کامیون غروب» ساخته ابوالفضل صفاری و «ماکی» از نغمه شیرخان، پنج فیلمی هستند که از سوی کمپانی «دریم لب» در بخش بازار هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن به خریداران بین‏المللی عرضه می‏شود.فیلم «رگ خواب» یکی از فیلم‌‏های حاضر در بخش رقابتی سی‏وپنجمین جشنواره فیلم فجر بود. این فیلم که جدیدترین ساخته حمید نعمت ‏الله بعد از «آرایش غلیظ» است با لیلا حاتمی، کورش تهامی، الهام کردا و حمیدرضا آذرنگ، روایتگر داستان زنی است که در برخورد با دیگران دچار اضمحلال می‏شود.

«رگ خواب» در جشنواره سی ‏و پنجم فجر سه جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن (لیلا حاتمی) را دریافت کرد.فیلم «اسرافیل» به کارگردانی آیدا پناهنده نیز یکی دیگر از فیلم‏های پذیرفته شده در بخش مسابقه جشنواره فجر سال گذشته بود.این فیلم درامی درباره چالش‌‏ها و نیازهای عاطفی و روابط انسانی است و در خلاصه داستان آن آمده است: «مردی که ماهی را دوست داشت، بازگشته است. دختری که بهروز را دوست دارد، باز می‏‌گردد. مردگان زنده می‌‏شوند.» هدیه تهرانی، پژمان بازغی، مریلا زارعی، هدی زین‌العابدین، پوریا رحیمی‌سام، سهیلا رضوی، علی عمرانی، سودابه جعفرزاده، علی شیدایی‏فر، فریماه حسینی‏پور و یوسف بختیاری بازیگران «اسرافیل» هستند که به تهیه‏کنندگی مستانه مهاجر ساخته شده است.«تابستان داغ» اولین فیلم بلند سینمایی ابراهیم ایرج‏زاد نیز یکی از فیلم حاضر در بخش رقابتی جشنواره فجر بود که در ۱۳ بخش نامزد کسب جایزه از این رویداد سینمایی بود و در نهایت سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری و تدوین را دریافت کرد.

علی مصفا، پریناز ایزدیار، مینا ساداتی، یسنا میرطهماسب و صابر ابر بازیگران اصلی این فیلم هستند و لیلی فرهادپور، بهاره ریاحی، سیاوش چراغی‌پور و رویا بختیاری از دیگر بازیگران به‌شمار می‏روند.فیلم «یک کامیون غروب» که با نام «بی‏سایه» نیز شناخته می‏ شود، ساخته ابوالفضل صفاری، محصول مشترک سینمای ایران و آلمان است که اولین نمایش خود را در بخش بازار سی‏ وپنجمین جشنواره جهانی فجر تجربه کرد و حالا برای عرضه به خریداران خارجی در بازار کن عرضه می‌‏شود. این فیلم با بازی پژمان بازغی، روشنک گرامی، نادر فلاح و سامان صفاری، منظر لشگری‌حسینی و امیررضا وزیری داستان خانواده‏ای را روایت می‏کند که در محل زندگی خود که شبیه کاروانسرا است پذیرای گردشگران هستند اما با ورود یک گروه موسیقی زیرزمینی به آنجا که یک زن ناشناس هم همراه آنهاست و با فشاری که برای تخلیه آن محل مواجه هستند، درگیر ماجراهایی می‏شوند. اما فیلم «ماکی» ساخته نغمه شیرخان نیز برای اولین‌بار در بازار جشنواره کن رونمایی می‏شود. این فیلم که محصول مشترک سینمای آمریکا وژاپن است؛ روایت داستانی عاشقانه در قلب نیویورک است و تمامی بازیگران آن نیز خارجی هستند. هفتادمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ مه‌ (۲۸ اردیبهشت تا ۷ خرداد) در فرانسه برگزار می‏‌شود.

 

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد