بی‌توجهی به پوشاک داخلی باعث تهاجم فرهنگ بیگانه به کشور شده است

به گزارش فناوری فرهنگی، رضا رشیدی رئیس پنجمین جشنواره نقش تن پوش در مراسم اختتامیه این جشنواره که شب گذشته نوزدهم اردیبهشت ماه در پژهشکده فرهنگ و هنر برگزار شد به نقش مهم تی‌شرت یا تن پوش اشاره و بیان کرد: تن پوش از فراگیرترین انواع لباس است که بسیاری از جوانان در نیمی از سال از آن استفاده می‌کنند. از سوی دیگر به لحاظ اقتصادی سهم قابل توجهی در بازار هزار میلیاردتومانی پوشاک دارد. فراتر از همه اینها تن پوش چون یک رسانه پیام‌های مختلفی را به مخاطب خود منتقل می‌کند یعنی طرحی که بر آن چاپ می‌شود هم می‌تواند نشان دهنده مولفه‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد هم می تواند مروج فرهنگی بجز فرهنگ غنی ما و حتی نشان دهنده گروه های منحرف باشد.

رئیس پنجمین جشنواره نقش تن پوش با اشاره به راه‌های مختلف مبارزه با قاچاق پوشاک گفت: بخش عمده  ای از لباس‌های ناهنجار از طریق قاچاق وارد می‌شوند و ما نمی توانیم تمام و کمال مانع ورود این نوع پوشاک شویم اما با برگزاری نشست‌ها و جشنواره های این چنین می‌توانیم سهم عمومی را بالا ببریم و فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم به این باور برسند که لباس نسبتی مستقیم با فرهنگ و هویت ما دارد و نباید مبلغ گروه های منحرف باشد. از سوی دیگر ما می توانیم در تولیدات موجود تنوع ایجاد کنیم و از قابلیت هنرمندان جوان در زمینه طراحی بهره ببریم تا مخاطبان هم تمایل بیشتری به استفاده از پوشاک داخلی داشت نه باشند.

رشیدی به ضرورت ارتباط میان تولیدکنندگان و طراحان اشاره و بیان کرد: تن‌پوش باید مورد توجه مسئولان فرهنگی قرار گیرد، برگزاری این جشنواره کوچکترین کار است. چراکه ما هنوز در زمینه ایجاد اترتباط میان تولیدکنندگان و هنرمندان چندان موفق نبوده ایم و یکی از اهداف جشنواره نقش تن پوش به وجود آوردن این پیوند است.

پس از آن پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی پوشاک را از نیازهای اولیه بشر دانست و افزود: پوشاک، خوراک، مسکن و امنیت از مهمترین نیازهای یک انسان به شمار می روند. پوشاک در فرهنگ اصیل ایرانی از تنوع بسیار برخوردار است و این گوناگونی تنها در مناطق مختلف ایران دیده نمی شود بلکه در اقشار مختلف جامعه چه به لحاظ اقتصادی، چه فرهنگی و چه جایگاه اجتماعی می توان شاهد پوشش‌های متفاوت بود.

به گفته معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی توجه به پوشاک روز به روز عمومی تر می شود و آنچه امروز در میان مردم‌شناسان و جامعه‌شناسان از اهمیت بسیار برخوردار است توجه به راز و رمزهای موجود در انواع پوشش به ویژه تن پوش یا همان تی‌شرت است.

پورعلی پوشش را از نمادهای فرهنگی و تمدنی دانست و افزود: پوشاک نه تنها تغییر و تحولات اجتماعی را نشان می‌دهد و بیانگر میزان اهمیت جامعه به وقار و پوشانندگی است بلکه نشان دهنده شرایط جغرافیایی، موقعیت اقتصادی و آداب و عادت های یک جامعه هم هست. پس مسئله پوشاک امری ساده و سطحی نیست و فرهنگ و هویت هر جامعه در لباس مردم آن جامعه منعکس می شود و انسان ها تا با فرهنگ خود وداع نکنند نمی توانند با پوشش خود خداحافظی کنند.

به گفته این استاد دانشگاه توجه به مد و نوآوری به مثابه فرهنگی نیرومند لازم و ضروری است و تا زمانی که به طراحی نقوش و لباس توجه نشود نمی توان به استفاده جوانان از پوشش ایرانی امیدوار بود حالا یا مشتری طرح و دوخت خاصی را سفارش می دهد یا طراحان آنچه را که مدنظرشان است عرضه می کنند و اشخاص بنا به سلیقه خود یکی را برمی گزینند.

پورعلی در ادامه بیان کرد: یکی از اساسی‌ترین معیارهای طراحان پوشش و نقوش آن است که با اشراف بر ظرفیت‌ها و ظرافت های ملی و منطقه ای امکان شکل گیری به زبان پوشاک با عمق فرهنگی و پشتوانه اجتماعی را فراهم آورند. همچنین رعایت تعادل و تناسب، هماهنگی طرح و نقش و برش راحتی لباس و امکان تامین مواد اولیه از منابع داخلی در شمار عواملی است که بر ضریب موفقیت تولیدکنندگان پوشاک می افزاید.

الهام زایجانی دبیر پنجمین جشنواره نقش تن پوش هم گفت: سال ۱۳۸۵ نخستین جشنواره به همت جهاد دانشگاهی هنر شکل گرفت و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در چهارمین دوره برای نخستین بار به ما پیوست. امسال پنچمین دوره از جشنواره نقش تن پوش در حالی برگزار می شود که ۴۵۰ اثر از مناطق مختلف به دست ما رسیده است و ما برای اولین بار به جشنواره خود محوریت داده ایم و موضوع زندگی شهری را برای این جشنواره انتخاب کرده ایم.

دبیر جشنواره نقش تن پوش از تشکیل یک شبکه دانشجویی خبر داد و افزود: یکی از اهداف ما از برگزاری جشنواره شناسایی استعدادهای جوان و دانشجویان نخبه در حوزه مد و لباس بود در حال حاضر یک شبکه دانشجویی در تبریز، سنندج، شیراز، اصفهان، کرج و تهران شکل گرفته است.

زایجانی تجاری سازی را یکی از مهمترین اهداف جشنواره دانست و افزود: برای اینکه طرح های ما صرفا جنبه هنری نداشته باشد و به بخش اقتصاد هم توجه کرده باشیم سه نفر از بهترین تولید کنندگان تن پوش را انتخاب کردیم و از آنها خواستیم در هیات داوری کنارمان باشند تا علاوه بر معیارهای هنری، بازار هم در نظر داشته باشیم.

غلامرضا اکبری رئیس دانشگاه هنر آخرین سخنران مراسم اختتامیه جشنواره نقش تن پوش بود او لباس را از ارکان مهم فرهنگ و دانش دانست و افزود: وقتی تمدن را مورد بررسی قرار می دهند به معماری، زبان، پوشاک و غذا توجه می کنند اما بی توجهی ما به مقوله مهمی مانند لباس باعث شده که شاهد تهاجم فرهنگ بیگانه با ورود لباس های غیرایرانی و مبتذل باشیم.

این استاد دانشگاه به تنوع فرهنگی ایران اشاره و بیان کرد: ما در کشور خود با فرهنگ ها، آداب و رسوم و لباس های محلی مختلف روبرو هستیم. گرچه در سال های اخیر تنوع فرهنگی از میان رفته اما همچنان در برخی از روستاها زنان و مردان از لباس های محلی خود استفاده می کنند. برای مثال عشایر همچنان لباس محلی می پوشند و پوشاک بختیاری با قشقایی ها و شاهسوندها تفاوت دارد.

اکرمی در ادامه گفته های خود بیان کرد با ورود امریکا به  کشوری چون افغانستان در سال های اخیر سالنی به مد و لباس اختصاص داده شده و قرار نیست در این سالن فرهنگ یک قوم خاص در کشورهای غربی تبلیغ شود، چراکه فرهنگ ریشه دار است. حال مربوط به هر گوشه از این کره خاکی که باشد. آنها می خواهند از لباس به عنوان یک ابزار برای انتقال آنچه موردنظر خودشان است به مردم افغانستان استفاده کنند.

رئیس دانشگاه هنر در پایان گفت همانطور که معماری متعلق به منطقه و اقلیم است زبان، لباس و غذا هم به یک منطقه جغرافیایی خاص تعلق دارند و ما باید بکوشیم حافظ فرهنگ و مولفه های فرهنگی خود باشیم.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد