اقتصاد سینمای ایران به حرکت درآمده است

به گزارش فناوری فرهنگی،صالحی‌امیری افزود: در سال ٩٢ تعداد تماشاکنندگان در سینمای ایران هشت‌میلیون نفر بود در حالی که این تعداد در سال ٩۵ به ٢۵ میلیون نفر رسید و این امر نشان‌دهنده این است که جوان نیاز به نشاط دارد و ما باید بستر نشاط و مصرف فرهنگی را فراهم کنیم.

وی با بیان این‌که سینمای ایران جهانی شده است اظهار کرد: سینمای ایران باید از مرزهای داخلی عبور کند و این توانمندی در جامعه ایرانی وجود دارد زیرا که به اسکار دست یافته و در سال گذشته بیش از ٣٧٠ جایزه بین‌المللی گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر اخیر و رسمی خود به الجزایر و تونس گفت: در این سفر روسای جمهوری، نخست‌وزیر و وزرای آن‌ها از افتخارات سینمای ایران صحبت می‌کردند و از تجلیل سینمای ایران در دنیا لذت می‌بردند.

صالحی‌امیری ادامه داد: تعداد سالن‌های سینمای ایران از ٣٢٠ سالن در سال ٩٢ به ۴٨٠ سالن در سال ٩۵ رسیده و در سال ٩۶ نیز صدسالن جدید به سینماهای کشور اضافه می‌شود.

وی با بیان این‌که در حوزه کتاب و نشر با وجود مشکلات بر سر راه آن، دولت تلاش کرده بخشی از این مشکلات را برطرف کند اظهار کرد: در سال ٩١ حدود ۶۴ هزار و ١۵١ عنوان کتاب در کشور چاپ شده که این تعداد در سال ٩۵ به ٨٨ هزار و ۵٠۴ عنوان رسیده و این آمار نشان از افزایش حدود شش‌هزار عنوان کتاب بیشتر در هر سال و احساس امنیت بیشتر مولفان برای نوشتن و فکر کردن است.

صالحی‌امیری افزود: برای حمایت از جامعه نشر، با افزایش تعرفه کاغذ به‌شدت مخالفت کردیم و در آخرین جلسه دولت در سال ٩۵ ر‌ئیس‌جمهوری نیز با آن مخالفت کرد تا جامعه نشر از نظر تامین کاغذ دچار مشکل نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دو روز گذشته با وزیر اقتصاد توافقنامه معافیت‌های مالیاتی برای اصحاب فرهنگ، هنر و نشر امضا کردیم و این اقدام در هفته جاری به‌صورت رسمی اعلام می‌شود.

صالحی‌امیری افزود: در دو روز آینده نیز تفاهم‌نامه و توافقنامه معافیت‌ها در حوزه بیمه با رئیس سازمان تامین اجتماعی برای کمک به این جامعه فرهنگی امضا می‌شود.

وی با بیان این‌که زنجیره نشر در این کشور نیازمند کمک بیشتری است یادآوری کرد: این زنجیره شامل مولف، ناشر، چاپخانه، کتابخانه، کتابفروشی و کتابخوانی بوده و برای این‌که به هدف متعالی افزایش کتابخوانی در جامعه برسیم باید به این زنجیره توجه کنیم و این کار در دستور جدی ماست و برنامه‌های جدی برای آن تدوین کرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که در حوزه رسانه و مطبوعات کل مجوزهای صادره برای نشریات، مطبوعات، روزنامه‌ها و مجلات در کشور پس از انقلاب، ١٣هزار و ۶٠٠ عنوان بود گفت: فقط در این دولت در سه و نیم سال گذشته شش‌هزار و ۴٢٠ مجوز صادرشده و این امر نشان می‌دهد که ۴٧درصد کل مجوزهای صادرشده پس از انقلاب مربوط به این دولت است.

صالحی‌امیری افزود: این آمار نشان می‌دهد رسانه‌ها و صاحبان قلم آزادی بیشتری برای ارتباط با افکار عمومی پیدا کرده‌اند و جریان آزادی اطلاعات در کشور هم در مجلس شورای اسلامی قانون شد.

وی گفت: در حوزه تئاتر و هنر در سال ٩٢ در تهران حداکثر شبانه سی تا چهل تئاتر روی صحنه می‌رفت درحالی که اکنون هر شب در تهران صد تا ١١٠ تئاتر روی صحنه می‌رود که این آمار نشان از رشد ٢٠٠درصدی در این حوزه در سال‌های اخیر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که این رشد شاخص‌ها در سایر حوزه‌ها نیز محقق شده است گفت: بزرگ‌ترین منبع هنرهای تجسمی در منطقه حتی در خاورمیانه از آن ماست و موزه هنرهای معاصر ما رتبه دوم را در دنیا دارد.

صالحی‌امیری، ارزش آثار این موزه را حدود سه میلیارد دلار اعلام کرد و ادامه داد: این مخازن غنی بیانگر ظرفیت بالای وجود هنرمندان در کشور است.

وی یادآوری کرد: در حوزه قرآن و مسائل دینی این دولت باور دارد که توسعه بدون توسعه دینی ناممکن است و از این منظر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سراسر کشور ایجاد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: هم‌اکنون ٢٣هزار کانون فعال فرهنگی و هنری مساجد در کشور وجود دارد که از این میان ‌هفت‌هزار کانون در این دولت ایجاد شده است

منبع: صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد