ساخت دهکده صنایع دستی در تهران و قم درگرو تامین اعتبار است

به گزارش فناوری فرهنگی، بهمن نامور مطلق، پیش از این،  از شکل‌گیری یک دهکده صنایع دستی در نزدیکی تهران خبر داده و گفته بود: قرار است این دهکده به شکل نقشه ایران باشد و در هر بخش از این نقشه صنایع‌دستی و آداب و رسوم مربوط به همان قسمت اجرا شود و به نمایش درآید. برای مثال همزمان با برگزاری جشن آش در زنجان و جشن انگور در ارومیه، این مراسم در همان نقطه از نقشه ایران اجرا شود یا در محلی از نقشه که متعلق به استان گیلان است، صنایع دستی گیلان و در بخش مربوط به اصفهان، هنرهای سنتی این منطقه به نمایش گذاشته شود.

معاون صنایع‌دستی کشور به گسترش دهکده‌های صنایع دستی در ایران اشاره و بیان کرد: این دهکده‌ها با هدف ترویج و فروش صنایع‌دستی راه‌اندازی می‌شوند و قرار نیست که ما یک نسخه واحد را برای همه جای ایران تجویز کنیم بلکه قرار است هر منطقه با توجه به فرهنگ، شرایط اقلیمی و بضاعت‌های خود، فضایی را به ساخت و تجهیز دهکده‌های صنایع دستی اختصاص دهد. تاکنون یک دهکده صنایه دستی در شیراز راه اندازی شده و قرار است دومین و سومین هم در قم و تهران شکل بگیرد.

نامورمطلق در پاسخ به این‌که راه‌اندازی یک دهکده صنایع‌دستی به شکل نقشه ایران در تهران به اختصاص فضایی بزرگ نیاز دارد و این مساله اجرایی شدن طرح را به تعویق می‌اندازد گفت:طرح اولیه این دهکده به تصویب سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رسیده و نامه‌ای به معاونت روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و همچنین سازمان منابع طبیعی ارسال شده؛ امیدوارم سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به ویژه شهرداری و استانداری ما را در اجرایی کردن این طرح یاری کنند. به عبارتی ما نیازمند تامین اعتبار لازم و همچنین جلب مشارکت بخش خصوصی هستیم وگرنه معاونت صنایع دستی توان انجام این کار را ندارد چرا که مبلغی برابر با ۱۴ میلیارد تومان در شیراز هزینه شده و قطعا مبلغی که برای راه اندازی دهکده صنایع دستی در تهران لازم است بیش از این است.

او در پاسخ به این‌که الگوی مورد نظر معاونت صنایع‌دستی در طراحی دهکده صنایع دستی تهران چه بوده گفت: ما به موزه میراث روستایی گیلان توجه داشته‌ایم. گردشگران با ورود به این فضا با سبک معماری، سنت‌ها، انواع غذاها، لباس و صنایع دستی گیلان آشنا می‌شوند. ما دلمان می خواهد با شکل‌گیری دهکده صنایع‌دستی در نزدیکی تهران و همچنین قم، آن الگوی موفق را گسترش دهیم و گردشگران داخلی و خارجی را با بخش‌های مختلف این کشور آشنا کنیم چراکه پیوندی عمیق میان گردشگری و صنایع دستی وجود دارد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد