ساماندهی شبکه های اجتماعی در دستور کار دولت ابراهیم رییسی

به گزارش فناوری فرهنگی، وی پیش از این، در مناظره دوم تلویزیونی، اقدام به ارایه این برنامه در مقابل دوربین سیما کرده بود اما انتشار آن تا روز یکشنبه این هفته به طول انجامید.

رییسی در زیرمجموعه سیاست ها و راهکارهای اقتصادی، بخشی را به فناوری اطلاعات و ارتباطات اختصاص داده است. در این بخش آمده است:
برای رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، مهاجرت از اقتصاد پایه به اقتصاد دانش بنیان الزامی و اجتناب ناپذیر است. ایجاد شفافیت اطلاعات و جلوگیری از فساد دستگاه ها، برخورداری از نظام کارامد و چابکی در فرایندهای اداری و کاهش هزینه های جاری کشور، کاهش ترافیک و سفرهای غیر ضروری و مواردی از این نوع، همگی در گرو استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
ورود کشور برای به کارگیری این فناوری نیز گرچه نسبتا به موقع و در مقاطع مختلف تحقق یافته است، لیکن روند حرکتی آن مطابق با پیشرفت جهانی نبوده است. در مجموع چالش های موجود فاوا را می توان در محور چالش های عمومی، توسعه بی هدف فاوا و بهره برداری نامناسب از آن در کشور، اجرا نشدن طرح ها و سندهای ملی و بخشی، ضعف ساختاری در حوزه مدیریت و تولید محتوا، فقدان نهادهای حمایتی مالی کارآمد، مشکلات بخش خصوصی و بین المللی نشدن شرکت های داخلی، نبود سیستم عامل کارت هوشمند و سخت افزار بومی برای آن و سوءاستفاده از شبکه های تروریستی، جاسوسی از نفوذ شبکه های اجتماعی مجازی غربی در کشور، ضعف نگاشت ساختاری، به کارگیری منابع انسانی، امنیت سایبری، ضعف قوانین و مقررات و چالش های فعال نشدن شبکه ملی اطلاعات، چالش های موجود در به کارگیری کارت هوشمند و اینترنت اشیا دسته بندی کرد.
رییسی اهداف خود را در حوزه فناوری اطلاعات این گونه بیان کرده است: ارتقای صنعت، کاربرد، اشتغال و صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور مبتنی بر نیازهای جهانی و توانایی ها، اولویت ها و فرهنگ بومی است.
رییسی برای دستیابی به این اهداف هفت راهکار هم ارایه کرده است:
1- تکمیل و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات کشور.
2- انتقال مراکز داده خارج کشور به داخل
3- افزایش توان و قدرت سایبری کشور و کاهش شکاف دیجیتالی داخلی با سایر کشورها
4- توجه بیشتر به کارآفرینی در حوزه فاوا و تسهیلات قانونی در این زمینه
5- ساماندهی فضای مجازی کشور (شبکه های اجتماعی)
6- توسعه و به روزرسانی زیرساخت های شبکه های ارتباطی و برخوردارکردن همه نقاط کشور از خدمات نوین و متنوع آن
7- توجه بیشتر به گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف تجاری، پزشکی، خدماتی و… (مراکز داده، داده های عظیم، اینترنت اشیا و…).
 راهکار رییسی برای توسعه صادرات
در بخش توسعه دانش، فناوری و نوآوری دو هدف کلی افزایش سهم صادرات با فناوری متوسط به بالا از تولید ناخالص داخلی به 5 درصد تا سال 1400 و حمایت از نوآوری و کارآفرینی مدنظر قرار گرفته است. رییسی برای دستیابی به این دو هدف راهکارهای مختلفی را برشمرده است. از جمله در بخش راهکارهای حمایتی، توسعه به کارگیری کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی به واسطه گسترش زیرساخت های نهاد فاوا توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ذکر شده است.
 وعده ایجاد و تکمیل سامانه های الکترونیکی
رییسی همچنین ایجاد و تکمیل سامانه های مختلفی را نیز در برنامه دارد. برای نمونه در بخش مبارزه با قاچاق کالا، وی وعده ردیابی جابه جایی کالا با ایجاد سامانه اطلاعات زنجیره تامین را داده است.
وی برای کارامدسازی نظام بانکی نیز، ایجاد سامانه حساب اعتباری را در دستور کار دارد تا تقاضای تسهیلات را کاهش دهد.
تکمیل سامانه الکترونیکی مالیات و اتصال پایگاه های مالیاتی به سایر پایگاه ها و ایجاد یکپارچه سازی پایگاه های اطلاعاتی از دیگر برنامه های این نامزد انتخابات ریاست جمهوری است.
وی برای توسعه فرصت های کارآفرینی نیز قصد دارد به ایجاد بانک های اطلاعاتی از فرصت های کسب و کار بالقوه و بالفعل موجود در کشور بپردازد.
وی در بخش صنعت و تجارت نیز ساماندهی، شفاف سازی و ثبات در قوانین و مقررات و حذف قوانین و مقررات زائد، مقابله سیستماتیک با قاچاق کالا از طریق فناوری های نوین، مدیریت موثر جریان کالا و پول و ارتقای زیرساخت های نرم مرتبط با تولید و تجارت (دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی) را وعده کرده است.
 دیگر برنامه های رییسی
گسترش شبکه های تحقیقاتی و ایجاد زیرساخت های باز به منظور شبکه سازی فعالیت های تحقیقاتی در سطح ملی بین دانشگاهی مبتنی بر فاوا بر بستر شبکه ملی اطلاعات از جمله برنامه های رییسی است.
وی همچنین بخشی را به برنامه عملیاتی- اداری و مدیریتی کشور تا سال 1400 اختصاص داده است که در این راه شفافیت کامل در عملکرد دولت و توسعه دولت الکترونیکی یکی از راهکارهای اوست.
 مقابله با ناکارامدی و فساد
ابراهیم رییسی در برنامه خود اعلام کرده است که ناکارامدی سامانه ها و مجموعه های دولتی و عمومی به فساد دامن زده است و او به دنبال کاهش فساد در دستگاه های حاکمیتی تا حد قرار گرفتن در بین 30 کشور نخست جهان، شفافیت اقتصادی و ارتقای کارآمدی است.
وی برای این موضوع انتشار عمومی هزینه ها و معاملات دستگاه های حاکمیتی، ثبت و اعلام عمومی دارایی ها و درآمد مدیران، ارایه گزارش های درخواستی به مردم درباره پروژه ها، مناقصات، وام های دولتی و … را در برنامه دارد.

منیع:فناوران

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد