فیسبوک هر روز بهتر از دیروز…

به گزارش فناوری فرهنگی، فیسبوک شبکه ی اجتماعی بزرگی است که برای جلب نظر کاربران خود و کسب درآمد بیشتر به صورت پیوسته ایده های جدیدی را به این غول شبکه ی اجتماعی اضافه می کند. این نکته که حتی کمپانی بزرگی مانند فیسبوک ، امکانات جدید برای کسب درآمد بیشتر به کار می بندد برای دیگر شرکتها بسیار آموزنده خواهد بود. در همین راستا یکی از کارهای جدید این کمپانی جهت کسب درآمد بیشتر که به زودی به کاربرانش عرضه خواهد شد برنامه های تلویزیونی می باشد. در همین راستا فیسبوک سعی می کند برنامه های تلویزیونی بلند مدت و برنامه هایی به صورت کلیپهای 10 الی 20 دقیقه ای تولید نماید. با توجه به این که امروزه تعداد کاربران این غول شبکه ی اجتماعی به حدود 2 میلیارد کاربر رسیده است می توان انتظار داشت که برنامه های تلویزیونی تهیه شده توسط این کمپانی بسیار پر بازدید خواهد بود. امروزه کسب درآمد از طریق تبلیغات موبایلی یکی از سودده ترین کسب و کارها برای فیسبوک است. در همین راستا گزارش مالی فیسبوک از سه ماهه نخست سال 2017 درآمد تقریبا 8 میلیارد دلاری را نشان می دهد که این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه سال 2016 افزایش 49 درصدی داشته است، در نتیجه این درآمد سود این کمپانی تقریبا 3 میلیارد دلار است که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال 2016 افزایش 6/76 درصدی را نشان می دهد.کسب درآمد از طریق تبلیغات در فیسبوک به بالاترین مقدار خود رسیده است و به گفته کارشناسان این کمپانی اگر بیش از این از تبلیغات در فیسبوک استفاده شود نارضایتی کاربران را به همراه خواهد داشت. انتظار می رود در سال 2017 درآمد فیسبوک از طریق تبلیغات موبایلی تقریبا 32 میلیارد دلار باشد که اگر این پیش بینی تحقق یابد درآمد از طریق تبلیغات موبایلی افزایش 42 درصدی در مقایسه با سال پیش خواهد داشت. از جمله چالش های این کمپانی افزایش هزینه های جاری آن می باشد که به گفته ی زاکربرگ هزینه های آنان 40 الی 50 درصد افزایش داشته است.

جالب است بدانید 22 درصد از سهم بازار تبلیغات موبایلی جهان در دست فیسبوک است، این مسئله نشان می دهد تبلیغات موبایلی متناسب با ذائقه ی کاربران می تواند به عنوان منبع درآمدی قابل توجه برای شبکه های اجتماعی باشد که شرکت های داخلی باید به این مسئله توجه ی ویژه ای داشته باشند تا لااقل درآمد حاصل از تبلیغات موبایلی در داخل کشور را برای خود کسب کنند تا بدین ترتیب به تقویت شرکتهای خود و افزایش کیفیت نرم افزارهای ارائه شده ی خود و امکانات آنها بپردازند.

از دیگر کارهایی که کمپانی فیسبوک برای راضی نگه داشتن کاربران خود انجام می دهد بحث نظارت بر محتوا می باشد. فیسبوک طی سال جاری بیش از 3000 نفر را برای نظارت بر محتوای اضافه شده این شبکه اجتماعی استخدام خواهد کرد تا از اشتراک گذاری محتواهایی نظیر قتل ، خودکشی و سایر محتوا با بار منفی جلوگیری کنند.جالب است بدانید فیسبوک برای یافتن کانال های بیشتر و در نتیجه درآمدزایی بیشتر بودجه تقریبی 16/1 میلیارد دلاری را در سه ماهه نخست امسال به بخش تحقیق و توسعه اختصاص داده است.فیسبوک از اضافه کردن امکاناتی که دیگر رقیبانش زودتر از آنها در نرم افزارهای خود استفاده می کردند، دریغ نمی کند و اخیرا بحث بازخورد پیامها توسط اموجی ها را به امکانات شبکه اجتماعی خود افزوده است. متاسفانه در داخل کشور اگر در نرم افزارهای شبکه های اجتماعی امکانات کمپانی های خارجی که به عنوان رقیب شرکتهای داخلی هستند استفاده شود از آن به عنوان کپی کاری یاد می شود، در حالی که کمپانی های بزرگ برای جلب رضایت کاربرانشان از هیچ امکاناتی دریغ نمی کنند. بنابراین به عنوان یک نکته قابل توجه که شرکتهای داخلی و شبکه های اجتماعی آنان بتوانند هرچه بیشتر کاربر پسند شوند، باید به ایده های به کار رفته در شبکه های اجتماعی پرجمعیت دقت داشته باشند و آن ایده ها را به کار بگیرند.

از دیگر ایده های فیسبوک برای جذب جوانان و نوجوانان، استفاده از واقعیت مجازی در بحث برنامه های تلویزیونی آن خواهد بود که به زودی از آنها پرده برداری می کند. اگر شبکه های اجتماعی داخلی می خواهند در راستای جذب جوانان و کاربران پیش روند باید سعی کنند ایده هایی که شرکت های بزرگ به دنبال تحقق آن هستند را به نحوی برای خود و به صورت بومی پیاده سازی کنند تا نرم افزارها و شبکه های اجتماعی آنان نیز به روز و قابل رقابت با نمونه های خارجی خود شود. البته این چنین کارهایی در بعضی کشورها در حال انجام است و آن کشورها در جذب مخاطب از هموطنان خود و از دیگر ملیتها به موفقیت هایی دست  یافته‌اند و برای کشور ما نیز این مسئله قابل دست یابی است. بنابراین باید در به کارگیری ایده های جدید زمان را از دست نداد و هرچه زودتر دست به اقدام زد که این کار می تواند تضمینی برای کسب موفقیتهای بزرگ در راستای جذب کاربران داخلی باشد.
در یادداشت بعدی سعی خواهد شد از نمونه ایده های دیگری که فیسبوک برای کسب درآمد بیشتر و کاربران بیشتر به کار می گیرد صحبت کنیم.

*سید مهدی حسینی

منابع:

1-زومیت
2-تابناک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد