سهم ایران از کن 2017

به گزارش فناوری فرهنگی،اختتامیه جایزه هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن یکشنبه شب برگزار شد و تازه‌ترین ساخته روبن اوستلوند کارگردان سوئدی جایزه نخل طلای هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن را دریافت کرد. در این دوره از جشنواره، سینمای ایران نیز از جوایز بی‌نصیب نماند و توانست در سه بخش بدرخشد. «رهایی از بهشت» ساخته علی نوری اسکویی، تندیس انیمیشن مضمونی روز کن را دریافت کرد، فیلم کوتاه «حیوان» ساخته بهرام و بهمن ارک موفق به کسب جایزه دوم بخش سینه فونداسیون هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن شد و جایزه بهترین فیلم بخش «نوعی نگاه» هفتادمین جشنواره فیلم کن به فیلم «لِرد» به کارگردانی محمد رسول اف رسید. مراسم اختتامیه هفتادمین دوره این رویداد مهم سینمایی یکشنبه شب در سالن لومیر برگزار شد و داوران بخش مسابقه رسمی جشنواره کن به ریاست پدرو آلمودوار کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اسپانیایی، فیلم «مربع» («میدان») به کارگردانی روبن اوستلوند را به‌عنوان برنده جایزه نخل طلای این دوره جشنواره معرفی کردند. الیزابت ماس و دامینیک وست در این فیلم انگلیسی‌زبان بازی می‌کنند که در خلاصه داستان آن آمده است: یک تجربه هنری قرار است با مشارکت عامه مردم در یکی از میدان‌های یک شهر مهم اروپایی برپا شود؛ اما اوضاع به هم می‌ریزد و…

 

اوستلوند کارگردان فیلم «فورس ماژور» است که سه سال پیش برنده جایزه داوران بخش نوعی نگاه کن شد. دو فیلم «غیرعمدی» (2008) و «Play» تولید 2011 ساخته او هم در این بخش جنبی نمایش داده شد. همچنین در این دوره رابین کامپیو برای «120 ضربان در دقیقه» برنده جایزه بزرگ جشنواره و سوفیا کاپولا کارگردان آمریکایی برای «فریب‌خورده» برنده جایزه بهترین کارگردان شدند.  فیلم فرانسوی «120 ضربان در دقیقه» به کارگردانی رابین کامپیو جایزه بزرگ جشنواره را از آن خود کرد. داستان این فیلم با بازی ناول پرز بیسکایارت، آرنو والوا و ادل اینل در اوایل دهه 1990 روی می‌دهد و درباره گروهی فعال در زمینه اچ‌آی‌وی/ ایدز در پاریس است. «120 ضربان در دقیقه» روز گذشته نیز جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را دریافت کرد. «120 ضربان در دقیقه» یکی از فیلم‌های تحسین‌شده جشنواره کن امسال بود و در نظرسنجی از منتقدان بین‌المللی جزو پنج یا شش فیلم اول قرار داشت.

در این دوره از جایزه کن، خواکین فینیکس بازیگر آمریکایی برای «تو هیچ‌وقت واقعا اینجا نبودی» تازه‌ترین ساخته لین رمزی کارگردان اسکاتلندی، جایزه بهترین بازیگر مرد را برد. دایان کروگر بازیگر آلمانی-آمریکایی برای فیلم «محوشدگی» به کارگردانی فاتح آکین کارگردان آلمانی-ترکیه‌ای، برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. «تو هیچ‌وقت واقعا اینجا نبودی» به‌جز جایزه بهترین بازیگر مرد، جایزه بهترین فیلم‌نامه را نیز به‌طور مشترک با «کشتن یک گوزن مقدس» به کارگردانی یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی دریافت کرد. جایزه هیات داوران نیز به «بدون عشق» به کارگردانی آندری زویاگینتسف کارگردان روسی رسید. همچنین در مراسم اختتامیه از نیکول کیدمن بازیگر به مناسبت هفتادمین سالگرد جشنواره کن با جایزه‌ای ویژه قدردانی شد. در هفتادمین دوره جشنواره کن، پدرو آلمادوار کارگردان اسپانیایی مسوولیت هدایت هیات داورانی را بر عهده داشت که شامل مارن آده کارگردان آلمانی، جسیکا چستین بازیگر آمریکایی، فن بینگ‌بینگ بازیگر چینی، اگنس جائویی فرانسوی، پارک چان-ووک کارگردان اهل کره‌جنوبی، ویل اسمیت ابرستاره آمریکایی، پائولو سورنتینو کارگردان ایتالیایی و گابریل یارد آهنگ‌ساز فرانسوی می‌شد.

منبع: دنیای‌اقتصاد

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد