فیس بوک، هر روز بهتر از دیروز-بخش دوم

به گزارش فناوری فرهنگی، در یادداشت قبلی با همین موضوع چند نمونه از کارهایی که فیسبوک برای افزایش درآمد خود انجام داده است بیان شد. و همچنین بیان شد که در داخل کشور نیز شرکتهای مختلف می توانند از اینگونه کارها الهام بگیرند و در جهت جذب مخاطبان خود قوی تر عمل کنند. در این یادداشت نیز قصد داریم به چند نمونه دیگر از کارهای فیسبوک که در جهت افزایش کاربران و در نتیجه افزایش درآمد خود انجام میدهد بپردازیم.

فیسبوک و جذب جوانان تحصیل کرده در تیم خود

یکی از کارهایی که فیسبوک از آن به عنوان سرمایه گذاری یاد می کند، جذب جوانان تحصیل کرده و پرداخت مبالغ قابل توجه ماهیانه به آنها است. در واقع یکی از نمونه های موفق استفاده از استعدادهای جوان و تحصیل کرده، کمپانی فیسبوک می باشد. بر طبق گزارش موسسه Glassdoorفیسبوک مبلغ 8000 دلار به صورت ماهیانه به افرادی که به صورت کارآموز وارد فیسبوک شده اند پرداخت می کند و از این منظر در صدر شرکتهای پرداخت کننده به کارآموزان خود قرار دارد، که نتیجه این هزینه کرد آنها در پیشرفتهای روزافزون کمپانی فیسبوک مشهود است. در واقع نگاه مدیران این کمپانی به پرداختهای قابل توجه ماهیانه به کارآموزان نگاه سرمایه گذاری است، نه نگاه هزینه ای. این مسئله اهمیت توجه به استعدادهای جوان در کشور ما را نیز به خوبی نشان می دهد که در واقع با یک تیر، دو هدف زده می شود. نخست بحث ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل کرده خواهد بود و سپس بحث پیشرفت شرکتهای داخلی در زمینه فضای مجازی اعم از پیام رسانها و شبکه های اجتماعی خواهد بود. در واقع شرکتهای داخلی که در زمینه ی فضای مجازی فعالیت می کنند باید به گونه ای منابع مالی و انسانی خود را مدیریت کنند که بتوانند از استعدادهای جوانان داخل کشور استفاده ی بهینه ای داشته باشند، البته این مسئله چند سالی است به کمک توجه به شرکت های دانش بنیان به نحوی در حال اجرا است. که امید داریم با نگاه مثبت دست اندرکاران به مقوله‌ی جذب جوانان تحصیل کرده و با استعداد، پیشرفت های قابل توجه ای در این زمینه درداخل کشور بوجود بیاید.

اخیرا فیسبوک در راستای افزایش خدمات دهی به کاربرانش ایده ی جدیدی را رونمایی کرد که آن همکاری فیسبوک با یک شرکت استارت آپی در زمینه ی تولید پهپاد است. در واقع قرار است این پهپادها در مناطق خاصی اینترنت را در دسترس مشترکان قرار دهند. این تصمیم در واقع به نحوی اوج توجه در خدمات دهی خواهد بود که این خدمات دهی البته در نهایت به نحوی به افزایش درآمد فیسبوک منجرخواهد شد. در این مورد خاص قصد آن نمی رود که شرکتهای داخلی چنین ایده هایی را به منظور به سرانجام رساندن پی گیری کنند. اما بد نیست بحث خدمات دهی بی وقفه ی فیسبوک را مورد توجه قرار دهند. در واقع همین که شرکتهای داخلی در زمینه ی پیام رسانهای موبایلی یا شبکه های اجتماعی بتوانند سرورهایشان را قوی تر کنند و باگهای نرم افزاری خود را از بین ببرند، در واقع به کاربران این اجازه را خواهند داد که بدون دغدغه‌ی کندی سرعت یا قطع خدمات دهی از نرم افزارهای داخلی استفاده کنند و اگر کاربران مدتی در راستای افزایش اعضای کانالهایشان یا صفحات اجتماعی‌شان وقت صرف کنند، نگرانی ای در جهت از بین رفتن زحماتشان نخواهند داشت.

بحث استفاده از واقعیت مجازی در برنامه های تلویزیونی که در یادداشت قبلی به آن پرداختیم به عنوان یکی از ایده های جدید فیسبوک در جذب کاربران است. در این زمینه از جمله کارهای بسیار قابل توجه فیسبوک، خرید شرکتهایی خوش نام در زمینه ی کاری واقعیت مجازی است. به طور نمونه، می توان به خرید شرکت آکیلس توسط فیسبوک اشاره کرد. مدیر عامل شرکت آکیلس می گوید در سال 2014 این شرکت توط فیسبوک خریداری شد و تا آن زمان تعداد کارمندانش 60 نفر بود اما در حال حاضر که این شرکتزیر مجموعه فیسبوک است، تعداد کارمندانش به بیش از 1000 نفر رسیده است و این یعنی 3/5 درصد از کل نیروهای فیسبوک ( فیسبوک تقریبا 18700 نفر کارمند دارد) در زمینه واقعیت مجازی فعالیت می کنند.یکی ازمهم‌ترین دلایل موفقیت فیسبوک در جذب کاربر، اعلام این مسئله است که این شرکت در راستای حفظ حریم شخصی و جلوگیری از کارهای مخرب هکرها و اخبار جعلی آنها بسیار قوی عمل کرده است و هرساله مدیران ارشد فیسبوک روی این موضوع بسیار مانور می دهند. در همین راستا اخیرا فیسبوک اعلام کرده است که هزاران حساب کاربری این غول شبکه ی اجتماعی در راستای مبارزه با اخبار جعلی حذف شده اند. در واقع به نحوی فیسبوک قصد دارد این تضمین را به کاربرانش بدهد که آنها در شبکه اجتماعی فیسبوک در فضایی امن و دور از هرگونه اخبار جعلی یا مانند اینها قرار دارند.

درهمین راستا به عنوان تذکری مهم باید شرکتهای داخلی که در زمینه ی شبکه های اجتماعی و پیام رسانها فعالیت می کنند دائما در عمل نشان دهند که حافظ حریم شخصی کاربرانشان هستند و این مطلب را به عنوان یکی از نکات برجسته و مهم خود عنوان  کنند. در واقع یکی از ضعفهایی که کاربران به آن اشاره می کنند ضعیف بودن سیستم امنیتی شبکه های اجتماعی و پیام رسانهای داخلی است که خود شرکتها باید مانند فیسبوک در کنفرانسهای خود این مطلب را بسیار قوی و مهم نشان دهند و در عمل نیز سعی کنند فضای شبکه ها و پیام رسانهای خود را محیطی امن برای کاربرانشان قرار دهند.

*سید میلاد علیزاده

منابع:
  1. زومیت
  2. تابناک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد