آیا آمریکای لاتین برای ورود به حوزه اقتصاد خلاق آماده است؟

به گزارش فناوری فرهنگی، متن زیر ترجمه مقاله “?Is Latin America ready for a creative economy” که در سایت www.weforum.org منتشر شده است:

اقتصاد خلاق با فراهم آوردن فرصت ایجاد شغل های جدید، ارتقای سیستم آموزشی منطقه ای و  با ایجاد مسیری پایدار برای توسعه، چشم انداز درخشانی را برای آمریکای لاتین ترسیم می کند. اقتصاد خلاق (بخش هایی از اقتصاد که بر پایه ی استعداد و خلاقیت بنا نهاده می شوند) ثابت کرده است که در زمان آزمایش انعطاف  خوبی از خود نشان می دهد و در حالت کلی می توان گفت که با سرعت بیشتری نسبت به اقتصاد منطقه ای رشد می کند. آمریکای لاتین موقعیت ویژه ای را برای بهره بردن از آینده ی روشنِ اقتصاد خلاق در جهان دارد. با این حال اگر ما واقعا می خواهیم که وارد این مسیر شویم و دوباره از آن محروم نگردیم باید مسائل بسیاری را برای خود حل و فصل کنیم.

A view of multifamily buildings decorated by painter Roberto Mamani and built by a housing program of Bolivia's President Evo Morales' government in El Alto, on the outskirts of La Paz, Bolivia, February 15, 2016. REUTERS/David Mercado - RTX273JD

آنچه داریم…

در بحث های مربوط به اقتصاد خلاق، آمریکای لاتین حداقل سه ویژگی منحصر بفرد دارد:

  1. فرهنگ و هویت:ما در جهانی زندگی می کنیم که هر کالایی و یا هر خدماتی دیر یا زود برای مردم عادی و معمولی می شود. کشور ها و مناطق مختلف تنها در صورتی در رقابت های جهانی باقی خواهند ماند که بتوانند سناریوی ویژه ای را در محصولات خود بگنجانند. آمریکای لاتین شاید منطقه ای با بیشترین تنوع انسانی در جهان باشد و میراث فرهنگی غنی آن از موسیقی، چاپ و نشر، هنرهای نمایشی،صنایع دستی و بازی های ویدئویی گرفته تا معماری، مد و طراحی و هنرهای تجسمی در صنایع خلاق،فرهنگی و در سطح جهانیش متبلور است.
  2. کارآفرینی: نوآوری یکی از مهمترین فاکتورهای اقتصاد خلاق است. اکوسیستم استارت آپی آمریکای لاتین با شرکت های جدید و شتاب دهنده های اقتصادی که ایجاد شده، شرایط همکاری که بوجود آمده و اقداماتی که در حوزه های مربوط به اقتصاد خلاق در شهرها و مناطق مختلف انجام شده، روز به روز در حال رونق گرفتن است.
  3. جمعیت جوان خلاق: آمریکای لاتین یکی از جوان ترین مناطق جهان محسوب می شود. منطقه ای با یک طبقه متوسط جدید کهبه دانشگاه می رود و با اشتغال در کمپانی های چندملیتی یا راه اندازی استارت آپ ها، در بازار کار حضور فعالی دارد.

آنچه نداریم…

همانطور که قبلا هم گفته شد اگر بخواهیم منطقه ی خود را  به یک بازیگر جهانی در حوزه ی اقتصاد خلاق تبدیل کنیم هنوز موانع زیادی بر سر راه ما وجود دارد:

  1. دولت های نوآورانه: می توان گفت که حضور بخش دولتی برای ایجاد نوآوری و فرهنگ مدیریتی چالاک در جهت توسعه ی منطقه امری حیاتی است .
  2. سرمایه گذاری بیشتر در حوزه ی آموزش: مشکلات مربوط به STEM ( رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) به طور فزاینده ای در سیستم های آموزش مناطق مختلف وجود دارد و این در حالی است که هنوز سرمایه گذاری خاصی از طرف بخش خصوصی و دولتی در این حوزه ها صورت نمی گیرد. در حالیکه چالش های مربوط به STEAM (رشته های علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات و هنر)عامل مهمی برای ارتقای خلاقیت در میان جمعیت آمریکای لاتین است، هنوز جایی در بحث های مربوط به حوزه ی آموزشی ندارد.
  3. تمرکز بر اشتراکات: همانطور که قبلا هم گفته شد، فرهنگ و هویت، فرصت بزرگی را برای اجرای اقتصاد خلاق به ما می دهد اما باید بدانیم که برای تحقق موفقیت آمیز اقتصاد خلاق در آمریکای لاتین هنوز راه درازی در پیش است. این منطقه باید با یک برنامه ریزی جدید حرکت رو به جلویی را آغاز کند. حرکتی که بجای تمرکز صرف بر مقوله های ی تجارت و اقتصاد، بر فرهنگ و دیگرحوزه های مشترک تاکید کرده و بتواند کشورهای مختلف را به هم نزدیک کند.

اشتفان تسوایگ در سال 1941 کتابی با عنوان”برزیل، سرزمین آینده” را با نگاهی بسیار خوشبینانه و البته کاملا نادرست در مورد چشم انداز آینده این کشور منتشر کرد و باید مراقب بود که اینچنین امیدواری بیهوده ای نسبت به کل منطقه بوجود نیاید. باید گفت که نبود عدالت، فقر، سیستم آموزشی ضعیف و عدم رقابت پذیری از جمله ویژگی های بارز آمریکای لاتین است. هرچند خوشبختانه این منطقه بخاطر مزیت های ویژه ی خود  نظیر اکوسیستم کارآفرینی، صنایع فرهنگی و خلاق نیز شناخته می شود. در حقیقت چالش ما این است که اقتصاد خلاق آمریکای لاتین را به موتور توسعه ای برای جمعیت این منطقه تبدیل کنیم .

ترجمه: تیم آوا

منبع:https://www.weforum.org/agenda/2016/06/is-latin-america-ready-for-a-creative-economy/

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد